ساخت پوشش ضد آفتاب و بانداژ زخم با مو!

در مرحله بعد، مخلوط مو/نمک حرارت می‌بیند و در محلول اسید هیدروکلریک ریخته می‌شود که رسوب ملانین را در پی دارد و سپس جمع آوری می‌شود. در نهایت، دیالیز شیمیایی برای استخراج کراتین از محلول انجام می‌گیرد. مایع یونی را با کاهش عملکرد کمی آن می‌توان چندین بار استفاده مجدد قرار داد.

از آنجایی که ملانین دارای ویژگی‌هایی است که ضد اشعه ماوراءبنفش و آنتی‌اکسیدان است، می‌توان آن را در محصولاتی مانند پوشش ضد آفتاب یا پوشش‌دهنده اشعه ماوراءبنفش برای پنجره استفاده کرد. طبق گزارش‌ها، چنین کاری با روش‌های دیگر استخراج ملانین از امکان پذیر نیست، زیرا آنها آسیب را به رنگ‌های طبیعی وارد می‌کنند.

موی انسان علاوه بر چیزهای دیگر، از پرورش به نام کراتین همراه با رنگدانه‌ها به نام ملانین تشکیل می‌شود که به آن رنگ می‌دهد. هر دو ماده کاربردهای احتمالی گوناگونی دارند اما تلاش‌های پیشین برای آن‌ها از مو یا شامل مواد شیمیایی سمی و روش‌های پیچیده بوده است یا فقط می‌تواند یکی از این ترکیبات را انجام دهد. اینجاست که روش جدید وارد می شود.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، وقتی به تمام فکری می‌کنیم که هر روز در سالن‌های سرتاسر دنیا کوتاه و دور ریخته می‌شوند، متوجه می‌شویم که مقدار زیادی مو هدر رفته است. محققان هندی، روش گیاهی را برای ترکیبات از مواد دور ریخته‌شده ابداع کرده‌اند تا از آنها در محصولاتی مانند پنسمان زخم و پوشش ضد آفتاب استفاده شود.

پژوهشگران هندی در پژوهشی نشان می‌دهند که می‌توان از ضایعات مو برای ساخت پوشش ضد آفتاب پنجره و بانداژ زخم استفاده کرد.

بخوان  کروم می تواند به زودی یک ارتقاء بزرگ هوش مصنوعی - از جمله تم های شخصی سازی شده - دریافت کند

پروسه «ضایعات صفر»(zero-waste) که توسط گروهی از تحقیقات «دانشگاه پرزیدنسی» (Presidency University) به سرپرستی دکتر «پائولومی گوش» Paulomi Ghosh) توسعه داده شده است، با شستن دسته‌های از ریخته‌شده‌ها و برش دادن‌ها. آنها به قطعات کوچک آغاز می شود. سپس، این قطعات کوچک با یک مایع یونی (نمک مایع) مخلوط می‌شوند. این مایع یونی، پیوندهای هیدروژنی که مولکول‌های کراتین را در کنار هم نگه می‌دارد، می‌شکند.

این پژوهش، در مجله «ACS Omega» به چاپ رسید.

از آنجایی که پیشتر نشان داده شده است کراتین نقش فعالی در بهبود زخم‌ها دارد، متخصصان معتقدند که کراتین برداشت شده از مو را می‌توان در زخم‌های بانداژهای هموستاتیک استفاده کرد.