بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری ناسا برای پایین‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی

این مریخ‌نورد که روزالیند فرانکلین نام دارد، ابتدا قرار بود در پاییز سال گذشته با یک موشک روسی به فضا پرتاب شود و بر روی یک فرودگر ساخت روسیه فرود آید. اما آژانس فضای اروپا تابستان گذشته روابط خود را با روسیه در پروژه اگزومارس قطع کرد و در حال حاضر برنامه ریزی مجدد این ماموریت است که اکنون بعید است تا سال 2028 شود.

نمونه‌هایی که احتمالاً لودرز به آنها اشاره می‌کند، نشت مایع خنک‌کننده است که در دو فضای روسی که به ایستگاه‌های بین‌المللی مرتبط هستند، رخ داده است.

ناسا همچنین سال آینده 8.1 میلیارد دلاری برای برنامه آرتمیس خود دریافت می کند. برنامه‌ای که تا پایان آن ناسا در جستجوی پایان دهه ۲۰۲۰ یک پایگاه انسانی بر روی ماه راه‌اندازی است.

روسیه نشت در فضاپیمای سایت خود را با ریزش شهابسنگ نسبت می‌دهد و نشت در فضاپیمای پروگرس را تحت تأثیر عوامل خارجی مرتبط می‌داند که شاید در حین پرتاب رخ داده باشد. تحقیقات در مورد این دو نشتی ادامه دارد.

کتی لودرز (Kathy Lueders)، رئیس پروازهای فضایی سرنشین‌دار ناسا در این کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه گفت: مبلغی که کمتر از حدود یک میلیارد دلار داشت. ما با دریافت پیشنهادات کار خود را آغاز می کنیم.

در حال حاضر مشخص نیست که ناسا در نهایت چه کمکی به روزالیند فرانکلین خواهد کرد.

علاوه بر این، روسیه قدرت خود را برای خروج زودهنگام از شراکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مقطع زمانی در سال ۲۰۲۴ برای ساخت پایگاه فضایی خود در مدار پایین زمین اعلام کرده است. این اطلاعات احتمالاً در برنامه‌های یدک ناسا تأثیر می‌گذارد، دلایلی که جنگ روسیه و بیشتر از همکاری‌های فضایی روسیه اثر گذاشته شده است.

بخوان  هر چه باید درباره چاپ ۴ بعدی بدانید

این یدک‌کش جدید به قابلیت‌های تکمیلی بازگشت به مدارک شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی از سازمان‌های فضایی ایالات متحده، روسیه، اروپا، کانادا و ژاپن کمک می‌کند. طرح فعلی برای پایین آوردن ایمن ایستگاه فضایی به روشن کردن موتور فضایپیمای باری رباتیک پروگرس(Progress) روسیه، متکی است.

آرتمیس ۲ فضانوردان را به یک ماموریت به دور ماه می‌فرستد و آرتمیس ۳ اولین فرود انسان بر روی ماه پس از ماموریت آپولو ۱۷ در ماه دسامبر سال ۱۹۷۲ را رقم زد.

هدف ناسا توسعه فضاپیمایی است که فضایی بین‌المللی (ISS) را به سوی یک تخریب کنترل‌شده در جو زمین هدایت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این آژانس فضایی نمی‌خواهد برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار تنها به فضاپیمای باری روسیه متکی باشد.

بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری ناسا برای پایین‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی

او افزود: مواردی که در گذشته دیدید، داشتن چنین قابلیتی برای ما و شرکایمان بسیار مهم بوده است و بنابراین، داشتن یک فضاپیمای خروج از مدار برای ایالات متحده، یکی دیگر از عناصر کلیدی در عملیات فضایی ما و خروج از ایستگاه های فضایی است. بین‌المللی است.

لودرز گفت: ما در حال توسعه این قابلیت را به عنوان راهی برای بهبود هدف‌گیری این ایستگاه و بازگشت ایمان آن داریم به این دلیل هستیم که ما در حال حاضر ماژول‌های جدید هستیم.

ناسا موضوع جالب دیگری از بودجه را نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه فاش کرد. نیکی فاکس (Nicky Fox)، مدیر علمی جدید این آژانس فضایی گفت که بودجه‌های ۳۰ میلیون دلاری در سال مالی ۲۰۲۴ که از اول اکتبر سال جاری تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد، برای حمایت از مریخ نورد اروپا اختصاص داده شده است.

بخوان  مایکروسافت ابزار کنترل صوتی تجربی جالبی را در ساخت پیش نمایش ویندوز 11 پنهان می کند

مقامات آژانس اطلاعاتی آمریکا که مامور آرتمیس ۴ که برای سال ۲۰۲۷ برنامه ریزی شده بود، اکنون تا سال ۲۰۲۸ به تعویق افتاده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرتمیس ۴ به راه‌اندازی ایستگاه فضایی دروازه‌ ماه در مدار قمر زمین و همچنین فرود فضانوردان بر روی ماه کمک خواهد کرد.

در طول کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه، مقامات ناسا گفتند که این بودجه برای دو نقطه عطف مهم یعنی پرتاب ماموریت آرتمیس ۲ و آرتمیس ۳ به ترتیب در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ و ماه دسامبر سال ۲۰۲۵ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رسانه‌ها اولین بار در روز پنجشنبه (9 مارس)، زمانی که کاخ سفید برای بودجه فدرال سال 2224 خود را درخواست کردند، درباره این طرح مشخص شدند. بودجه تخصیص ۲۷.۲ توسعه دلاری به ناسا شامل ۱۸۰ میلیون دلار برای شروع یک یدک‌کشش فضای جدید بود که می‌توان به یک ایستگاه فضایی بین‌المللی را پس از پایان عملیات عملیاتی اش در سال ۲۰۳۰ در فراز اقیانوس‌ها وارد زمین کرد.

انتهای پیام



منبع

ناسا می‌خواهد یک «یدک‌کش» جدید برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگرداند در سال ۲۰۳۰ به مدار زمین بسازد.