۶۰۰ میلیارد دلار هزینه پلاستیکی

بر اساس گزارش آخرین برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، بازنگری و طراحی مجدد در میزان تولید، مصرف، بازیافت و مصرف پلاستیک و مصرف، می‌تواند تا سال ۲۰۴۰ میلادی باعث صرفه‌جویی ۴.۵ دلاری شود.

سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود!

در این راستا، در پیامی ویدئویی، Inger Andersen، مدیر برنامه اجرایی محیط زیست ملل متحد (UNEP)، کاهش مصرف پلاستیک را به‌عنوان برنامه‌های جدی به منظور کاهش خطرات زیست محیطی یادآور شد و گفت: «ما باید از مصرف اقلام غیرضروری یکبار مصرف خودداری کنید. کنیم. همچنین، در بسته‌بندی و طراحی محصولات باید از نظر کمتری استفاده شود. از این رو، نیاز است تا دوباره استفاده شود، یافتن مسیر تازه، و ایجاد تغییر در سیستم‌های خود، تدبیری بیندیشیم و آن را اعمال کنیم. این گونه است که پلاستیک را از زیست بوم‌ها و اقتصاد دور داریم، اما به شرط آن که تمام انسان‌ها به وظایف خود عمل کنند.»

نام‌گذاری «روز جهانی محیط زیست» در ۵ ژوئن یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست است. این رویداد توسط برنامه محیط زیست ملل متحد(UNEP) رهبری و در سال ۱۹۷۳ هر ساله برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، رویداد «روز جهانی محیط زیست» با حضور و فعالیت میلیون‌ها نفر از جهان به بزرگ‌ترین پلتفرم جهانی برای حفاظت از سیاره زمین تبدیل می‌شود. این کمپین در سال ۲۰۲۳ با حمایت کشور هلند و میزبانی کشور ساحل عاج برگزار می‌شود.

امسال «روز جهانی محیط زیست» به میزبانی کشور ساحل عاج و با حمایت کشور هلند برگزار خواهد شد.

هر ساله، از سوی سازمان ملل، ۵ ژوئن را «روز جهانی محیط زیست» نامگذاری می‌کنند. این نامگذاری، بهانه‌ای برای یادآوری این نکته است که زمین، علاوه بر این که خانه انسان‌هاست، خانه تمام گونه‌های زیستی جانوری نیز هست. شعار «روز جهانی محیط زیست» در سال جاری، از سوی سازمان ملل، «غلبه بر پلاستیک» معرفی شده است و بر روی راهکارها و راه حل‌هایی به منظور کاهش مصرف پلاستیکی است.

بخوان  وقتی باکتری‌ها به کارخانه تولید تار عنکبوت تبدیل می‌شوند!

در چنین روزی، در نیویورک، یک پروژه هنری که تماماً از مواد پلاستیکی ساخته شده است، در مرکز تجارت جهانی راه‌اندازی می‌شود. در هند، نوازندگان معروف گرد هم می‌آیند تا در یک موزیک ویدئو پیام‌هایی را به منظور مصرف مواد در مصرف کمتر پلاستیک به اشتراک بگذارند. همچنین، در قزاقستان، گروه موسیقی محلی Great Steppe یک موزیک ویدئو را به مناسبت این روز منتشر می‌کند و آسیب‌های زیست محیطی را که دریای آرال (دریای آرال) از آلودگی‌هایی که در آن پخش می‌شود را به نمایش می‌گذارد.

ایسنا/اصفهان نسخه‌های جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل، بشر سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند و دو سوم آن در طول مدت کوتاهی تبدیل می‌شود. همچنین، هزینه های اجتماعی و اقتصادی پلاستیکی بین 300 تا 600 میلیارد دلار در سال است.

در «روز جهانی محیط زیست»، هر ساله در سراسر دنیا فعالیت‌های گوناگونی برای تزریق پلاستیک توسط انسان‌های حامی محیط زیست انجام می‌شود. از تمیز کردن سواحل بمبئی گرفته شده تا کارگاههای دوخت کیسههای پارچه در کشور غنا و برگزاری کنسرتهای زنده بدون محصولات پلاستیکی در آتلانتا.

سالانه بیش از ۴۳۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود!

در واقع، چنین فعالیت‌هایی در مراکز اجتماعی، مدارس و خانه‌ها توسط کارمندان مختلف نشان می‌دهند که چگونه افراد و جوامع محرک‌هایی مهم در انجام زیست‌محیطی هستند. متخصصان و متخصصان امیدوارند که این رویدادها و فعالیت‌ها دولت‌ها، شهرها، موسسات مالی و صنایع را سرمایه‌گذاری کنند و راه حل‌هایی را برای غلبه بر پلاستیک در جهان سازمان کند.

انتهای پیام



منبع