نگهداری از توربینهای بادی در زمستان با کمک پهپاد


پهپادها می‌توانند بیشتر از فیلمبرداری از بالا در آسمان و شلیک موشک انجام دهند که یکی از آنها می‌توانند به توربین‌های بادی در زمستان کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، آب‌وهوای شیرین و سرد مدت‌هاست که کارایی انرژی بادی را مختل می‌کنند. زمانی که یخ روی پره‌های روتور تشکیل می‌شود، عدم تغییر چرخشی رخ می‌دهد که منجر به افزایش استهلاک می‌شود.

گروهی از فناوری موسسه فناوری ساخت و مواد پیشرفته فراونهوفر(IFAM) و موسسه مهندسی ساخت و اتوماسیون فراونهوفر(IPA) راه حلی برای محافظت از توربین های بادی در برابریخزدگی ارائه کرده است.

این پروژه که توربو (TURBO) به معنای «پوشش موقت با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین» نام دارد، جایگزینی مقرون به صرفه برای معرفی می‌کند که می‌تواند توانایی و نگهداری انرژی بادی را متحول کند.

به طور سنتی، مبارزه با این چالش، پیشه بوده است. از ادغام تجهیزات گرمایشی در تیغه‌ها تا استفاده از بالگرد برای یخ زدایی مواردی بودند که اپراتورها را با هزینه‌های قابل توجه و وقفه‌های تولید می‌کنند زیرا توربین‌ها برای چندین روز باید خاموش شوند.

آندریاس استیک (Andreas Stake)، مدیر این پروژه می‌گوید: پهپادهایی که فقط نیاز به استفاده از می‌گیرند، جایگزین مقرون به صرفه هستند. هرگز این اولین باری نیست که از هواپیماهای بدون سرنشین برای پاک کردن یخ از پره‌های توربین استفاده می‌شود، اما هنوز راه حلی وجود ندارد که با همه سناریوها مطابقت داشته باشد.

دوستدار محیط زیست

چالش اصلی ایجاد یک ماده سازگار با محیط زیست بود که به خوبی به تیغه‌های روتور بچسبد و برای مدت طولانی دوام داشته باشد تا یخ را از بین ببرد.

بخوان  برنامه های مایکروسافت 365 در حال حرکت به یک دامنه کاملاً جدید هستند

نمونه‌های اولیه پوشش ساخته شده از اوره و موم را ایجاد کردند که این ویژگی‌ها را می‌کردند. این ماده را می‌توان با استفاده از روش اسپری به روش روی پره‌ها اعمال کرد و خشک شدن سریع آن تضمین می‌شود. کارایی پوشش در یک محفظه یخ آزمایش شد و آن را برای محافظت قابل اعتماد در برابر تشکیل یخ تایید کرد.

ابزار برای اعمال پوشش، تجهیزات ویژه طراحی کرده اند.

نگهداری از توربینهای بادی در زمستان با کمک پهپاد

یک سیستم پمپ بدون هوا با نازل با قطر تنها 0.3 میلی متر، امکان پاشش قطرات به کوچکی صد میکرومتر را می‌کند. این دقت می‌کند که حتی در سرعت باد ۳۵ کیلومتر در ساعت، پوشش را می‌توان به دقت روی لبه‌های مهم پره‌های روتور، جایی که یخ برای اولین بار با هوای گرم و سرد به توربین شروع به تشکیل می‌کند، کرد، دقت کرد.

علمِ پشتِ راه حل

موفقیت این پروژه به شبیه سازی های دینامیکی سیالات پیچیده بود. دکتر اولیور تیج (Oliver Tiedje)، مدیر این پروژه و تیمش از تجربه خود در مدل‌سازی فرآیندهای پوشش برای تعیین شاخص‌های فنی حیاتی استفاده کردند.

دکتر تیج توضیح داد: دهه‌ها تجربه ما در مدل‌سازی فرآیندهای پوشش واقعاً به ما کمک کرد. ما انتخابیم از این تخصص استفاده کنیم. با این، ما باید این روند را با هندسه حال پیچیده توربین‌های بادی تطبیق کنیم.

مطالعات با توجه به منابع خود، اکنون در حال همکاری با شرکای صنعتی برای اصلاح بیشتر این روش و آماده سازی آن برای تولید انبوه هستند. آنها کاربردهایی را فراتر از توربینهای بادی در نظر دارند. کاربردهای باله‌ای مانند حفاظت از خطوط هوایی در حمل و نقل و انتقال ریلی و نوسازی بخش‌های چالش برانگیز ساختمان‌ها.

بخوان  در جدیدترین رویداد معرفی محصول اپل چه گذشت؟

این پروژه که توسط ۱۹ شرکت در بخش‌های مختلف پشتیبانی می‌شود به عنوان یک پروژه تحقیقاتی جمع‌آوری صنعتی (IGF) ارائه شد و از وزارت امور اقتصادی و اقدام اقلیمی (BMWK) فدرال بودجه دریافت کرد.

انتهای پیام



منبع