چهل و هشتمین پرواز بالگرد «نبوغ» بر فراز سیاره سرخ انجام شد

«توماس زوربوشن» (Thomas Zurbuchen)، رئیس وقت ناسا در مارس ۲۰۲۲ گفت: کمتر از یک سال پیش، ما حتی نمی‌دانستیم که آیا پرواز کنترل‌شده یک هواگرد در مریخ ممکن است یا خیر. اکنون، ما مشتاقانه منتظر مشارکت بالگرد نبوغ در دومین کمپین علمی مریخ‌نورد استقامت هستیم. دگرگونی از این دست در چنین دوره کوتاهی شگفت انگیز است و یکی از تاریخ سازترین تحولات در اکتشافات هوا و فضا به شماره میرود.

گزارش پرواز نشان می‌دهد که نبوغ با جدیدترین پرواز خود، در مجموع حدود ۱۱ هزار متر در سراسر مریخ سفر کرده است. این بال به حداکثر ارتفاع ۱۴ متر و حداکثر سرعت آن حدود ۲۱.۶ کیلومتر در ساعت بوده است. زمانی که نبوغ در هوای اسپری کرده، حدود 84 دقیقه بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بالگرد مرخی «نبوغ»(Ingenuity) ناسا طی چهل و هشتمین پرواز خود در روز ۲۱ مارس، بر فراز مناظر مریخ در ارتفاعات علمی حدود ۱۲ متری پرواز کرد و به مشاهده هزینه های علمی بالقوه‌ای پرداخت که شریک رباتیک آن، مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ) می‌توان آنها را مورد بررسی قرار دهد.

دستیابی به چنین شاهکاری در سیاره سرخ واقعاً کار ویژه‌ای را می‌طلبد. نبوغ نه تنها باید به گونه‌ای طراحی شود که سبک باشد و در عین حال به اندازه‌ای قوی باشد که در شرایط ناملایم مریخ مقاومت کند، بلکه طراحی آن را به گونه‌ای می‌گرفت که قدرت کافی را برای برخاستن در جو مریخ داشته باشد. این قدرت توسط تیغه‌های تعبیه‌شده در نبوغ ارائه می‌شود که حدود ۲۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. در مقایسه می‌توان گفت که پره‌های یک بالگرد معمولی روی زمین، با سرعت ۴۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند.

بخوان  اینتل نسل دوم Blockscale ASIC خود را عرضه کرد

بالگرد نبوغ در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ همراه با مریخ‌نورد استقامت روی سطح مریخ فرود آمد. با وجود این، بالگرد نبوغ که کمتر از ۱.۸ وزن دارد، نمی‌توانم فورا به آسمان مریخ برود. این بالگرد باید منتظر می‌ماند تا استقامت، آن را به یک محل فرود مناسب در مریخ ببرد. مریخ‌ن استقامت در آوریل همان سال به چنین مکانی رسید که ناسا آن را به افتخار «ارویل» (Orville) و «ویلبر رایت» (Wilbur Wright)، برادران پیشگام ساخت هواپیما، آن را «میدان برادران رایت» (Wright Brothers Field) نامیدن.

نبوغ که در آوریل ۲۰۲۱ به اولین ماشینی تبدیل شد که به پرواز در آسمان یک جهان بیگانه دست یافت، اکنون به خوبی در رسیدن به پنجاهمین پرواز خود قرار گرفته است.

نبوغ و استقامت در حال کاوش در منطقه‌ای از مریخ به نام دهانه «جیزرو»(Jezero) هستند. این منطقه شامل یک بستر دریاچه باستانی و دلتای رودخانه‌ای است که حدود 3.5 میلیارد سال پیش، آب آب زیادی را در خود جای داده بود. ناسا دهانه جیزرو را بیشتر به دلیل احتمال میزبانی زندگی در گذشته، برای مأموریت استقام انتخاب کرد.

بالگرد نبوغ در پنجاه و هشتمین روز خود در سیاره سرخ، اولین پرواز خود را به صورت خودکار و خودکنترل انجام داد. در طول پرواز، نبوغ به ارتفاع سه متری بلند شد و حدود 40 ثانیه در جو مریخ ماند اما به صورت افقی حرکت کرد و در عوض در همان نقطه‌ای که از آن بلند شد، فرود آمد. تنها سه روز در ۲۲ آوریل ۲۰۲۱، نبوغ دومین پرواز و اولین گردش افقی خود را در مریخ انجام داد و در ارتفاع پنج متری پرواز کرد و حدود ۵۲ ثانیه بعد در هوا ماند.

بخوان  عکس جدید «هابل» از یک کهکشان عدسی‌

انتهای پیام



منبع

مارس، ماه مهمی برای نبوغ و اپراتورهای آن بوده است. این بالگرد مریخی نه تنها چهل و هفتمین و چهل و هشتمین پرواز خود را در مارس انجام داد، بلکه این همان ماهی است که دقیقاً یک ماه سال زمینی از تمدید مأموریت نبوغ توسط مقامات ناسا می‌گذرد.

بالگرد «نبوغ»، چهل و هشتمین پرواز خود را در روز ۲۱ مارس بر فراز مریخ انجام داد.

گزارش گزارش پرواز ماموریت، بالگرد نبوغ در طول پرواز روز ۲۱ مارس، با سرعت ۱۶.۷ کیلومتر در ساعت حرکت کرد و مسافت افقی حدود ۴۰۰ متر را پشت سر گذاشت که نزدیک به ۱۵ سال طول کشید.