مبتلایان به مصرف روزانه دارو می‌شوند



داروهای آهسته رهش می‌توانند تزریق دارو را به طور روزانه به سه بار در سال کاهش دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، مدیریت معمول شامل تجویز منظم انسولین یا سایر داروها می شود، اما به زودی ممکن است تنها نیاز باشد که چند بار در سال تزریق انجام شود. متخصص دانشگاه استنفورد یک سیستم تحویل دارو مبتنی بر هیدروژل(آبژل) ایجاد کرده است که به آرامی داروها را طی ماه‌ها برای کنترل و حتی وزن آزاد می‌کند.

یک نوع دارو و نسبتا جدید از درمان دارویی شامل داروهایی است که به نام پپتید شبه گلوکاگون ۱(GLP-1) را شبیه سازی می کنند که باعث می شود انسولین را مدیریت کند و اشتها را کاهش دهد.

این داروها در مورد مصرف غذا و دارو مانند اوپیک(Ozempic)و مونجارو(Mounjaro) وجود دارد که به نظر می‌رسد باعث کاهش وزن نیز می‌شود. این داروها معمولاً به صورت هفتگی تجویز می‌شوند، در حالی که تزریق انسولین روزانه باید انجام شود. در هر صورت، این تزریق مداوم می‌تواند برای بیماران بسیار اذیت‌کننده باشد و این مشکلی است که دانشگاه‌ها در حال مقابله با آن هستند.

اریک آپل (Eric Appel)، محقق اصلی این مطالعه، می‌گوید: تبعیت از درمان یکی از بزرگترین چالش‌ها در مدیریت بزرگ‌ترین نوع ۲ است. نیاز به تنها سه واکسن در سال باعث می‌شود افراد مبتلا به خود یا چاقی به رژیم دارویی پایبند باشند.

برای دستیابی به این هدف، هیدروژلی ساخته می‌شود که می‌تواند از مولکول‌های پپتید شبه گلوکاگون ۱ تا و سپس به زیر پوست تزریق شود. پس از آن، به آرامی حل می‌شود و داروها را در دوز مناسب برای مدت زمان طولانی آزاد می‌کند.

بخوان  برنامه های کاربردی جدید به محققان در تجزیه و تحلیل آماری داده ها کمک می کند

این هیدروژل را طوری طراحی کرد که به اندازه کافی مایع باشد که بتوان با استفاده از سرنگهای معمولی آن را تزریق کرد، به اندازه‌ای پایدار باشد که همیشه دوام بیاورد و این انبار دارویی به اندازه‌های کوچکی باشد که باعث ناراحتی در بیمار شود.

در مواردی که روی موش‌های آزمایشی به نوع ۲ انجام شد، تزریق هیدروژل حاوی دارو هر ۴۲ روز یک‌بار برای مدیریت بهتر قند خون و نسبت به مصرف داروهای روزانه معمولی انجام شد.

به گفته این تیم، این برنامه 42 روزه در موشها معادل چهار ماه در انسان بود.

این بازه مطابق با برنامه‌های معمولی که برای افراد انتخاب می‌شود این معناست که افراد می‌توانند داروهای خود را به عنوان بخشی از ملاقات‌های معمول با پزشک دریافت کنند. با این حال، می‌گویند که ممکن است هیدروژل را تنظیم کند که داروها را در چند روز یا تا ششم آزاد کند، که این کار می‌تواند آن را به یک سیستم تحویل دارو برای بسیاری از داروهای دیگر مانند داروهای ضد ضد ماهانه برساند. درمانهای سرطان تبدیل کند.

دور بعدی آزمایش‌ها روی خوک‌ها انجام می‌شود، زیرا آن‌ها پوستی مشابه انسان‌ها و سیستم‌های غدد درون ریز دارند. این تیم می‌گوید آزمایش‌های انسانی احتمالاً کمتر از ۱۸ ماه تا دو سال آینده آغاز می‌شود.

این تحقیق در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع