شگفتی دانشمندان از قدرت تفکر میمون‌ها

سازمان‌ها گزارش دادند که درست مانند انسان‌ها، میمون‌ها نیز قادر به تصمیم‌گیری و تصمیم‌گیری دقیق هستند. به طور خاص، برای اولین بار، این مطالعه نشان می‌دهد که میمون‌ها می‌توانند در مورد یک مشکل فکر کنند و عوامل دیگری مانند مواد، پیامدها و محدودیت‌ها را در نظر بگیرند و در نهایت به یک نتیجه مطلوب برسند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، اولیای آمریکایی در مطالعه اخیرشان به بررسی دقیق نخستی‌سانان پرداخت و دریافت تصمیم‌گیری صرفاً به انسانها اختصاص ندارد. اساتید دانشگاه «پیتسبورگ» می‌گویند که همه ما به تصمیم‌گیری عجولانه رفته‌ایم، اما به طور کلی، انسان‌ها این مغزی را دارند که به یک مشکل فکر کنند، گزینه‌ها را مرور کنند و روی بهترین تصمیم ممکن فکر کنند. اکنون، این آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که میمون‌ها نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند.

دهه پیش، دکتر «دانیل کانمن» برنده جایزه نوبل، با نظریه دورنما(به انگلیسی: Prospect theory)، انقلابی در حوزه اقتصاد رفتاری ایجاد کرد. نظریه دورنما یکی از نظریه‌های حوزه اقتصاد رفتاری است. این نظریه به توصیف این موضوع می‌پردازد که مردم چگونه بین گزینه‌هایی هستند که احتمال می‌دهند که افراد مختلفی که دارای ریسک هستند و در آن‌ها احتمالاً کدام یک از پیش‌آمدها مشخصاً تصمیم‌گیری می‌کنند. این نظریه بیان می‌کند که مردم به تصمیم‌گیری در پایه‌های پیش‌آمدهای نهایی، تصمیم‌گیری پتانسیل ارزش سود و زیان‌ها را می‌دهند و تصمیم می‌گیرند این سودها و زیان‌ها را تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام



منبع

دکتر «ویلیام استافر» نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار نوروبیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: انسان‌ها تنها حیواناتی هستند که قادر به تفکر آهسته و عمیق هستند. نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که میمون‌ها حالت روانی توانمندی دارند که این امر آنها را قادر به تفکر هوشمندانه می‌کند. این یک پارادایم جدید برای مطالعه مفاهیم فیزیولوژی عصبی برای تصمیم گیری است.

بخوان  الزام شرکت‌ها در هند به گزارش رویداد‌های سایبری

وقتی چشمانمان را می‌بندیم و درباره سؤالات پیچیده این که چه کسی را به عنوان دوست انتخاب کنیم یا چه چیزی را در دانشگاه مطالعه کنیم و چه فکری کنیم، در مغز ما چه اتفاقی می‌افتد؟ مردان هنگام مقایسه انسان با تصمیم به یک سوال اساسی پاسخ دهند: آیا حیوانات دیگر، از جمله میمون‌ها، قادر به همان پیچیدگی فکری هستند یا خیر؟

یافته‌های این مطالعه در مجله «Nature Neuroscience» منتشر شده است.

شگفتی دانشمندان از قدرت تفکر میمون‌ها

او در کتاب خود با عنوان تفکر سریع و یک فرضی است که انسانها از دو سیستم متمایز از تفکر استفاده می کنند: یکی که معمولاً آنی است و به طور خودکار اتفاق می افتد و دیگری که شکل بسیار نادری از استدلال منطقی آگاهانه دارد و به تلاش ذهنی بیشتر نیاز دارد. دارد.

پروفسور استافر در یک نشست تحقیقاتی گفت: نتایج این کار به شواهد نوروفیزولوژیکی که قرنها مورد بحث بود، کمک می‌کند تا پژوهشگران در مورد نظریه‌های فرآیند دوگانه ذهن، ساختار افکار و بررسی اطلاعات زیستی بهتری کسب کنند.

برای مثال، تفکر آهسته و برای جستجو به ما امکان می دهد موسیقی بنویسیم، فرضیه های علمی بسازیم و دسته چک هایمان را بررسی کنیم. اکنون، این تحقیق جدید نشان می دهد که تفکر آهسته مختص انسان نیست. نتایج این مطالعه نشان داد که میمون‌ها از استدلال ریاضی پیچیده و الگوریتم‌های محاسباتی کارآمد برای غلبه بر مشکلات پیچیده استفاده می‌کنند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه «پیتسبورگ» آمریکا به تازگی در یک مطالعه اظهار داشت میمون‌ها قادر به تفکر پیچیده و تصمیم گیری دقیق هستند.