کشف اسرار ماده تاریک در یک جنگل کیهانی!

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یکی از ویژگی‌های جذب نور توسط هیدروژن اطراف کهکشان‌های اولیه می‌توانند به عنوان یک کاوشگر جدید برای کشف اسرار ماده تاریک و چگونگی تأثیر آن بر جهان در دوران تاریکی کیهان استفاده شود.

یکی از راه‌های ممکن برای بررسی ذراتی که ماده تاریک را تشکیل می‌دهند، بررسی ساختارهای بررسی در کوچکی جهان بوده است. مشکلی پیش می‌آید که تلاش برای انجام این کار باید در دوره‌های به نام «سپیده‌دم کیهانی» صورت گیرد که حدود ۳۸۰ میلیون سال از انفجار بزرگ و زمانی که اولین ستاره‌ها تازه متولد شده بودند، ساخته شد. بنابراین، منابع نوری کمی برای پی بردن به این دوران باستانی توسط ستاره‌شناسان وجود داشت.

این گروه پژوهشی معتقدند که بررسی نحوه استفاده از انرژی یا کندم قدرت جنگل ۲۱ سانتی متری، آن را به یک کاوشگر قابل قبول برای درک هم‌زمان مواد تاریک و تاریخچه حرارتی جهان می‌پذیرد.

پژوهش‌هاست این نظریه را مطرح می‌کند که ماده تاریک، نقش بزرگی در شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه است اما از آنجایی که ماده تاریک با نور ندارد، ماهیت آن ناشناخته باقی مانده است. این معناست که نقش دقیق ماده تاریک در آغاز شکل‌گیری کهکشان‌ها، مانند یک معما در مدل‌های کیهانی باقی می‌ماند.

در آن دوران، اتم‌هایی وجود داشتند که به شکل گازی متشکل از سبک‌ترین عنصر شیمیایی یعنی هیدروژن بودند. هیدروژن مانند همه عناصر، نور را در طول موج‌های خاص جذب می‌کند و ردپای خود را روی نور عبور کرده از آن به جا می‌گذارد.

هر چه منبع نور دورتر باشد، روند «انتقال به سرخ» شدیدتر است. در غیاب نور ستارگان، استفاده از جنگل ۲۱ سانتی‌متری به عنوان یک کاوشگر ماده تاریک، مستلزم دیدن منابعی مانند اختروش‌ها در سپیده‌دم کیهانی و انتقال به سرخ بالا است اما منابع رادیویی چنین منابع رادیویی در این دوره ضعیف هستند و آنها را شناسایی می‌کند.

بخوان  چگونه از بازنشر پست اینستاگرام در استوری دیگران جلوگیری کنیم؟

این فقط در حد یک مفهوم نظری باقی مانده است زیرا نور از این دوران حدود 13.4 میلیارد سال در سفر تا به ما می رسد. نور در طول مسیر، انرژی خود را از دست داده، طول آن کشیده شده و فرکانس آن را کاهش داده است. این ویژگی ها آن را به سمت پایین الکترومغناطیسی و فروسرخ حرکت داده اند.

انتهای پیام



منبع

جستجوی ماده تاریک در یک جنگل کیهانی

گروهی از پژوهشگران چینی قصد دارند از بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان استفاده کنند، این ماده تاریک را در آغاز زندگی کیهان می‌کنند.

گاز هیدروژن اتمی در داخل و اطراف ساختارهای کوچکی که در دوره سپیده‌دم کیهانی وجود دارد، خطوط را به اندازه ۲۱ سانتی‌متر در محدوده رادیویی در الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند. این خطوط که در مجموع «جنگل ۲۱‌متری» نامیده می‌شوند، بیش از ۲۰ سال است که به عنوان کاوشگر بالقوه در دوره سپیده‌دم کیهانی پیشنهاد شده‌اند.

در هر حال، ممکن است این وضعیت در شر تغییر باشد زیرا آخرینا تنها نهف از اختروش‌های رادیویی با انتقال به سرخ بالا کشف شده‌اند، بلکه ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان یعنی «آرایه کیلومتر مربعی» (SKA) در دسامبر ۲۰۲۲ در استرالیا و آفریقای جنوبی آغاز شد و این تلسکوپ به زودی چشم رادیویی رادیویی خود را به روی کرد. این نشان می‌دهد که شناسایی و استفاده از جنگل ۲۱ سانتی‌متری ممکن است به زودی امکان پذیر باشد.

کشف اسرار ماده تاریک در یک جنگل کیهانی!

آرایه کیلومتر مربعی

این کار می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا بین مدل ماده تاریک سرد جهان با ذرات بزرگ ماده تاریک که در مقایسه با سرعت نور به کندی حرکت می‌کنند و مدل ماده تاریک گرم با ذرات سبک‌تر و سریع‌تر ماده تاریک تمایز می‌شوند.

این پژوهش، در مجله «Nature Astronomy» به چاپ رسید.

«ییدونگ ژو»(Yidong Xu) پژوهشگر رصد ملی نجوم و پژوهشگران چینی این پروژه گفت: با بررسی خانه قدرت یک‌بعدی جنگل ۲۱ سانتی‌متری، نه تنها می‌توانیم کاوشگر را با افزایش رشدی کنیم، بلکه برای تشخیص اثر مدل‌های ماده‌ی تاریک گرم و فرآیند تولید چشم‌انداز گرم. بدین ترتیب، ما قادر بود تا با یک تیر دو نشان بزنیم.

دانش «دانشگاه نورث‌ایسترن» (NEU) چین و «رصدخانه ملی چین» (NAOC) برای بررسی این معما، یک کاوشگر جدید را برای پی بردن به ماهیت ماده تاریک و شکل‌گیری اولیه کهکشان‌ها پیشنهاد کرده‌اند.