گفتگوی فضانورد اماراتی از ایستگاه فضایی با حاکم دوبی

ماموریت «کرو-۶»(Crew-6) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) برای ناسا، بامداد دوم مارس همراه با چهار فضانورد به فضا پرتاب شد. یک موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) از سکوی پرتاب ۳۹A در «مرکز فضای کندی»(KSC) ناسا در فلوریدا در ساعت ۱۲:۳۴ بامداد به منطقه زمانی شرقی بلند شد و نهمین پرواز سرنشیندار اسپیس ایکس تا به امروز و چهارمین پرواز کپسول «دراگون» (اژدها) موسوم به «اندور» (Endeavour) را انجام داد.

گفتگوی فضانورد اماراتی از ایستگاه فضایی با حاکم دوبی

وی افزود: امارات دولت عربی، یکی از امضاکنندگان توافقنامه «آرتمیس» (Artemis) به رهبری ناسا است که علاوه بر هنجارهای جامعه برای کار مسالمت‌آمیز در فضا، قوانینی را برای اکتشاف آینده انسان در ماه نیز وضع می‌کند.

علاوه بر این بر «سلطان النیادی»(Sultan Al-Neyadi)، فضانورد امارات متحده عربی، «وارن وودی هوبرگ»(Warren «Woody» Hoburg) و «استفن بوون»(Stephen Bowen)، فضانوردان ناسا و «آندری فدیایف»(Andrey Fedyaev ) فضانورد «آژانس فضایی روسیه»(Roscosmos) نیز در این ماموریت حضور دارند.

اولین فضانورد اماراتی که قصد دارد ماه‌ها را در فضای اسپری کرد، می‌گوید، سفر او را برای اکتشاف آینده در ماه آماده خواهد کرد.

النیادی، اولین فضانورد اماراتی است که در چرخش عادی نیمساله ایستگاه فضای بین‌المللی شرکت می‌کند. او در مصاحبه با اسپیس گفت که این یک اتفاق طبیعی به دنبال پرواز هشت روزه به مقصد ایستگاه فضایی توسط «هزاع علی المنصوری» (Hazzaa Ali Almansoori) در سال ۲۰۱۹ است.

النیادی در مصاحبه‌هایی که روز ۲۵ ژانویه درباره کار کردن با ناسا داشت، گفت: این موضوع است که در پروژه‌های آینده شریک می‌شود. انتظار می‌رود که «کاوشگر راشد» (Rashid rover) امارات در ماه آوریل به عنوان گامی دیگر برای کمک به اکتشافات آینده، روی ماه فرود بیاید.

بخوان  مجموعه ویرایشگر ویدیوی رایگان DaVinci Resolve برای انتشار iPad

النیادی در یک تماس فضا به زمین با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی به مدت ۱۰ دقیقه صحبت کرد و گفت: مردم به ماه و مریخ خواهند رفت.

سلطان النیادی روز دوشنبه(7 مارس) از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) درباره نحوه پیش‌روی وضعیت و سازگاری‌اش با شرایط ریزگرانش، از پرتاب در روز پنجشنبه گذشته (2 مارس) در مأموریت-6 کروم اسپیس ایکس صحبت کرد. ماموریت‌های ماه از جمله اولویت‌های اکتشافی بود که النیادی طی این صحبت‌ها بر آن تاکید کرد.

النیادی در طول این رویداد مداری اضافه کرد که هنوز در حال تطبیق خود برای سازگار شدن با شرایط فضا است، اما از این روند لذت می‌برد. وی افزود: هنوز در حال حاضر در کنار آمدن هستم اما امیدوارم در روزهای آینده مهارت‌هایم را افزایش دهم.
انتهای پیام



منبع

«سلطان النیادی» (Sultan Al Neyadi) فضانورد امارات متحده عربی، دوم مارس به عنوان یکی از فضانوردان ماموریت «کرو-6» اسپیس ایکس به فضا رفت و ادامه داد نیز فیلمی از وی منتشر شده است که در آن حال با «شیخ» منتشر می شود. محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دوبی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در بیوگرافی النیادی که از سوی «فدراسیون بین‌المللی جهانینوردی» (IAF) ارائه شده، آمده است: سلطان النیادی 41 ساله، یکی از دو فضایی بود که در سال 2017 از سوی امارات متحده عربی انتخاب شد. النیادی پیش از اینکه فضانورد شود، مدرک دکتری خود را در رشته فناوری اطلاعات اخذ کرده است.

امارات حکومت عربی یکی از امضاکنندگان توافقنامه آرتمیس به رهبری ناسا است. در حالی که امارات هنوز نام هیچ فضانوردی را برای اعزام به ماه اعلام نمی کند اما مریخ نورد «راشد» آن را در ماه آوریل با کاوشگر فضای ژاپنی بر روی ماه فرود خواهد آمد.

بخوان  مردم مونتانا به زودی به TikTok VPN برای ادامه دسترسی به برنامه نیاز خواهند داشت

النیادی به زبان عربی گفت: در مورد شرایط ریزگرانش در مدار زمین مهم است، وی در ادامه اضافه کرد که هدف بزرگ ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام متقابل برای کاهش اثرات منفی ماندن طول مدت در فضا(مانند ورزش) برای کمک به کاشفان ماه در فضا است. آینده است.

گفتگوی فضانورد اماراتی از ایستگاه فضایی با حاکم دوبی

سفر النیادی که باید حدود نیم سال طول بکشد، دومین سفر یک فضانورد اماراتی به ایستگاه فضای بین‌المللی است. همکار او «هزاع علی المنصوری» در سال ۲۰۱۹ در یک سفر کوتاه با فضاپیمای سایت روسیه، هشت روز را در فضای گذراند. النیادی سفر مداری خود را از طریق توافق نامه با شرکت «Axiom Space» مستقر در هیوستون انجام داد.

این فضانورد اماراتی ۱۹ آزمایشی اختصاصی در موضوعاتی از جمله سلامت قلب و سلامت، کمردرد، سیستم ایمنی، زیست‌شناسی گیاهی، علم مواد، خواب و تشعشع و مایعات انجام خواهد داد. در تحقیقی فراگیر، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت مرکز فضایی کالج «بیلور»(baylor) نیز دو آزمایش با دانشجویان اماراتی روی زمین انجام شده است. در یک آزمایش سلول‌های دندانی یا دهانی را در فضا در مقابل زمین بررسی می‌کند، در حالی که آزمایشی دیگر به «تداخلات قلبی و وضعیتی» (اشاره به نحوه جریان خون در موقعیت‌های مختلف بدن، که به شدت تحت تأثیر ریزگران است) می‌پردازد.

النیادی در طول این ویدیویی تصویر «سهیل»(Suhail) اسباب‌بازی نجومی اماراتی که در داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی شناور بود را نشان داد و اضافه کرد که به اصطلاح پنجمین عضو کرو-6(اشاره به سهیل) زندگی فوق‌العاده‌ای را در فضا می‌گذارد.

النیادی روز سه‌شنبه در گفتگو با شیخ محمد بن راشد گفت که بدن او هنوز در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) با شرایط گرانش می‌کند. النیادی به شیخ محمد گفت که برنامه آنها در ایستگاه فضایی بین‌المللی از روز اول بسیار پرتنش بوده است. او همچنین از شیخ محمد به خاطر عمل به خود مبنی بر فضانوردان بیشتر به فضا پس از رفتن «هزاع علی المنصوری» به مدت هشت روز در سپتامبر ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی تشکر کرد.

گفتگوی فضانورد اماراتی از ایستگاه فضایی با حاکم دوبی

سهیل