لنزی که می‌تواند به آلزایمر را تشخیص دهد

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، آلزایمر نیز مانند بیماری‌های دیگر، هرچه زودتر تشخیص داده شود، بیشتر می‌توان برای کاهش سرعت پیشروی آن انجام داد. یک لنز کاشتنی که به صورت آزمایشی ابداع شده است، می‌تواند با تغییر ظاهر خود در مراحل اولیه بیماری، به تشخیص زودهنگام آلزایمر کمک کند.

نمونه الگوی مویر لنز برای بیمار قابل مشاهده نیست اما می‌توان آن را با میکروسکوپی که به عنوان بخشی از معاینه منظم روی چشم قرار می‌گیرد، تشخیص داد. این فناوری پیشتر روی چشمان خوک آزمایش شده است.

اگر حتی کمی از مواد شیمیایی مرتبط با آلزایمر در مایع چشمی وجود داشته باشد، با هیدروژل تماس پیدا می‌کند. با این کار، فاصله شکاف‌های آن تغییر می‌کند. در نتیجه، زمانی که آنها با خطوط زیرین روی خود لنز ترکیب شوند، الگویی را ایجاد می کنند که به عنوان «الگوی مویر» (moiré pattern) شناخته می شود. این موارد گاهی اوقات هنگام نمایش لباس‌های راه‌راه یا سایر چیزهای راه‌راه روی صفحه تلویزیون دیده می‌شود.

انتهای پیام



منبع

این لنز پلیمری شفاف و زیست‌سازگار که توسط «مؤسسه ماشین‌آلات و مواد کره‌جنوبی»(KIMM) ساخته شده است، در پشت قرنیه کاشته می‌شود تا تداخلی با دیدن بیمار نباشد.

این لنز دارای یک آرایه رنده مانند متشکل از خطوط موازی کوچک است. از هیدروژل شفافی که بالای آن رنده قرار می گیرد، به همین ترتیب دارای آرایه هایی از شکاف های موازی است که از میان لایه آن عبور می کند. در شرایط عادی، خطوط و شکاف‌ها به گونه‌ای در یک راستا قرار می‌گیرند که یک الگوی خنثی را تشکیل می‌دهند.

بخوان  برای اولین بار صدای برخورد شهاب سنگ با مریخ را گوش کنید

پژوهشگران کره جنوبی، نوعی لنز پلیمری ابداع کرده‌اند که می‌توان امکان تشخیص در موقعیت آلزایمر را فراهم کرد.

این پژوهش، در مجله «Bioactive Materials» به چاپ رسید.