چرا ناسا و آژانس‌های فدرال امسال را سال علوم باز معرفی می‌کنند؟

جنتمن می‌نویسد: من یک جنوب شناس محاسباتی و از سال ۱۹۹۳ در ماموریت‌های ناسا کار کرده‌ام. من پس از آن یک کارگاه آموزشی در سال 2018 که در آن‌ها ماهواره‌ای برای افزایش سطح دریا و تحلیل می‌شد، شرکت به یکی از طرفداران علوم باز تبدیل شد.

هر کس می‌تواند این چهار هدف را در تیم تحقیقاتی، بخش یا سازمان خود اعمال کند. بنابراین، بیایید به هم بپیوندیم. یک نقطه شروع مفید برای توسعه یک طرح، نگاه به توصیه‌های آکادمی‌های ملی و سایر سازمان‌های جهانی است. به راه‌هایی بیندیشید که می‌توانم با آن‌ها در بررسی پژوهش‌های بازتر و عادلانه‌تر رفتار کنم. اطلاعاتی را که سازمان شما برای کاهش سوگیری‌ها برداشت و نحوه تأثیرگذاری آنها را به اشتراک می‌گذارد. برنامه‌هایی را برای پرداخت به فعالیت‌های علم باز در ارزیابی‌ها ایجاد کنید.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، ‌ چل جنتمن(Chelle Gentemann) می‌نویسد: من بسیار هیجان‌زده هستم که رهبر تغییر به سوی علوم باز(Transform to Open Science) در ناسا هستم. ناسا با میراثی ۶۰ ساله از محدودیت‌های استفاده از علم برای درک کیهان، سیستم‌های سیاره‌ای و حیات روی زمین پا را فراتر گذاشته است. بسیاری از موفقیت‌های ناسا را ​​می‌توانم به فرهنگ در ارائه دادن داده‌ها برای استفاده عمومی نسبت داد. در دهه ۱۹۹۰، این آژانس مدافع پیشرو برای دسترسی کامل و باز به داده‌ها و الگوریتم‌ها بوده است.

شفافیت مستلزم شکستن خرابی است که از نظر تاریخی بسیار از جامعه علمی دور کرده است. سال گذشته، ناسا متعهد شد که سالانه ۲۰ میلیون دلار برای پیشرفت علم در نظر گرفته شد و این برنامه از سال ۲۰۲۳ آغاز شد.

بخوان  کشف بخار آب در یک سیاره فراخورشیدی توسط تلسکوپ جیمز وب

در ماه مه سال 2021، من یک درخواست یک صفحه برای سال علوم باز برای مدیر ارشد داده‌های علمی ناسا ارسال کردم و حمایت فوری کردم. مقر ناسا، تیمی را برای توسعه این مفهوم تشکیل داد. ما تا بتوانیم بیشتر صحبت کنیم تا آگاه‌ها، نگرانی‌ها و نیازهای آینده آنها را در ارتباط با علم باز بدانیم. پس از یک سال داشتن چنین بحث‌هایی، ما مسیری رو به جلو داریم. در آوریل سال 2022، وظیفه من در ناسا آغاز شد تا یک ماموریت پنج ساله به ارزش 40 میلیون دلار به علوم باز تغییر کند، که با شروع سال علم باز آغاز شد.

با استفاده از مجموعه داده‌ها بر ابر و ابزارهای منبع باز پایتون، در چند دقیقه کاری را انجام داد که احتمالاً ماه‌ها طول می‌کشید. این لحظه‌ای بود که می‌توانستم آینده را ببینم و به هوا پریدم زیرا بسیار زیبا بود.

در طول سال علوم آزاد، ناسا میزبان کارگاه‌های رایگان حضوری و مجازی برای آموزش مهارت‌های علوم باز است: نحوه مشارکت، نحوه نوشتن یک برنامه مدیریت داده‌ها یا مدیریت نرم‌افزار، و نحوه اشتراک‌گذاری داده‌ها، نرم‌افزارها و نتایج. ثبت نام این کارگاه ها در حال حاضر آغاز شده است. تا ماه مه ۲۰۲۳، پنج کارگاه وجود خواهد داشت و هر کس که هر پنج مورد را تکمیل کند، گواهینامه علوم باز ناسا را ​​می‌کند. کارگاه‌های آموزشی در ۱۲ کنفرانس علمی در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود که انتظار می‌رود ۱۰۰ هزار شرکت کننده در آن شرکت کنند.

برای تسریع این تغییر، در روز ۱۱ ژانویه، کاخ سفید با پیوستن ۱۰ آژانس فدرال، ائتلافی متشکل از بیش از ۸۵ دانشگاه و سازمان تشکیل داد و سال ۲۰۲۳ را به عنوان سال علوم باز اعلام کرد.

بخوان  ربات‌های مصنوعی چینی‌ها برای جراحی‌های مغز کم‌تهاجمی
این فرهنگ بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. بشریت با چالش‌های فراوانی است که از همه‌گیری کووید-۱۹ گرفته تا تغییرات جوی و ناامنی غذایی و مصرف آب. برای مبارزه با این چالش‌ها باید سریع‌تر به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنید، تخصص میان‌ای را افزایش دهید و راه‌اندازی رشته‌های پژوهشی به فعالیت‌های عملیاتی را بهبود بخشید. این امر مستلزم یک تغییر اساسی از اشتراک‌گذاری ساده نتایج در مجلات تا یک همکاری و انتشار نتایج قابل تکرار و انجام فراگیری و شفافیت کامل است.

علم فقط در ناسا وجود ندارد. امارات با شرکت شرکای سال‌ها در طول می‌کشد. من به یک راه فرعی نیاز داشتم. با علم به این موضوع، ناسا از من دعوت کرد تا یکی از نمایندگان آنها در کمیته فرعی شورای ملی علم و فناوری در علوم باز باشم که علم باز را در آژانس‌های فدرال هماهنگ می‌کرد و توسعه می‌داد. در آنجا به تسریع سال علم باز کمک کردم. اول، ما بر روی یک تعریف به توافق رسیدیم: علم باز اصل و عمل در قرار دادن محصولات و فرآیندهای تحقیقاتی برای همه، در عین احترام به فرهنگ‌های متنوع، حفظ امنیت و حریم خصوصی، و تقویت همکاری‌ها، تکرارپذیری و برابری است.

انتهای پیام



منبع

در کارگاه بعدی متوجه شدم که علم باز فقط به ابزار مربوط نمی شود. نوآوری علم باز توسط یک جامعه جهانی با دیدگاه های متنوع هدایت می شود. سوالات علمی جالب‌تر هستند و راه حل‌ها را بهتر نشان می‌دهند. این چیزی است که من را واقعا جذب کرده است. گنجاندن گروه‌های متنوع و فعال از مردم یک عنصر حیاتی در علم باز است.

بخوان  قابلیت مسدود سازی محتوای نامناسب در تیک تاک
سازمان‌هایی که برنامه‌های خود را توسعه می‌دهند، می‌توان نتیجه گرفت که جوامعی که کمتر از آن در همان ابتدا درگیر هستند، هستند. من ملدمنیم بده وهود تنوع بههههههههههههههههههههههههههههههههههههههمهمهمهمهمهمهمهمهم. ما برای تغییر همه چیز به همگان نیاز داریم.

چل جنتمن رهبر، تغییر به سوی علوم باز در ناسا توضیح می‌دهد که چرا باید به سمت علم باز حرکت کرد و برای رسیدن به این هدف چه مواردی را باید در نظر داشت.

در مرحله، ما چهار هدف را برای هر آژانس درگیر در سال‌های علوم آزاد تعیین می‌کنیم که شامل توسعه یک برنامه استراتژیک بعد از علم باز، بهبود شفافیت و برابری بررسی‌ها، در نظر گرفتن فعالیت‌های علم باز در ارزیابی و شرکت‌های شرکت‌های دارای نمایندگی کم است. در پیشرفت علم باز می‌شد.