موشک ژاپنی در اولین پرتاب خود شکست خورد

مشکل پیش‌آمده در پرتاب، به تأخیر در سفر اچ3 به مدار می‌افزاید. شرکت کاوش‌های هوافضای ژاپن و شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی» (MHI) که شریک تجاری آن است، یک دهه توسعه این موشک‌ها را انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک جدید و قوی ژاپن باید برای بلند شدن از زمین کمی بیشتر صبر کند.

پرتاب برنامهریزی شده روز پنجشنبه، ابتدا برای ۱۴ فوریه برنامه ریزی شده بود، اما آب و هوای بد باعث دو روزه شدن آن شد.

اولین پرتاب موشک «اچ۳»(H3،0) در شامگاه ۱۶ فوریه آغاز شد. این یک پرواز آزمایشی از «مرکز فضایی تانیگاشیما»(TNSC) ژاپن بود که قرار بود یک ماهواره رصد زمین را به مدار بفرستد.

پرتاب موشک جدید ژاپن که قرار بود یک ماهواره را به مدار زمین برد، با شکست روبه‌رو شد.

شمارش معکوس برای پرتاب اچ3 که طبق برنامه در ساعت 8:37 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی انجام می شود، قرار می گیرد. مفسران در جریان پخش زنده پرتاب که توسط «آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن»(JAXA) ارائه شد، دو موتور «الای-۹» (LE-9) ارائه شد که قدرت مرحله اصلی موشک را تامین کرد، روشن شد، اما یکی از دو موتور تقویت‌کننده بود. موشک روشن نماند. بدین ترتیب، روی زمین باقی ماند.

دلیل روشن نماندن تقویت کننده مشخص نشد. تحلیلگران پرتاب گفتند که زمان بیشتری برای بررسی لازم است.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، امید زیادی به اچ۳ دارد که پذیرفته و مقرون‌به‌صرفه طراحی شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، موشک جدید به‌زودی جایگزین موشک «H-IIA» ژاپن خواهد شد.

بخوان  خودرو پرنده فولکس واگن بدون خلبان خواهد بود

انتهای پیام



منبع

ای که قرار بود در این مأموریت پرتاب شود، «ماهواره پیشرفته دیده‌بانی زمین-3» (ALOS-3) است که به نام «DAICHI-3» نیز می‌شود.
آژانس آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن می‌گوید که این ماهواره خود می‌تواند ویژگی‌های سطح سیاره ما را در جایگاه نهایی در مدار پایین شناسایی کند. مشاهدات این ماهواره، کاربردهای زیادی از جمله نظارت بر بلایای طبیعی خواهند داشت.