ناسا اولین تلسکوپ فضای گرانشی را پرتاب می‌کند



ناسا در حال طراحی با آژانس فضایی اروپا(ESA) برای پرتاب اولین رصدخانه فضایی است که برای تشخیص سیگنال گرانشی است.

به گزارش ایسنا، مأموریت آنتن فضایی تداخل‌سنج لیزری یا لیسا(LISA)، به تازگی چراغ سبزی را برای ساختن سخت افزار پرواز خود دریافت کرده است که گامی مهم در جهت کشف اسرار جهان است.

امواج گرانشی که بیش از یک قرن پیش توسط نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی شدند، موج‌هایی در تار و پود فضا-زمان هستند. در سال ۲۰۱۵، رصدخانه زمینی لایگو(LIGO) با شناسایی گرانشی از ادغام دو سیاهچاله، پنجره‌های را به این پدیده کیهانی باز کرد. لیسا قرار است در اواسط دهه ۲۰۳۰ پرتاب شود، قصد دارد این اکتشاف را به مرحله‌ای ببرد و پانوراما را به نمایش بگذارد که از نور گرانشی را که در وسط کیهان در حال گسترش هستند، ارائه می‌دهد.

مارک کلامپین (Mark Clampin)، مدیر بخش اخترفیزیک در مقر ناسا در ایالات متحده آمریکا، می‌گوید: می‌توانید از منابعی که در آن‌ها کار می‌کنید و می‌توانید آن را مشاهده کنید، می‌توانید از آن استفاده کنید. لیسا این قابلیت را برای ما فراهم می کند. ما مفتخریم که بخشی از این تلاش بین‌المللی برای گشودن راه‌های جدید برای کشف اسرار جهان هستیم.

نقش ناسا در این همکاری کیهانی شامل مجموعه کلیدی مجموعه ابزار لیسا، از جمله لیزر، تلسکوپ، و دستگاه‌هایی برای کاهش عوارض ناشی از بارهای الکترومغناطیسی است.

این عناصر برای لیسا برای اندازه گیری تغییر فاصله دقیق از مقادیر گرانشی بیش از میلیون ها مایل در فضای بسیار مهم هستند. از سوی دیگر، آژانس فضایی اروپا فضاپیمای حامل آن را می‌کند و بر تیم بین‌المللی در طول توسعه و سایر فعالیت‌های نظارت می‌کند.

بخوان  تولد فیلی نادر با رنگ سفید در میانمار

امواج گرانشی توسط جرم‌های شتاب‌دار که برای مثال به دور سیاهچاله‌ها می‌چرخند، تولید می‌کنند. آنچه که این مدارهای انرژی را از بین می‌برند، اجرا می‌کنند در طول میلیون‌ها سال با هم ادغام می‌شوند. از زمان لایگو، پژوهش از کشف گرانشی با نور و ذرات استفاده کرده‌اند. این مشترک مشترک به مشاهده ده‌ها ادغام سیاه‌چاله و سایر رویدادهای کیهانی است.

سنجش سنجش با فرکانس پایین

با این لایگو و تاسیسات زمینی مشابه آن تنها می‌توان گرانشی را در محدوده فرکانسی مشخص کننده تشخیص داد. لیسا برای پر کردن این شکاف حیاتی برای سنجش سنجش گرانشی با فرکانس پایین می‌آید که دور از ابزارهای طراحی بر روی زمین است.

ایرا تورپ (Ira Thorpe)، دانشمند مطالعه ناسا برای این ماموریت، این مأموریت را بیان کرد و گفت: لیسا چشمان ما را به روی دهها هزار منظومه دوتایی کوچک در کهکشان خودمان باز می‌کند و سیاهچاله‌های عظیمی را که با آنها برخورد می‌کنند. ادغام شدند می‌کند.

لیسا که ظاهری مثلثی دارد، متشکل از سه فضاپیما است که در فاصله ۱.۶ میلیون مایلی از هم پرواز می‌کنند و آزمایش‌های داخلی را که تنها تحت تأثیر گرانش قرار دارند، می‌کنند. با شلیک لیزرهای کوچک،پیما آنها را در دهانه های کوچکتر از فضای یک اتم هلیوم اندازه گیری می کند. امواج گarnah قربیاء قربانیان کیnehanahی hara adr adr طwhahahahahahahahahahahahahahahahah dhahnd ehahndhendhnd ehahnahyahahahndhnd هان رحهر آنه.

فناوری لیسا پیش از این با موفقیت در فضا از طریق مأموریت LISA Pathfinder آژانس فضایی اروپا نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ با مشارکت ناسا انجام شده است. با این همکاری کیهانی جدید، لیسا آماده است تا مرزهای درک ما از جهان را جابجا کند و بیشتر ارائه دهد.

بخوان  ChatGPT به لطف این ویژگی جدید، کار با آن بسیار آزاردهنده تر شد

انتهای پیام



منبع