نگاه «جیمز وب» به رقص ستاره‌های جوان در دل غبار کیهانی

یکی از اولین برنامه های علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب، تصویربرداری از ۱۹ کهکشان مارپیچی برای پروژه PHANGS با ابزار فروسرخ میانی(MIRI) است. این ابزار می‌تواند به میان ابرهای گاز و غباری که با دیگر انواع تصویربرداری غیرقابل نفوذ، نفود کند.

نگاه «جیمز وب» به رقص ستاره‌های جوان در دل غبار کیهانی

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تصویری که به تازگی منتشر شده است، بازوهای کهکشان مارپیچی میله‌های آن‌جی‌سی ۱۴۳۳ (NGC ۱۴۳۳) را نشان می‌دهد که مملو از ستاره‌های جوانی است که می‌توانند روی ابرهای گازی و غباری اطرافشان تأثیر بگذارند. این تصویر به عنوان بخشی از پروژه موسوم به «PHANGS» ثبت شده است که بیش از صد محقق در سراسر جهان در آن شرکت دارند.

نمونه‌های PHANGS از تماشای تصاویری که جزئیاتی را که پیش از این دیده نشده بود، مانند حفره‌های درخشان غبار و حباب‌های عظیم در بازوهای کهکشان نشان می‌دهند به وجد آمده‌اند.

آدام لروی (Adam Leroy) از دانشگاه الیتی اوهایو و از اعضای گروه PHANGS در بیانیه‌ای توضیح داد: اعضای گروه پروژه PHANGS با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما و تلسکوپ وی‌ال‌تی تعداد زیادی از سال‌ها را از مرسوم‌هایی کهکشان‌ها در طول موج‌ها استفاده می‌کنند. رادیویی و فرابنفش انجام دادند اما مراحل اولیه چرخه‌ی حیات ستاره‌ها از پنهان ماندن در میان ابرهای گاز و غبار غیر قابل رصد شده بود.

نگاه «جیمز وب» به رقص ستاره‌های جوان در دل غبار کیهانی

فضای تلسکوپی جیمز وب رقص ستاره‌های نوزاد را در گاز و غبار کیهانی رصد می‌کنند و می‌توانند تأثیر بگذارند ستاره‌های جوان را بر شکل‌گیری کهکشان‌ها مشاهده می‌کنند.

نگاه «جیمز وب» به رقص ستاره‌های جوان در دل غبار کیهانی

مطالعات به مطالعه شکل‌گیری ستارگان و فهرست‌بندی این ساختارهای تازه کشف‌شده در محیط بین ستاره‌ای در ۱۹ کهکشان مطالعه، ادامه خواهند داد.

بخوان  4 ویژگی فوق العاده کاربردی که در آپدیت بعدی اندروید 13 ارائه می شود

کارین سندستروم(Karin Sandstrom) عضو PHANGS از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: نواحی که در تصویربرداری هابل کاملاً تاریک است در این تصاویر جدید فروسرخ با جزئیات بسیار عالی می‌درخشند و به ما این امکان را می‌دهد تا بررسی کنیم که چگونه غبار در محیط میان ستاره‌ای وجود دارد. نور حاصل از تشکیل ستارگان را جذب کرده و آن را مجدداً در انجام مادون قرمز ساطع کرده است.

جنیس لی (جانیس لی) از دانشگاه آریزونا که گروه PHANGS را رهبری می‌کند، می‌گوید: این مطالعه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه شکل‌گیری ستاره در محیط میان ستاره‌ها تأثیر می‌گذارد و شکل‌گیری نسل بعدی ستاره‌ها را هدایت می‌کند یا چگونه از شکل‌گیری نسل بعدی ستاره‌ها جلوگیری می‌کند. می شود.

انتهای پیام



منبع