روسیه یک فضاپیمای نجات پرتاب کرد

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضانوردان روسیه دیمیتری پتلین(Dmitry Petelin) و سرگئی پروکوپیف(Sergei Prokopyev) و فرانک روبیو(Frank Rubio) با فضانورد ناسا در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ با یک کپسول سایت MS-22 به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کردند. آن‌ها قرار بود با همان فضاپیما به خانه برگردند، اما در اواسط ماه دسامبر این کپسول با آنچه مقامات ایالات متحده آمریکا و روسیه معتقدند یک فضای کوچک بوده است، برخورد شده و خنک‌کننده مایع در آن آغاز شد. اکنون روسیه یک فضای سایوز جایگزین را برای بازگرداندن سه خدمه فرستاده است.

کرو-۶ همانگونه که از نام آن پیداست، ششمین مأموریت عملیاتی سرنشین‌دار خواهد بود که اسپیس ایکس برای ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌کند. شرکت «ایلان ماسک» (Elon Musk) به علاوه بر این ۶ ماموریت، دو ماموریت دیگر را نیز به مرکز آزمایشگاهی انجام داده است. پرواز آزمایشی «دمو-۲»(Demo-2) برای ناسا در سال ۲۰۲۰ و ماموریت «Ax-1» که یک پرواز خصوصی بود و توسط شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) در آوریل ۲۰۲۲ انجام شد.

ماموریت کرو-۶، «استیون بوون»(Stephen Bowen) و «وودی هوبرگ»(Woody Hoburg) از فضانوردان ناسا، «سلطان النیادی»(Sultan Al-Neyadi)، امارات متحده عربی و «آندری فدیایف»(Andrey Fedyaev) ، فضانورد روسیه را برای اقامت تقریباً ۶ ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد فرستاد. النیادی به عنوان اولین فضانورد عرب که برای یک ماموریت بلندمدت به آزمایشگاه مداری پرواز می‌کند، تاریخ‌ساز خواهد شد.

اکنون یک فضاپیمای جایگزین به نام MS-23، به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرتاب شد تا فضانوردان را به زمین بازگرداند. این پرتاب روز پنجشنبه (23 فوریه) از پایگاه فضایی بایکونور روسیه در ساعت 7:24 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (ساعت 3:54 بامداد امروز به وقت تهران) انجام شد.

بخوان  پیاده‌روی فضای روسیه انجام شد

این مأموریت چهار نفره به مقصد «ایستگاه فضای بین‌المللی»(ISS) که «کرو-۶» (Crew-6) نام دارد، در اوایل صبح ۲۶ فوریه از «مرکز فضای کندی» (KSC) ناسا در فلوریدا پرتاب شود، قرار دارد. اما ناسا و اسپیس ایکس پس از یک بررسی طولانی روی پرواز در روز ۲۱ فوریه، تصمیمی که پرواز را ۲۴ ساعت به تعویق بیندازند. طرح اصلی ماموریت، مستلزم پرتاب موشک «فالکون۹» (Falcon 9) اسپیس ایکس برای بردن یک کپسول «دراگون»(Dragon) موسوم به «اندیور»(Endeavour) در روز ۲۷ فوریه ساعت ۱:۴۵ بامداد به منطقه زمانی شرقی است.

روسیه فضاپیمای سایوز MS-23 را بدون خدمه به فضای پرتاب کرد تا جایگزین سفینه فضایی شود، فضانوردان در ایستگاه فضایی شود.

پرتاب و سایت های اتصال در میان یک هفته بسیار شلوغ کاری برای فعالیت های ایستگاه فضایی بین المللی انجام می شود، زیرا انتظار می رود فضاپیمای ماموریت Crew-6 اسپیس ایکس نیز در روز دوشنبه (27) چهار فضانورد را برای ارسال به فضای پرتاب کند.

انتهای پیام



منبع

سایت MS-23 قرار است روز شنبه (25هفت) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود تا در نهایت برای اولین بار در سایت MS-22 قدیمی‌تر، برای اولین بار در سایت MS-22 قدیمی‌تر، یک قایق نجات کاملا کاربردی انجام شود. انتظار می‌رود که عملیات اتصال در ساعت 8:01 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (04:31 به وقت تهران) ۲۶ فوریه انجام شود.