شیمی راهی برای کاوش حقیقت ما است

اسمیت: نکته بسیار خوبی است، زیرا مردم به طور کلی گاهی به شیمی نگاهی کمی منفی دارند. آنها نگران مواد شیمیایی هستند.

اسمیت: خداحافظ.

ملدال: بله، زیرا بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما به عنوان شیمیدان می‌توانیم تصور کنیم، و چیزهای همیشه همیشه وجود می‌آیند، و این موضوع برای همیشه ادامه خواهد داشت. من فکر می کنم هیچ راهی وجود ندارد که ما روزی همه چیز را بدانیم. پیچیدگی شیمی آلی، که در پیچیدگی زندگی نیز منعکس شده است، بسیار بسیار زیاد است. فکر می‌کنم ما در آغاز مسیر خود را از شیمی علی قرار داریم.

اسمیت: کشف چنین جهان ناشناخته ای بسیار شگفت انگیز است. آیا این دلیلی است که هر روز صبح شما به سمت آزمایشگاه می‌برد؟

ملدال: من می‌توانم بگویم این یک رشته بسیار جالب است، زیرا اگزیستانسیالیسم(هستی‌گرایی) بسیاری در آن وجود دارد، بنابراین می‌دانم چگونه همه چیز را می‌کند، تجربه‌ای بسیار چالش برانگیز است اما در عین حال بسیار ارزشمند خواهد بود.

ملدال: کاملاً غافلگیر شدم، انجام تحقیقات زیادی وجود دارد که در حال حاضر بسیار هیجان انگیز است، و گاهی اوقات جرقه های زده می شود و شما به یک ایده بسیار خوب دست می یابید. ایده‌هایی که می‌توانند به آسانی انجام شوند، تحقیقات بسیاری از افراد کمک کند و این چیزی است که اتفاق می‌افتد. این چیزی است که برای من اتفاق افتاد. این یک کشف غیر مترقبه‌ بود. ما با تحلیل و تحلیل نتایج متوجه شدیم که اتفاق عجیبی در جریان است و این بسیار مفید بود.

ملدال: بله. زمانی که واکنش‌های علی کاملاً دارید، می‌توانید آن را کاملاً تغییر دهید. و این همان چیزی است که در این مورد اتفاق افتاد.

بخوان  آیا فایل اکسپلورر در ویندوز 11 برای شما ظاهر می شود؟ تو تنها نیستی

ملدال: بله، در واقع همینطور است. من روی چیزی کار می کنم که به نظرم در حال حاضر بسیار هیجان انگیز است. همچنین موارد جدید، و من فکر می کنم می‌کنم هرکس که به شیمی علاقه دارد و روی آن کار می‌کند جایزه می‌گیرد زیرا این رشته بسیار جالب است. این رشته در حقیقت ما را توصیف می‌کند.

اسمیت: خیلی خوب. اقدام یا واکنش شما پس از شنیدن این خبر چه بود؟

ملدال: بله.

اسمیت: صحبت کردن با شما بسیار لذت بخش بود، بسیار سپاسگزارم، و تبریک میگویم.

ملدال: بله، و در واقع به این دلیل است که دو علم بنیادی وجود دارد که شیمی و فیزیک است. زیرا شیمی و فیزیک، هر چیزی که در هرجا رخ دهد را توصیف می‌کنند. سایر رشته‌های علوم مانند زیست‌شناسی و غیره بسیار جالب هستند و برای درک ما از زندگی‌اند اما درکی بنیادین از واقعیت‌های شیمی‌ای ارائه نمی‌دهند.

اسمیت: چه چیزی او را به عنوان یک محقق خاص می‌کند؟

آدام اسمیت: سلام. من آدام اسمیت از جایزه نوبل هستم. خیلی تبریک میگویم.

اسمیت: آیا این شگفت‌انگیز نیست که با وجود تمام فعالیت‌هایی که در شیمی‌آلی انجام می‌شود، واکنش‌های آلی جدید همچنان به فعالیت می‌پیوندد؟

اسمیت: البته که همینطور است. به عنوان سوال اول، این خبر چگونه به شما رسید؟

اسمیت: یکی از مواردی که شیمی را کلیک می‌کند بسیار خاص است که می‌توان در آن بیفتد که سایر گروه‌های واکنش‌گر در همان اطراف هستند، اما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

ملدال: صبح امروز از سوی کمیته نوبل با تماس گرفته شد و برای کسب این جایزه همراه با کارولین برتوزی که از مدت‌ها قبل می‌شناسمش، و همچنین بری شارپلس که چند بار با او ملاقات کردم، تبریک گفتند.

بخوان  Strava's Year in Sport اکنون در راه است - مانند Spotify برای فعالیت‌های شما پیچیده شده است

ملدال: خیلی ممنون. آدام. خدانگهدار

آدام اسمیت، مدیر رسانه‌های آکادمی نوبل مصاحبه‌های تلفنی با مورتن ملدال از برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ انجام شده است. ملدال در این مصاحبه از احساسش نسبت به شیمی علی و واکنش به شنیدن خبر برنده شدن نوبل سخن می‌گوید.

اسمیت: وقتی شما چیزی را توسعه دادید که در بیانیه مطبوعاتی این جایزه به عنوان “جواهری در تاج شیمی کلیک کنید” توصیف می‌شود و آن را با همکاری بری شارپلس می‌دانید که به صورت مستقل کشف کردید، می‌دانستید که این یک کشف کاملاً پیشگامانه است؟

اسمیت: درست است. شیمی کلیک بر روی سهولت پاسخ‌ها به کمک می‌کند.

اسمیت: بسیار عالی. بیایید امیدوار می شود که این جایزه را بیشتر برای ورود به این عرصه می کند. بسیار دلگرم کننده است که این برندگان زن و مرد را متحد می‌کند.

انتهای پیام



منبع

مورتن ملدال: خیلی ممنون. اصلا انتظارش را نداشتم. واقعاً شگفت‌زده شدم.

ملدال: بله، بله این خیلی خوب است. من کارولین را برای مدت طولانی می‌شناسم و او یک محقق فوق‌العاده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی جایزه نوبل، ملدال در این مصاحبه توضیح می‌دهد که چگونه شیمی را برای توصیف واقعیت می‌بیند. او می‌گوید، این زمینه‌ای است که باید برای جوانان جذاب باشد، زیرا بدانید که چگونه همه چیز می‌کند، چالش‌های بسیار برانگیز را تجربه کنید و در عین حال بسیار ارزشمند است. او از بی پایان بودن این مسیر می‌گوید و می‌افزاید: ما تنها در آغاز راه شیمی علی هستیم.

ملدال: او دانش عالی از شیمی و زیست شناسی دارد و می داند چگونه از دانش شیمیایی خود به روشی بسیار عالی در درک زیست شناسی استفاده می کند.

بخوان  اپل بی سر و صدا پشتیبانی از کنترلر نینتندو را برای iPhone، iPad، Mac و Apple TV اضافه می کند

ملدال: بله، و من باید در این زمینه، از دانشجوی دکترا، کریستین تورنو، که روی این پروژه کار کرده و در این کشف بسیار نقش داشته ام.

اسمیت: به جوانانی که به شیمی به عنوان یک شغل فکر می‌کنند چه می‌گویند؟

اسمیت: اما توصیف آن به عنوان راهی برای کاوش در حقیقت ما، کاملاً متفاوت به آن می‌دهد.

ملدال: بله، زیرا ما واکنش‌هایی را به انجام می‌رسانیم که امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، کلریدهای اسیدی بسیار واکنش‌پذیر را برداشت و واکنشی انجام داد، سپس آن دسته‌هایی بودند که آزید(آزید) در آن‌ها با دسته‌هایی بودند که آلکین‌ها (آلکان) واکنش نشان دادند، در حالی که کلریدهای اسیدی بسیار واکنش پذیر دست نخورده ماندند. ما فهمیدیم که این روش پتانسیل زیادی دارد.