ستاره‌شناسان معمای درخشش اختروش‌ها را حل کردند

دکتر «جانی پیرس» (Jonny Pierce)، پژوهشگر دانشگاه هرتفوردشایر گفت: این حوزه است که در سراسر جهان مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن هستند. یکی از انگیزه‌های علمی اصلی «تلسکوپ فضای جیمز وب» (JWST) ناسا، مطالعه اولین کهکشان‌های جهان بود و این تلسکوپ قادر به تشخیص نوری است که حتی از دورترین اختروش‌ها در حدود ۱۳ میلیارد سال پیش ساطع شده‌اند.

این پژوهش، در مجله «اطلاعیه‌های ماهانه انجمن پادشاهی اخترشناسی» (MNRAS) به چاپ رسید.

اولین بار 6 سال پیش کشف شد اما همچنان یک راز باقی مانده بود زیرا مشخص بود که چگونه چنین فعالیت های قوی ایجاد می شود. اکنون، یک پژوهش جدید نشان می دهد که این نتیجه را ادغام می کند.

وی افزود: اختروش‌ها یک نقش کلیدی را در ما از تاریخ جهان و احتمالاً آینده شیری برای درمان دارند.

تحقیقات در این پژوهش، داده‌های «تلسکوپ آیزاک نیوتن» (تلسکوپ آیزاک نیوتن) در لا پالما را تجزیه و تحلیل کرد. این گروه پژوهشی، مشاهدات مربوط به ۴۸ اختروش و کهکشان‌های میزبان آنها را با تصاویر بیش از ۱۰۰کشان بدون اختروش مقایسه کردند.

پژوهشگران این پژوهش به سرپرستی «دانشگاه شفیلد» (University of Sheffield) و «دانشگاه هرتفوردشایر» (University of Hertfordshire)، چیزی را کشف کردند که آن را به عنوان ساختارهای تحریف‌شده در کهکشان‌های حاوی اختروش توصیف می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای نیوز، ستاره‌شناسان معمای چگونه شعله‌ور شدن «اختروش‌ها» (Quasars) را که درخشان‌ترین و قوی‌ترین اجرام جهان هستند، حل کرده‌اند.

محققان در مورد کشف خود می‌گویند: وقتی که کشان‌ها با هم برخورد کنند، گازها به سوی سیاه‌چاله هدایت می‌شوند، در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقدار زیادی از انرژی را به شکل تشعشع آزاد می‌کنند که درخشندگی ویژه اختروش را در پی دارد.

بخوان  برخی اطلاعات ابررایانه نسل جدید چین لو رفت

انتهای پیام



منبع

پروفسور «کلایو تادهانتر» (Clive Tadhunter)، پژوهشگر دانشگاه شفیلد گفت: اختروش‌ها یکی از افراطی‌ترین پدیده‌های کیهان هستند و می‌بینیم احتمالاً آینده‌ای را نشان می‌دهند کهکشان راه شیری خودمان است که شاید در حدود پنج سال آینده با آندرومدا (Andromeda) روبرو شود. کند. مشاهده این رویدادها و در نهایت درک دلیل آنها هیجان‌انگیز است اما می‌توان زمین را برای مدتی طولانی به یکی از این اپیزودهای آخرالزمانی نزدیک نکند.

به گفته ناسا، این اجرام آسمانی با درخشندگی بسیار بالا در برخی از مراکز کهکشان‌ها یافت می‌شوند و می‌توانند تریلیون‌ها را درخشان‌تر از خورشید باشند.

ستاره‌شناسان انگلیسی در پژوهش‌های قدیمی نشان داده‌اند که درخشش فوق‌العاده قوی اختروش‌ها احتمالاً نتیجه آن‌هاست.

آنها به این نتیجه رسیدند کهکشان‌های میزبان اختروش، تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که با آن‌ها دیگر یا برخورد کنند.

تصور می‌شود که در مرکز بیشتر کهکشان‌ها، سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم قرار دارند که چگالی آن‌ها میلیون‌ها برابر خورشید است. همچنین، این کهکشان‌ها حاوی گاز قابل توجهی هستند که دور از سیاه‌چاله‌ها قرار دارند.