کشف اولین کوتوله های قهوه های سرد و کمنور

این گروه می‌گوید که یافته‌های تلسکوپ جیمز وب کاملاً مطابق با دریافت یک کوتوله قهوه‌ای است. این نتایج نه تنها می‌توانند به ما در درک هرچه بهتر این «ستاره‌های شکست‌خورده» کمک کنند، بلکه نشانه‌هایی از ابزارهای بالای جیمز وب نیز هستند.

کشفی که چشم انداز مطالعات نجوم را تغییر می دهد

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، به جدیدترین اکتشاف جدید در دنیای نجوم صورت گرفته است. به عنوان مثال، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) قدیمی‌ترین سیاه‌چاله جهان را کشف کرد. اکنون، یک کشف پیشگامانه دیگر در این حوزه به دست آمده است.

اولین مشاهده بدون ابهام از یک کوتوله قهوه‌ای در سال ۱۹۹۵، پس از بیش از ۳۰ سال پیش‌بینی نظری رخ داد. نام این اجسام توسط ستاره‌شناس آمریکایی «جیل تارتر» در رابطه با رنگ مورد انتظار آن‌ها ابداع شد.

اجرا می‌شود که کوتوله قهوه‌ای نامیده می‌شود، توسط «شیو اس کومار» در دهه ۱۹۶۰ میلادی به صورت تئوری تعریف شد و در ابتدا کوتوله‌های سیاه نامیده می‌شدند.

اما اکنون در این جدیدترین کشف، یک سامانه دوتایی از کوتوله‌های قهوه‌ای از نوع Y که سردترین و کم‌نورترین اجرام زیر ستاره‌ای هستند، کشف شده است.

انتهای پیام



منبع

تنها منبع انرژی یک کوتوله قهوه‌ای، انقباض گرانشی است. کوتوله‌های قهوه‌های پایینی دارند و درخشش آن‌ها بسیار کم است، از این رو مشاهده آن‌ها مشکل است. در سطح این ستارگان بادهای اتمسفری می‌وزد که خیلی بی شباهت به بادهای کمربندی نیست.

مشاهده‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌کند که در یکی از دنیای بیگانه، ابرهایی از جنس شن وجود دارد. این تلسکوپ گرانقیمت را در جو یک کوتوله قهوه‌ای تشخیص می‌دهد. به گفته گروهی از ستاره‌شناسان، این اولین بار است که چنین موردی در یک شبه‌سیاره‌ای در خارج از منظومه شمسی رویت می‌شود.

بخوان  چاپ ۳ بیماری بعدی که مانند قلب واقعی کار می‌کند

سامانه اولین دوتایی کوتوله قهوه‌ای Y را شناسایی کرده‌اند. این یافته قابل‌توجه، فرصتی برای فرد را برای مطالعه اجرای آسمانی گریزان با جزئیات بیشتر می‌دهد.

کوتوله‌های قهوه‌ای به علت نیروی جاذبه فزاینده‌شان که در پی متراکم دائمی آن‌ها پدید می‌آید، منتشرکننده نیرومند پرتوی فروسرخ هستند که با ابزارهای جدید اندازه‌گیری می‌شوند. برخی از دانشمندان و ستاره‌شناسان این‌ها را همان گمشده می‌دانند. کوتوله‌های قهوه‌ای در واقع ستاره‌های خود را نشان نمی‌دهند و بیشتر به سیاره‌های غول‌آسا شبیه هستند تا به ستارگان. آنها حاصل فروریزش گرانشی و انقباض سحابی‌های پیش‌ستاره‌های هستند، ولی جرم آن‌ها برای شروع واکنش‌های هسته‌ای در هسته‌شان کافی نیست.

ستاره‌شناسان به رهبری پِر کالیسِندورف در دانشگاه میشیگان به کشف هیجان انگیزی دست یافته‌اند. آنها از وجود یک جرم همراه برای کوتوله قهوه‌ای W0336 پرده‌برداری کردند. این رصد به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب در بررسی ۲۰ کوتوله Y در سپتامبر ۲۰۲۲ امکان پذیر شد.

کوتوله‌های قهوه‌های ستارگان کوچکی هستند که هنگام تشکیل‌شدن مرکزشان به اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا فرآیند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آن‌ها به وجود آید. به عبارت ديگر آن‌ها به خورشيدهاي نوراني و تبديل گرم نمي‌شوند، چرا كه از تشكيل سرد مي‌شوند و نوري از نمي‌تابند، به گونه‌اي كه به سختي مي‌شوند.

برای مقایسه با انواع قهوه‌های قهوه‌ای، شفافیت مولکولی و مدل‌های اتمسفری مشخص می‌شود که در بخش‌هایی از تلسکوپ جیمز وب، آب، متان، کربن مونوکسید، کربن دی‌اکسید، سدیم و پتاسیم وجود دارند. همان‌طور که انتظار داشتند ابرهایی از ذرات سیلیکات را نیز در یک لایه ضخیم ابری پیدا کردند. اندازه دانه‌های تشکیل دهنده این ابرها کمتر از یک میکرون است و گفته می‌شود که احتمالاً از موادی مانند الیوین، کوارتز و اینستات تشکیل می‌شود. در هر صورت، آن کشف جدید تلسکوپ جیمز وب ممکن است که ممکن است قهوه‌های قهوه‌ای توسط ابرهایی از سیلیکات احاطه شده باشد و به همین خاطر روشنایی آنها را جلوه دهد.

بخوان  مایکروسافت هوش مصنوعی Copilot را برای کاربران بیشتری از ویندوز 11 - آماده یا غیر آماده - عرضه می کند و ویندوز 10 به زودی دنبال خواهد شد.

عناصر مختلف، نور را جذب و سپس با طول دیگری منتشر می‌کنند. بنابراین از این روش می‌توان برای شناسایی آنها استفاده کرد. در واقع در پروژه‌های دریافتی به دنبال بخش تاریک‌تر یا روشن‌تر می‌گردند. ترکیب جو VHS 1256-1257 b نیز شباهت زیادی به دیگر کوتوله‌های قهوه‌ای داشت، اما با این تفاوت که طول موج‌ها خیلی واضح‌تر بودند.

تخمین زده می‌شود که کوتوله قهوه‌ای اصلی در منظومه W0336 بین 8.5 تا 18 برابر بزرگتر از مدیریت باشد. این اندازه آن را در محدوده جرم یک کوتوله در می‌دهد.

بر اساس مطالعاتی که در تاریخ 29 مارس در پایگاه arXiv.org منتشر شده است، برای اولین بار یک سامانه دوتایی کوتوله قهوه‌ای از نوع Y کشف شده است که با حدود 46 کلوین تقریباً در فاصله 32.7 سال نوری از ما در صورت فلکی جوی است. Eridanus) قرار دارد.

این منظومه دوتایی تازه کشف شده موسوم به WISE J033665.05 – 01435.4 در صورت فلکی جوی قرار دارد و از دو کوتوله قهوه‌ای نوعی تشکیل می‌شود که به دور می‌چرخند. این دو کوتوله قهوه‌ای با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) روی تلسکوپ فضایی جیمز وب شناسایی شدند.

به نظر می‌رسد باید منتظر پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی در این زمینه در آینده باشیم، زیرا پژوهشگران و ستاره‌شناسان به شکل‌گیری برای کشف اسرار کیهان تلاش می‌کنند. این کشف مهم تازه شروع کار است و ما می‌توانیم انتظار پیشرفت‌های نجومی بیشتر را داشته باشیم.

ستاره شناسان می‌گویند، کشف اولین سامانه دوتایی کوتوله قهوه‌ای از نوع Y که سردترین و کم‌نورترین کوتوله‌های قهوه‌ای هستند، می‌توانند همه چیز را در نجوم تغییر دهد.

بخوان  تنها یک ماه تا اولین پرتاب مداری "استارشیپ" باقی مانده است

همچنین وجود همراه به اختراع این امکان را می دهد که سن این منظومه را بین ۱ تا ۳ میلیون سال تخمین بزنند.

کشف این سامانه دوتایی کوتوله قهوه‌ای نوع Y تازه شروع کار است. این کشف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از این ‌که در شکل‌گیری سیارات وجود دارد. کوتوله‌های قهوه‌ای ویژگی‌های مشابه با غول‌های گازی‌گیری مانند مصرف‌کننده دارند و مطالعه شکل‌های آن‌ها را می‌توان به اختراع‌شناسان در شناخت نحوه تشکیل سیاره‌ها کمک کند.

آنها جرم‌های کوچک‌تر از ستارگان و بزرگ‌تر از سیاره‌ها هستند که به دلیل جرم‌گیری، واکنش‌های هسته‌ای در آن‌ها انجام نمی‌شود و در نتیجه از خود نور نمی‌شود و چون بسیار دور هستند، نمی‌شوند.

پیشتر نیز تلسکوپ جیمز وب انتخاب شده بود مستقیماً از یک سیاره فراخورشیدی عکس، اما داستان در مورد کوتوله‌های قهوه‌های کمی متفاوت است. اطلاعات متوجه شدند که به یک کوتوله قهوه‌ای به نام VHS ۱۲۵۶-۱۲۵۷ دریافت کردند که در فاصله ۷۲ سال نوری از زمین قرار گرفته است. جرم این ستاره شکست خورده به حدود 10 برابر جرم می‌رسد و نسبتاً جوان به حساب می‌آید. اتمسفر آن نیز به رنگ قرمز است.

آنچه گفته شد، کوتوله‌های قهوه‌ای در کلاس Y با کمتر از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد، سردترین و کم‌نورترین اجرام زیر ستاره‌های هستند و همین امر، تشخیص و مطالعه آن‌ها را بسیار می‌کند.

کوتوله‌های قهوه‌ای اجرامی آسمانی هستند که بین طبقه‌بندی سیاره‌ها و استارگان قرار می‌گیرند. آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که می توانند همجوشی باشند.

دانش‌آموزان اولین بار در سال ۲۰۱۵ متوجه این کوتوله قهوه‌ای شدند و در آن زمان فکر می‌کردند که رنگ قرمز به ابرهای کوتوله مربوط می‌شود. به همین خاطره گروه های مختلف بررسی فروسرخ دریافتی را تا به ترکیب کوتوله قهوه های پی برد.