برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

سوانت پابو برای جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲

لیست برندگان امسال به شرح زیر بود:

برندگان چه چیزی دریافت می کنند؟

“کارل-هنریک هلدین” (Carl-Henrik Heldin) رئیس هیئت مدیره بنیاد نوبل، خطاب به برندگان این جایزه گفت: جهان در این زمان با بحران‌های انرژی و مواد غذایی، تبعیض، نابرابری اجتماعی و اقتصادی و تسریع تغییرات آب و هوایی. است که نیازمند سریع راه حل ها برای این بحران است.

وی افزود: در مواجهه با انبوهی از بحران‌ها و چالش‌ها، جهان به علم متعهدی نیاز دارد که بی‌وقفه به دنبال حقیقت باشند و مرزهای دانش ما را جابجا کنند.

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

ملکه سیلویا سوئد در ضیافت جایزه نوبل ۲۰۲۲ در تالار شهر استکهلم در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۲ در استکهلم

به گزارش ایسنا، مراسم اهدای جایزه نوبل روز شنبه در پایتخت سوئد برگزار شد. دهم دسامبر، صد و بیست و ششمین سالگرد درگذشت آلفرد نوبل مخترع دینامیت و بنیانگذار جایزه نوبل بود. جایزه نوبل به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئدی یا حدود ۹۰۰ هزار دلار در ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی که جوایز را در وصیت نامه خود بنیان نهاد، اهدا کرد.

کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس برای جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۲۲

آنی ارنو جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲

انتهای پیام



منبع

این مراسم از ساعت ۱۵ به وقت گرینویچ(۱۸:۳۰ به وقت تهران شنبه) آغاز شد. مراسم در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل نمادهای آنلاین بود و در این سال‌ها تعداد معدودی از افراد بودند و ضیافتی بزرگ برگزار نشد. اما شب گذشته بسیاری از برندگان سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همچنین برندگان سال ۲۰۲۲ حضور داشتند. سال گذشته مراسم کوچک و محدود برگزار شد اما هیچ برنده‌ای در آن شرکت نکرد زیرا مدال‌های خود را در کشور خود دریافت کردند.

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

امسال “آلس بیالیاتسکی”، حقوق وکیل از بلاروس، سازمان حقوق بشری “یادبود”(مموریال) از روسیه و سازمان حقوق بشری مردمی “مرکز آزادی‌های مدنی” به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل اعلام کردند. اهدای جوایز روز شنبه مصادف شد با روز حقوق بشر سازمان ملل، که یاد هفتاد و چهارمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

از برندگان جوایز نوبل شیمی، فیزیک، پزشکی، ادبیات و اقتصاد

شب گذشته طی مراسمی در استکهلم جوایز نوبل اهدا شد و همچنین برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۲۲، برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که به دلیل جشن مراسم اهدای جوایز آنلاین بود، نیز حضور پیدا کردند.

برندگان امسال جوایز خود را در سالن کنسرت دریافت کردند.

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

بن اس. برنانکه، داگلاس دبلیو. دایموند و فیلیپ اچ. دیبویگ برای جایزه نوبل علوم اقتصاد ۲۰۲۲

تصاویر مراسم نوبل ۲۰۲۲

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

جان اف کلازر از برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۲

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

کارولین برتوزی از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۲

برندگان نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

سوانت پابو برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۲

مراسم اهدای جوایز در استکهلم، معمولاً بدون استثنا، از سال ۱۹۲۶ در سالن کنسرت استکهلم برگزار می‌شود. در مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم، سخنرانی‌هایی درباره برندگان و کشف یا کار آنها ارائه می‌شود و پس از آن پادشاه سوئد به هر برنده یک دیپلم و یک مدال می‌دهد.

جایزه نوبل معتبرترین جایزه است که در حوزه‌های علمی به یک دانش‌آموز تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت “آلفرد نوبل”، کارخانه‌دار وشیمی‌دان سوئدی، که بیشتر آن را به دلیل ابداع” دینامیت” می‌شناسند، پایه‌گذاری کردند. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به جامعه تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم می‌دهند. “آکادمی سلطنتی علوم سوئد” وظیفه برنده جایزه نوبل در رشته های فیزیک و شیمی و “موسسه کارولینسکا” نیز وظیفه گزینش برنده جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی و پزشکی را برعهده دارد. امسال در مجموع ۷ دانش‌آموز برنده جایزه نوبل علوم (پزشکی، فیزیک و شیمی) شد و تنها یک زن در میان این ۷ دانش‌آموز است.

پس از پایان مراسم، ضیافتی در تالار شهر برگزار شد که با حضور خانواده سلطنتی سوئد، مقامات دولتی و رهبران تجاری از کشورهای مختلف برگزار شد. حزبان احزاب سیاسی سوئد همیشه به ضیافت دعوت می‌شوند با این حال، جیمی آکسون، رهبر حزب ضد مهاجرت سوئد که در انتخابات سپتامبر به دومین حزب بزرگ کشور تبدیل شد، از لیست مهمانان حزب خارج شد، زیرا قوانینش با اصول جوایز مطابقت نداشت. بدلیل حمله روسیه به روسیه نیز بنیاد نوبل سفرای روسیه و بلاروس را دعوت کرد.

رویترز نوشت: برندگان جایزه نوبل روز شنبه در استکهلم پایتخت سوئد گردهم آمدند تا در اولین مراسم اهدای جوایز کاملا حضوری همراه با یک ضیافت رسمی از زمان همه‌گیری کوید-۱۹ که رویدادها را در دو سال گذشته محدود کردند، شرکت کردند.

آلن اسپکت، جان اف کلازر و آنتون زیلینگر برای جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۲

جوایز نوبل از سال ۱۹۰۱ هر ساله می‌شود. برندگان در اکتبر هر سال اعلام می کنند. جوایز شاخه‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح به درخواست آلفرد نوبل‌ کارخانه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت ایجاد شدند. اولین جایزه در سال ۱۹۰۱ یعنی پنج سال از درگذشت نوبل به برگزیدگان اهدا شد. جوایز نوبل در سال 1901 در مراسمی در 10 دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، به برندگان اهدا می‌شود.

هر کدام از جایزه‌ها ۱۰ میلیون کرون سوئد معادل حدود ۹۰۰ هزار دلار ارزش دارد و به همراه یک دانشنامه و مدال طلای هر ساله در دهم دسامبر مصادف با تاریخ درگذشت آلفرد نوبل اهدا می‌شود.

این مراسم با ضیافتی در تالار شهر استکهلم(Stockholms Stadshus) برای حدود 1300 نفر از جمله 25 دانشجو برگزار می شود. به جز چند استثنا، ضیافت جایزه نوبل از سال ۱۹۳۰ در تالار شهر برگزار می‌شود. جشن‌های جایزه نوبل در استکهلم توسط بنیاد نوبل ترتیب داده شده است و در درجه اول یک جشن آکادمیک با مطالعه بر علم و ادبیات است. علاوه بر برندگان جایزه نوبل و خانواده‌های آنها، پادشاه و ملکه و سایر اعضای خانواده سلطنتی سوئد مهمان افتخاری در مراسم اهدای جایزه و ضیافت هستند. نمایندگان دولت و سوئد نیز شرکت می‌کنند. مهمانان بین‌المللی، به‌ویژه کسانی که نمایندگان علوم و حیات فرهنگی هستند، از اولویت‌ها هستند.

گفتنی است که به عنوان رسمی با عنوان جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سوئد به یاد آلفرد نوبل می‌شود، توسط نوبل ایجاد شد و بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸ آن را ایجاد کرد.

بخوان  صدها پیش‌سفارش Apple Vision Pro در eBay به پایان رسید، و اگر بخواهید، حق بیمه پرداخت می‌کنید.