خبر خوب فضای ایران درباره جدیدترین کپسول زیستی



ایران از سال 81 با شروع به کار آزمایشگاه فضایی وارد محیط زیست شد و اکنون بعد از وقفه 10 ساله قرار است جدیدترین کپسول های زیستی خود را با هدف گام نهادن به سایر حوزه های، عرضه کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ویدئویی در فضای مجازی، فعالیت ایران در حوزه فضای مجازی از سال 1381 و با راه اندازی آزمایشگاه فضایی کلید خورد و قرار دادن در این پروژه پروژه هایی که می توانند با انتشار آن موجود زنده را سالم تا خارج از سایت انجام دهند. جو زمین ببرند و آزمایشاتی بر روی آن انجام دهند و در نهایت با سلامت کامل به زمین برگردند.

کاوشگر ۱ اولین راکت تحقیقاتی ایرانی بود که در سال ۱۳۸۵ به فضا پرتاب شد، ولی این ماموریت به دلیل نقض فنی ناتمام ماند.

دو سال بعد و در سال ۱۳۸۷ کاوشگر ۲ که نسخه بهبودیافته کاوشگر بود، به ارتفاع ۵۰ کیلومتری زمین پرتاب شد و توانست با موفقیت یکسری اطلاعات در حوزه تحقیقات تحقیقاتی را به زمین مخابره کند.

کاوشگر ۳ راکتی بود که قرار بود در دهه فجر ۸۸ اولین محموله از موجودات زنده را به فضا بفرستد. در داخل محفظه این کاوشگر چند کرم، لاک‌پشت و موش به همراه چند نوع سلول‌های بنیادی زمین قرار گرفتند که به موفقیت برگردانده شدند.

کاوشگرهای ۴ و ۵ و ۶ در طی سالهای ۸۸ تا ۹۱ به فضا پرتاب شدند و تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری زمین بروند و برگردند.

ولی ۹ بهمن سال ۹۱ روز مهمانی در «صنعت فضایی ایران» بود؛ روزی که آفتاب میمون با کاوشگر پیشگام به فضا پرتاب شد و سالم به زمین برگشت. دومین میمون نیز در سال ۹۲ و با کاوشگر پژوهش به فضا رفت و بعد از حدود ۱۵ دقیقه سالم به زمین بازگشت.

بخوان  ناسا اولین نمونه فرودگر ماموریت «آروپا لندر» را آزمایش می‌کند

ولی این ماجرا نیست، از حدود 10 سال توقف در پرتاب کپسول‌های زیستی این بار قرار می‌گیرد که از تحقیقات فضایی بعد دیدن کند. این آثار نه تنها در زمینه فناوری، بلکه در بسیاری از عرصه‌های دیگر می‌توانند اتفاقات بزرگی را برای کشور رقم بزنند.

انتهای پیام



منبع