هوش سیال چیست؟ – ایسنا



دکتر کالج دانشگاهی لندن در مطالعه بیشتر برخی از نواحی مغز را که برای تفکر سریع لازم هستند، شناسایی کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، به گفته محقق، هوش سیال عامل تعیین کننده شناخت انسان است. این چیزی است که به ما کمک می‌کند به موقعیت‌های غیرمنتظره واکنش نشان دهد، ایده‌های جدید را با دقت برنامه‌ریزی انجام دهیم و استراتژی‌های موفقیت را تدوین کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که هوش سیال بالا، شکوفایی حرفه‌ای، تحرک اجتماعی، سلامتی و طول عمر را پیش‌بینی می‌کند و همچنین با توانایی‌های شناختی قوی‌تر حافظه مرتبط است. اکنون، تحقیقات جدید بخش‌هایی از مغز را که از ما برای فکر کردن سریع پشتیبانی می‌کند، شناسایی کرده است.

کالج دانشگاهی لندن اظهار کرد که هوش سیال کلید تفکر فعال است، که تفکر فعال نیز مجموعه‌ای از فرآیندهای ذهنی پیچیده در انتزاع، بازداری، قضاوت، توجه و تولید استراتژی است. ما به طور روزانه مثلاً هنگام رانندگی با ماشین یا سازماندهی یک شام مهمان، از هوش سیال استفاده می کنیم.

پروفسور “لیزا سیپولوتی”(Lisa Cipolotti) عصب شناس و سرپرست تیم تحقیق از کالج دانشگاهی لندن گفت: یافته‌های ما برای اولین بار نشان می‌دهد که نواحی لوب راست مغز برای عملکردهای بالای هوش سیال مانند حل و استدلال، حیاتی هستند.

با وجود اینکه علم مدرن تا حد زیادی موافق است که هوش سیال مفاهیم کلیدی چیزی است که ما را انسان می‌کند، هنوز مشخص نیست که آیا این شناختی واحد است یا خوشه‌ای و اینکه ماهیت دقیق رابطه آن با مغز هنوز ناشناخته است. همچنین مطالعه این موضوعات برای مطالعات بسیار است. به منظور تعیین کدام بخش از مغز برای یک اقدام خاص، پزشکان می‌بایستی را مطالعه می‌کردند که بخشی از مغز آن‌ها از بین رفتن یا آسیب دیده بود.

بخوان  آیا آینده نرم افزارهای متن باز به دلیل اعتراض افزارها در خطر است؟

پزشکان در این پروژه جدید در مجموع به بررسی ۲۲۷ بیمار پرداختند که تومور مغزی یا سکته مغزی را در بخش‌های خاصی از مغز خود تجربه کرده بودند. محققان این کار را با استفاده از ماتریس‌های پیش‌روندهٔ ریوِن (Raven’s Progressive Matrices) انجام دادند.

در مرحله بعد، یک نقشه جدید را معرفی کردند که به الگوهای آناتومیکی پیچیده آسیب‌های مغزی مانند سکته کمک کرد. منتخب نویسندگان مطالعه، روابط بین نواحی مغز مانند یک شبکه ریاضی شامل شبکه‌هایی است که نواحی را با هم تحت تأثیر قرار می‌دهند را می‌دانند.

این استراتژی به تیم تحقیقاتی کمک می کند تا نقشه مغزی آسیب های شناختی را از الگوهای آسیب جدا کند، که این امر نقشه برداری از بخش های مختلف مغز را انجام می دهد و تعیین می کند که کدام یک از افراد در آزمایش هوش سیال با توجه به آسیب های آسیب دیده می کنند.

محققان گفتند: ما که نقشه‌برداری را با بررسی عملکرد دقیق ماتریس‌های پیش‌رونده‌ی رِیوِن در نمونه‌های بزرگ از بیماران می‌توان ترکیب کرد. بررسی بیشتر رابطه بین مغز و شناخت نیاز است.

تحقیقات این مطالعه در مجله Brain منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع