Vision Pro ماه آینده به فروش می رسد و ما به تازگی متوجه شدیم که اپل از توسعه دهندگان برنامه های visionOS (سیستم عاملی که روی هدست اجرا می شود) درخواست کرده است که به برنامه های visionOS به عنوان “AR” یا “VR” اشاره نکنند. .
اولین بار در ژوئن 2023 در مورد جدیدترین نوآوری اپل شنیدیم – جایی که به عنوان یک رایانه فضایی که محتوای دیجیتال و محیط فیزیکی کاربر را ترکیب می کند به بازار عرضه شد. همچنین به برخی از مشخصات گرافیکی جدی اپل و visionOS مجهز است که اپل آن را این نام مینامد اولین سیستم محاسبات فضایی جهان.
در نگاه اول، مطمئناً Vision Pro شبیه به هدست های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) موجود است، بنابراین جالب است که اپل در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که با هدست های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) اشتباه گرفته نمی شود. ممنوعیت واقعی مراجع AR و VR (و همچنین واقعیت توسعه یافته (XR) و واقعیت ترکیبی (MR)) در دستورالعمل های به روز رسانی جدید Xcode (مجموعه ابزارهای توسعه دهنده اپل) مشاهده شد که پس از اعلام Vision Pro ارائه شد. دستگاه ها در اوایل فوریه در فروشگاه ها عرضه خواهند شد.
اپل قانون را وضع می کند
این توصیه کاملاً به صراحت در صفحه برنامهنویس اپل جدید ارائه شده است که در آن برنامهنویس باید چه کاری انجام دهد تا برنامه خود را برای ارسال به اپ استور آماده کند.
اپل اصرار دارد که توسعه دهندگان همچنین باید از نام تجاری “visionOS” که با حروف کوچک “v” شروع می شود (مشابه نحوه برندسازی سیستم عامل پرچمدار خود برای دستگاه های دسکتاپ و لپ تاپ، macOS) و استفاده از نام کامل دستگاه، “Apple” استفاده کنند. Vision Pro، در هنگام اشاره به آن. با این حال، اینها به اندازه دستورالعمل های قابل توجه تر اپل برای اجتناب از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده غیرمنتظره نیستند. طبق گفته اپل، برنامههای visionOS برنامههای VR، XR یا MR در نظر گرفته نمیشوند، بلکه بهعنوان «برنامههای محاسباتی فضایی» در نظر گرفته میشوند.
این یک حرکت جالب به دلایل متعدد است. ابداع یک اصطلاح جدید میتواند برای مردم گیجکننده باشد، به این معنی که کاربران باید آشنایی بیشتری داشته باشند و در واقع از این اصطلاح برای ماندگاری آن استفاده کنند، اما همچنین به این معنی است که اپل میتواند خود را از مجموعه دستگاههای AR/VR در آنجا متمایز کند.
این همچنین محوری از پیامرسانی است که تاکنون بر شرایط موجود مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متکی بوده است. بیشتر بازاریابی فعلی اپل از Vision Pro به عنوان یک پلت فرم «محاسبات فضایی» یاد می کند، اما در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) در سال 2023، رویداد سالانه اپل برای توسعه دهندگان پلتفرم اپل، تیم کوک، مدیر عامل اپل، Vision Pro را به عنوان یک «کاملاً» معرفی کرد. پلتفرم جدید AR.” از نظر مادی، این عمدتاً یک حرکت بازاریابی و برندسازی است زیرا اپل در درک مشتریان خود از آنچه Vision Pro واقعاً چیست، اطمینان بیشتری پیدا میکند. 9to5Mac گزارش می دهد که مهندسان اپل پیش از اعلام رسمی دستگاه، visionOS را xrOS نامیدند.
اپل مسیر خود را ترسیم می کند
تلاش مشخص برای متمایز کردن خود از رقبای خود یک حرکت قابل درک از سوی اپل است، با توجه به اینکه برخی دیگر از غول های فناوری قبلاً تلاش کرده اند بر این فضا مسلط شوند.
متا، شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام، یکی از نمونه های قابل توجه بود. ممکن است خاطره ای نه چندان دور از یک متاورس خاص داشته باشید. متاورس استقبالی را داشته است که اکثر آنها آن را ولرم می خوانند، حتی در اوج آن، و اپل تلاش جسورانه ای برای ایجاد ارتباط خاص خود در ذهن مردم انجام می دهد. به گفته 9to5Mac، معاون بازاریابی جهانی اپل، گرگ جوسویاک، کلمه “metaverse” را رد می کند و آن را “هرگز استفاده نخواهد کرد”.
من از تماشای حرکتهای جسورانهتر اپل به بازارهای موجود لذت میبرم، زیرا اغلب زمانی است که شاهد ظهور استانداردهای جدید صنعت هستیم که همیشه هیجانانگیز است – فرقی نمیکند آن را AR، VR یا محاسبات فضایی بنامیم.