سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیاردی اعتباری بخش خصوصی در دانشگاه‌ها



معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری اجرای بند ۱۱ و ۱۳ قانون جهان دانش‌بنیان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: بر اساس این دو قانون امیدواریم سالانه حداقل ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالی صنایع و شرکت‌ها در دانشگاه‌ها هزینه‌های نقدی پژوهش‌ها را انجام می‌دهند. و فناوری شود.

به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارم نمایشگاههای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که امروز در نمایشگاه مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امروز تفاهم نامه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد که مربوط به عملیات عملیاتی بند ۱۳ قانون جهان دانش بنیان است و بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود سالیانه حداقل ۲۰ میلیارد نفر باشد. تومان از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت ها در دانشگاه ها صرف هزینه های پژوهش و فناوری می شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به موضوع شاخص‌های رشد علمی کشور امروز بیش از هر چیزی که مورد بحث قرار گرفته است، گفت: یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجویان و تعداد مقالات دیگر و کیفیت آنها است. سالهای سال است که سنجش رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد و کیفیت مقالات ارزیابی شده می شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در سال‌های رشد بسیاری از مقالات کاهش پیدا کرده است، بیان می‌شود: به همین دلیل است که کشور رشد علمی را کاهش می‌دهد، در حالی که قطعاً یک اشتباه راهبردی است. اتفاقی که افتاد این است که دانشجویان و اساتید ما اگر در سال‌های اخیر مثلاً 10 مقاله منتشر می‌کنند، در حال حاضر 2 مقاله منتشر می‌کنند و 8 مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می‌کنند.

بخوان  ۲ ماهواره ناسا به مدار رفت

وی ادامه داد: یکی از ملاک های مهم در دنیا که بیشتر از مقاله و تعداد دانشجو است، بالاخص در حوزه فناورانه، بحث هزینه های تحقیق و توسعه است. این که تحقیق و توسعه در هر کشور چقدر است، یکی از شاخص های اندازه گیری رشد علمی در کشور است.

دهقانی فیروزآبادی به آمار سهم تحقیق و توسعه برخی کشورها از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: سرانه تحقیق و توسعه مثل آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی 3 و 12 دهم درصد، چین 2 و 23 درصد، ژاپن3 و 2 درصد. و کره جنوبی 4 و 7 دهم درصد است، در حالی که این عدد در کشور با وجود سیاستهای حاکم بر رهبری در سال 93 در افق 1404، 4 درصد پیش بینی شده است، اما مقدار آن به 8 دهم درصد رسیده است.

وی با تاکید بر این که بر روی رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در توسعه و توسعه سرمایه‌گذاری انجام شود، گفت: بر اساس سیاست‌های اجرایی مدیریت بخش تحقیق و توسعه تا سال 1404 باید به 4 درصد برسد. تحقیقات در ایران رویهای تحقیق دنیا دو سوم هزینه‌ها و توسعه دولتی است و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می‌شود، که در دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه کسب و کارها و بخش‌های خصوصی تامین می‌شود.

معاون فناوری و اقتصاد اقتصاد رئیس رئیسجمهوری، ضمناً بر این نکته تأکید می‌کند که در سال 1401 تمام توان خود را برای اجرای قانون جهان تولید دانش بنیان گذاشته‌ایم، بیان کرد: دانش‌آموز معتقدم اگر قانون دانش‌بنیان 10 سال اجرا شود، می‌تواند به معنای واقعی اقتصاد بنیان و رسیدن به آن باشد. جی دی پیامدار را محقق کند.

بخوان  Apple Vision Pro 2 دارای نمایشگرهای پیشرفته تر و روشن تر است

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته درخواست ادعای اعتبار مالی تحقیق و توسعه 400 درصدی رشد پیدا کرده است، گفت: در بند 13 قانون جهان دانش تولید دانش بنیان به صراحت برنامه ریزی انجام شده است که صنعت و شرکت های دانش بنیان اعتبار مالی خود را در دانشگاه ها پرداخت می کنند. و با پیگیری‌های انجام شده، شیوه‌نامه عملیاتی در این مصوبه، ۶ آذرماه تصویب و قانون تصویب شد.

معاون علمی رئیسجمهوری امکان ارسال درخواست برای استفاده از اعتبار اعتباری در تمام سال و تامین 20 درصد هزینه های سربار دانشگاه ها را از ویژگی های این توافقنامه برشمرد و گفت: همچنین برای این همکاری مشترک، پذیرش ملاک تحقیق و توسعه تاییدیه رئیس دانشگاه کافی است و برای هزینه های بدون سند نیز پیش بینی شده است که رئیس دانشگاه تصمیم گیری کند.

انتهای پیام



منبع