پلتفرمی برای واکسن استنشاقی ضدویروس تنفسی


پژوهشگر مؤسسه مهندسی فرآیند (IPE) آکادمی علوم چین یک مفهوم ارائه جدید به نام «کامپوزیت نانومیکرو» برای ساخت واکسن ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این ایده، این پلتفرمی برای ساخت واکسن تک‌دوز ارائه می‌شود که خشک و استنشاقی بوده و با استفاده از ساختارهای چند سطحی نانو میکروکامپوزیت ایجاد شده است. این واکسن در مسدود کردن مسیر حرکت وسیله نقلیه در سیستمی مفید بوده است.

در سالهای اخیر، پیشرفت چشمگیری در ایجاد واکسن برای بیماریهای تنفسی عفونی شده است. با این حال، بیشتر این واکسن‌ها از طریق تزریق عضلانی‌ها می‌شوند که در درجه اول باعث ایجاد پاسخ ایمنی هومورال می‌شوند و برای خنثی‌ها به آنتی‌بادی‌های خون متکی می‌شوند. متأسفانه، این نکته نمی‌تواند پاسخ ایمنی مخاطی ایجاد کند و یک مانع ایمنی محکم در دستگاهی ایجاد کند.

علاوه بر این، کمکی‌هایی که معمولاً در واکسن‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال، ترکیبات ترکیبی، به القای پاسخ ایمنی سلولی و در مبارزه با ویروس‌های سریع بی‌اثر هستند. همچنین شکل فعلی واکسن‌ها نیاز به شرایط سخت ذخیره‌سازی با دمای پایین دارد.

این پلتفرم میکروکره‌های تخریب‌پذیر را با نانوذرات تولیدی ترکیب می‌کند. سطح این نانوذرات می‌تواند به‌طور همزمان با ژن‌های مختلف ایجاد کند، بنابراین پاسخ ایمنی با ایجاد القا می‌کند و دامنه حفاظت از واکسن را می‌دهد. همچنین امکان توسعه سریع و راحت سایر واکسن‌های ویروسی نیز وجود دارد.

علاوه بر این، ساختار این کامپوزیت با کمک کارایی بالا، پاسخ ایمنی کارآمد در ریه‌ها را می‌کند. پس از آزاد شدن آنتی‌ژن نانوذرات، می‌توانم آن‌ها را بر اساس سلول‌های حاوی آنتی‌ژن مصرف کنند.

بخوان  روش جدید چاپ سه‌بعدی ماشین‌آلات الکترونیکی

به نقل از ستاد نانو، این واکسن پودر خشک به طور قابل توجهی هزینه‌های ذخیره‌سازی و حمل و نقل را کاهش می‌دهد و آن را برای مناطقی که به یخچال در آنجا دسترسی دارند، مناسب می‌شوند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان nhaled SARS-CoV-2 vaccine for single-dose dry powder immunization aerosol (N&V) در نشریه Nature به چاپ رسیده است.

انتهای پیام



منبع