مشاهده شفق‌های قرمز نادر در شمال آمریکا و اروپا

شفقهای قطبی در نزدیکی قطب مغناطیسی شمالی ممکن است خیلی بالا باشند، ولی در افق شمالی به صورت سبز برافروخته و در صورت طلوع خورشید به صورت سرخ کمرنگ دیده می شود. شفق‌های قطبی معمولاً از سپتامبر تا اکتبر و از مارس تا آوریل روی می‌دهند. برخی از قبایل کانادایی به این پدیده رقص ارواح می‌گویند. شفق قطبی در طول چرخه خورشیدی و هنگام خروج جرم از تاج خورشیدی، در دفعات بیشتر و درخشنده‌تر مشاهده می‌شود.

یکی از تصاویر وی یک درخشش پروانه‌ای به شکل رنگ نارنجی روشن، تصویری و بنفش را در بالای یک کوه نشان می‌دهد که تصویری به غایت زیباست.

مشاهده شفق‌های قرمز نادر در شمال آمریکا و اروپا

انتظار می‌رود طوفان‌های ژئومغناطیسی حداقل تا ۱۹ فوریه ادامه داشته باشد، بنابراین اگر می‌توانم، به سمت شمال بروید تا بهترین استفاده را برای این رویداد داشته باشید.

در حال حاضر انتظار می‌رود طی روزهای آتی این شفق‌ها همچنان ادامه داشته باشند و احتمالاً شدیدتر می‌شوند، زیرا یک پرتاب جرم تاجی(CME) که یک انفجار پلاسما از اتمسفر بالای خورشید است، در ۱۵ فوریه از خورشید فوران کرده و امروز به زمین می‌رسد. . مشاهده شفق از این برخورد با جنوب انگلیس و ایالات متحده آمریکا.

پیش‌بینی‌های آب و هوای فضایی می‌گویند بیشتر از این رویداد در راه است.

جریانی از پلاسمای خورشیدی شب گذشته به زمین رسید و اتمسفر زمین را با ذرات باد خورشیدی باردار کرد که باعث نمایش شفق‌های قرمز کمیاب در بخش‌های بزرگی از کانادا، شمال ایالات متحده و اروپا شد.

شفق‌های قرمز کمیاب بر فراز شمال آمریکا و اروپا رخ‌اند کرده‌اند، در حالی که کارشناسان می‌گویند بیشتر از آنها در راه هستند.

بخوان  بقایای موشک چینی بر فراز اقیانوس آرام وارد جو زمین شد

همچنین عکاسان آماتور و سایر کاربران در این مناطق دسته‌ای از تصاویر زیبا و خیره کننده را از این شفق‌های قطبی سبز و قرمز در اسکاتلند به اشتراک گذاشته‌اند.

همچنین تصاویر مشابهی از این شفق قرمز توسط عکاسان در اسکاتلند و نور گزارش شده است.

دَن تانر از آلبرتای کانادا نیز عکسی را به اشتراک گذاشته است که طلوع خورشید زمستانی را با درخشش سبز و بنفش که آسمان سپیده‌دم را روشن می‌کند، ثبت کرده است. وی در یک توییت نوشت: وای! منظره خیره کننده امروز صبح در مرکز آلبرتا!

شفق قطبی یکی از پدیده های جوی کره زمین است. شفق قطبی ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین بر اثر ذرات باردار باد خورشیدی و یونیزه مولکول‌های موجود در یونسپهر(یونوسفر) زمین به وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، طوفان‌های ژئومغناطیسی ناشی از انفجارهای پلاسمایی که از خورشید به جو زمین می‌رسد، یک منظره شفق قطبی بی‌نظیر را به تماشاگران آسمان در کانادا، شمال ایالات متحده آمریکا و اروپا ارائه کرده‌اند.

مایک مک‌للان، مایک مک‌للان، شفق قطبی مستقر در کبک کانادا می‌تواند عکس بی‌نظیر از افق شعله‌ور با نور سبز درخشانی که به رنگ‌های نارنجی، قرمز و بنفش تبدیل می‌شود، ثبت کند و به اشتراک بگذارد.

شبکه اجتماعی توییتر در طول روزهای گذشته، مملو از تماشاگران آسمان و افرادی است که در این مناطق شاهد این شفق‌ها بوده‌اند، بوده‌اند.

مشاهده شفق‌های قرمز نادر در شمال آمریکا و اروپا

آدرین مائودویت با انتشار منتخبی از تصاویری که انفجارهای بنفش و سبز مانند یک آتش‌بازی را بر فراز منظره‌های پوشیده از برف نشان می‌دهد، یکی از تعقیب‌کنندگان این رویداد است که در توییتر نوشت: هیچ کلمه‌ای برای توصیف دیشب بر فراز نور وجود ندارد.

بخوان  نشست رؤسای پارک‌های فناوری برگزار می‌شود/رونمایی از ۳ محصول فناورانه منتخب

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی‌ها هستند که به‌طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند و معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم میخورند. آنها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و در سپیده‌دم قطبی رویت پذیرند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز می‌شود، نامی که در سال 1621 توسط «پیر گاسندی» روی این پدیده طبیعی نهاده شد. به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود، زیرا آنها غالباً در نیم کره شمالی دیده می‌شوند و هر قدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که می‌توان آنها را دید. برای نمونه، در شمال شبه جزیره اسکندیناوی، ایسلند، گرینلند و همین طور در آلاسکا و شهرهای شمالی کانادا و روسیه امکان رویت آنها بسیار زیاد است.

مشاهده شفق‌های قرمز نادر در شمال آمریکا و اروپا

جدیدترین موج از این رقص نورهای قطبی به طور ویژه مورد توجه بوده است، زیرا در سایه‌های کمیاب وارد شده است که برای نفوذ بیشتر به اتمسفر زمین نیاز به ذرات باد خورشیدی دارد.

انتهای پیام



منبع

در قطب جنوب نیز این پدیده روی می‌دهد، اما تنها در جنوب‌ترین جغرافیایی رویت‌شدنی است و گاهی نیز در آمریکای جنوبی و استرالیا روی می‌دهد. بنجامین فرانکلین اولین کسی بود که به شفقهای قطبی توجه نشان داد.

مشاهده شفق‌های قرمز نادر در شمال آمریکا و اروپا