سامانه‌ای دقیق‌تر از GPS ابداع شد

روش ابتکاری

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گروهی از پژوهشگران یک سامانه موقعیت‌یابی ایجاد می‌کنند که دقیق‌تر و قوی‌تر از جی‌پی‌اس (GPS) است. این گروه این سامانه موقعیت‌یابی را پیدا می‌کند، در محیط‌های شهری دقیق‌تر می‌شود و نمونه‌ای است که این زیرساخت جدید تحت شبکه تلفن همراه را می‌سازد، که باید به دقت ۱۰ سانتی‌متری دست پیدا کند.

پروژه‌ای که توسط پژوهشگران آغاز شده، سوپرجی‌پی‌اس (SuperGPS) نام دارد و هدف آن ایجاد یک سامانه موقعیت‌یابی با استفاده از شبکه سیار به جای ماهواره است. چیزی که این مطالعه نشان داد دقیق تر از جیپیاس است.

وی افزود: همچنین مناطق و مقامات در واقع برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی در مکان‌ها و دستگاه‌های ناوبری به جی‌پی‌اس وابسته هستند. علاوه بر این، ما سامانه پشتیبان را نداشتیم. این سامانه جدید می‌تواند به عنوان یک سامانه اختیاری یا شاید در آینده، یک سامانه ارسال جدید بالقوه برای جیپی‌اس باشد.

کریستیان تیبریوس (Christiaan Tiberius) از دانشگاه صنعتی دلفت و هماهنگ کننده این پروژه می‌گوید: جی‌پی‌اس می‌تواند در محیط‌های شهری غیرقابل اعتماد شود. وی او به مهم دیگری اشاره می‌کند که مربوط به آینده وسایل نقلیه خودران است که نمی‌تواند از موقعیت‌یابی غیرقابل پیش بینی‌ها خارج شود.

اریک دیریکس (Erik Dierikx) از موسسه VSL می‌گوید: با این روش‌های می‌توانیم شبکه را به یک ساعت توزیع کنیم در سراسر کشور با برنامه‌های کاربردی جدید مهم‌ترین موقعیت‌های بسیار دقیق از طریق شبکه‌های تلفن همراه تبدیل می‌شوند.

بهبود دقت با این سامانه جدید

این گروه پژوهشی ایجاد کرده است که شبکه تلفن همراه را به یک ساعت متصل می‌کند، بنابراین می‌توان پیام‌های آن را بر زمان را برای موقعیت‌یابی، مشابه یا ماهواره‌های جیپی‌اس پخش کرد. ضمن این که ارتباط از طریق شبکه فیبر نوری وجود دارد می‌شود.

بخوان  می خواهید توییتر را ترک کنید؟ در اینجا سه ​​گزینه برای حرکت از آن وجود دارد

استفاده از مخابرات سیار به جای ماهواره

سوپرجی‌پی‌اس

سامانه‌ای دقیق‌تر از GPS ابداع شد

این گروه موفق به توسعه سامانه‌های خود می‌شود که می‌تواند اتصالی مشابه با شبکه‌های تلفن همراه و وای فای (WiFi) ارائه دهد. همچنین دارای موقعیت‌یابی و توزیع زمان دقیق است. این سامانه جدید می‌تواند در استفاده از برنامه‌ها از وسایل نقلیه خودران و نسل بعدی سیستم‌های ارتباطی سیار مورد استفاده قرار گیرد.

جرارد یانسن (Gerard Janssen) از دانشگاه فناوری دلفت می‌گوید: پهنای باند زیاد سامانه ما به مرتب کردن این بازتاب‌های گیج‌کننده کمک می‌کند و دقت‌یابی بالاتری را می‌توان می‌کند.

با این حال، پهنای باند مورد استفاده در ساخت‌های رادیویی به دلیل کمیاب بودن می‌تواند گران باشد. این گروه از هزینه‌های زیاد برای جلوگیری از رادیویی با پهنای باند کوچک استفاده می‌کند که می‌تواند در پهنای باند مجازی بسیار پخش شود.

این پروسه‌مند است، زیرا تنها بخش کوچکی از پهنای باند مجازی استفاده می‌شود و می‌شود دید بسیار شبیه‌های همراه‌های موجود در تلفن‌ها.

پژوهشگران دانشگاه فناوری دلفت (Delft)، دانشگاه اوریج آمستردام (Vrije Universiteit Amsterdam) و موسسه پژوهشی VSL، یک سامانه موقعیت‌یابی جایگزین را توسعه داده است که از سیار به جای استفاده از ماهواره می‌کند و به طور کامل می‌تواند دقیق تر و قابل اعتماد باشد از جیپیاس عمل کند. .

سیستم های رادیویی

ژرون کوئلمیج (Jeroen Koelemeij) از دانشگاه اوریج آمستردام می‌گوید: متوجه شدیم که شبکه مخابراتی با چند نوآوری پیشرفته می‌تواند به یک موقعیت‌یابی بسیار دقیق و مستقل از جی‌پی‌اس تبدیل شود.

وی افزود: استفاده از سامانه هیبریدی نوری بی‌سیم می‌تواند هر کسی امکان دسترسی به ملی تولید را داشته باشد. این اساسا یک ساعت رادیویی بسیار دقیق را می‌دهد که دقت آن در حد یک میلیارد متر است.

بخوان  ابزار برش ویندوز 11 دارای نقص امنیتی گوگل پیکسل است

این سامانه جدید همچنین از اطلاعات رادیویی با پهنای باند بسیار بیشتر از نرم افزارهایی که معمولاً استفاده می شود، می شود. از آنجایی که بیشتر ساختمان‌های رادیویی را منعکس می‌کنند، می‌توانند باعث سردرگمی دستگاه‌ها شوند.

در حال حاضر تعداد زیادی از مردم از سامانه جیپیاس که متعلق به ایالات متحده آمریکا و سامانه گالیله است که متعلق به اتحادیه اروپا است، برای یافتن و ناوبری استفاده می‌کنند، اما از سامانه‌های ماهواره‌ای ممکن است گاهی اوقات با اختلال همراه باشد.

یک گروه از دانشمندان هلندی موفق به ابداع یک سامانه موقعیت‌یابی جدید و جایگزین جی‌پی‌اس (GPS) می‌شود و می‌توان به دقت ۱۰ سانتی‌متری دست پیدا کرد.

سیگنال‌های رادیویی ضعیف متکی به ماهواره‌ها می‌توانند جی‌پی‌اس را ناصحیح کنند و اگر سیگنال‌های رادیویی توسط ساختمان‌ها منعکس‌ها یا مسدود شوند، دیگر نمی‌توانند نقش‌آفرینی کنند و اطلاعات دقیق را ارسال کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

این گروه قبلاً در پژوهشی در مورد روش‌های مختلف زمان‌بندی توسط ساعت‌های مشترک بین کاربران در سراسر شبکه مخابراتی بوده است.

انتهای پیام



منبع