واکسن جدید سرطان که سلول‌های تومور را به سلول‌های ایمنی تبدیل می‌کند

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک نوع نسل از واکسن سرطان را ابداع کرده است که نویدبخش از انتقال سرطان خون در موشها است. این روش‌ریزی سلول‌های سرطانی را برای تبدیل آنها به سلول‌های ایمنی می‌سازد تا برنامه مقابله با بیماری را به سیستم ایمنی بدن آموزش دهند.

پژوهشگران «دانشگاه استنفورد» از آزمایش موفقیت آمیز یک واکسن جدید سرطان خبر دادند که سلول‌های سرطانی را دوباره برنامه‌ریزی می‌کنند تا سلول‌های ایمنی تبدیل شوند و با سرطان مبارزه کنند.

دانشکده پزشکی «دانشگاه استنفورد» (دانشگاه استنفورد) در این پروژه، راه‌هایی برای آموزش سلول‌های T به منظور شناسایی آسیب‌شناسی از آنتی‌ژن‌ها ابداع کرده‌اند و شانس موفقیت‌آمیز سیستم ایمنی بیمار به سرطان را افزایش داده‌اند. ترفند این است که سلولهای سرطانی را به ماکروفاژها تبدیل کنند. ماکروفاژها، نوعی «سلول ارائه‌دهنده آنتی‌ژن» (APC) هستند که به سلول‌های T می‌آموزند به دنبال چه چیزی باشند.

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران نهایتا روش خود را روی سلول‌های گرفته‌شده از آزمایش انسان‌ها انجام دادند. سلول‌های ارائه‌دهنده آن‌ها هستند که از سلول‌های لوسمی گرفته شده بودند، در آموزش سلول‌های همان بیمار موفق به نظر می‌رسیدند و می‌دانستند به دنبال چه چیزی بگردند. این نتیجه نشان می‌دهد که این روش را در نهایت می‌توانم برای انسان‌ها اعمال کند، اما هنوز بررسی‌های بیشتری در آن انجام شود.

ماجتی ادامه داد: زمانی که ما برای اولین بار گفتیم را مبنی بر پاکسازی لوسمی در موش‌هایی با سیستم ایمنی فعال دیدیم، شگفت‌زده شد. ما نمی‌توانیم باور کنیم که این روش به خوبی کار می‌کند. علاوه بر این، ما نشان دادیم که سیستم ایمنی را که از این سلول‌ها آموخته است، به خاطر می‌آورد. هنگامی که ما تومور سرطان را بیش از صد روز پس از تلقیح اولیه به این موشها القا کردیم، موشها هنوز یک واکنش قوی هستند که از آنها محافظت می کنند.

بخوان  شگفتی دانشمندان از قدرت تفکر میمون‌ها

از رایج‌ترین انواع ایمنی‌درمانی، با برداشتن سلول‌های T از بیمار، برنامه‌ریزی آنها برای شناسایی ژن‌های سرطانی ویژه و آزاد کردن آنها در بدن برای یکی از سرطان‌های عمل می‌کند. اینجاست که این روش نیاز به حدس و گمان دارد تا بفهمد کدام یک از بیماران برای هر بیمار سودمندتر است.

پژوهشگران برای آزمایش این ایده، سلول‌های لوسمی را به موش‌ها القا کردند تا به سلول‌های ارائه‌شده تبدیل شوند. موش های گروه کنترل شده با موفقیت سرطان خود را از بین بردند. به نظر می‌رسید که راهبرد واکسن برای جلوگیری از عود بیماری کارآیی دارد.

سیستم ایمنی ما در یک مبارزه با عادلانه، هر بار سرطان را شکست می‌دهد، اما این بیماری منصفانه را نمی‌کند و از ترفندهای پنهان را برای فرار از تشخیص به کار می‌برد. ایمن‌درمانی، یک روش درمانی نوظهور برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان شامل می‌شود. نتایج این روش، بسیار امیدوارکننده هستند.

محققان این روش را روی موش‌های مبتلا به سه نوع متفاوت تومور جامد شامل فیبروسارکوم، سرطان پستان و سرطان استخوان آزمایش کردند. نتایج کاملاً به اندازه لوسمی ثابت نبودند اما همچنان مثبتی را نشان دادند.

«راوی ماجتی» (راوی مجتی)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما این ایده را داریم که بتوانیم سلول‌های سرطانی را توسعه دهیم که به سلول‌های ماکروفاژ سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. از آنها آمدند.

ماجتی گفت: ما نشان دادیم سلول‌های تومور را که دوباره برنامه‌ریزی کرده‌اند، می‌توانند بادوام و سیستم‌اتیک‌شده به سرطان را در موش‌ها و واکنشی مشابه با سلول‌های ایمنی بیمار در انسان به همراه داشته باشند. در آینده ممکن است سلول‌های تومور را از بیاوریم بیرون بیاورند، آن‌ها را به سلول‌های ارائه‌دهنده آن تبدیل کنند و آن‌ها را به عنوان واکسن سرطان درمانی به بیماران برگردانیم. در نهایت می‌توانیم آران‌ای را به داروها تزریق کنیم و سلول‌های کافی را برای فعال کردن سیستم ایمنی در برابر سرطان بدون نیاز به خارج از آنها انجام دهیم. چنین اقدامی در این مرحله مانند یک داستان علمی-تخیلی به نظر می‌رسد اما این مسیری است که ما علاقه‌مندیم در آن گام بگذاریم.

بخوان  قابلیت‌های جدید به گروه‌ها و کانال‌های فیسبوک اضافه شد

این پژوهش، در مجله «Cancer Discovery» به چاپ رسید.