آیا هوش مصنوعی در ارزیابی سلامت قلب بهتر از متخصص سونوگرافی عمل می‌کند؟

پژوهشگران دریافته‌اند که هوش مصنوعی در ارزیابی و تشخیص عملکرد قلب با بررسی اکوکاردیوگرافی در مقایسه با ارزیابی‌های انجام شده توسط متخصصان سونوگرافی، عملکرد بهتری دارد.

بر اساس این یافته‌ها، این مطالعه جدید با مقایسه ارزیابی‌های انجام شده توسط هوش مصنوعی و یک متخصص سون بررسی شد که آیا هوش مصنوعی در ارزیابی سه هزار و 495 اکوکاردیوگرافی قفسه سینه دقیق‌تر عمل می‌کند یا خیر.

اویانگ می‌گوید: ما از متخصصان قلب خود خواستیم حدس بزنند که آیا تفسیر توسط هوش مصنوعی انجام شده است یا توسط یک متخصص سونوگرافی انجام شده است، و معلوم شد که آنها نمی‌توانند تشخیص دهندگان را تشخیص دهند. این نشان دهنده عملکرد قوی الگوریتم هوش مصنوعی و همچنین ادغام یکپارچه آن با نرم افزار بالینی است.

پزشکان قادر به تشخیص اینکه کدام ارزیابی‌ها توسط هوش مصنوعی و کدام توسط متخصص سونوگرافی انجام شده است، نبودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، ‌ به گفته مرکز پزشکی سیدرز-ساینای (Cedars-Sinai) و تحقیقات آنها که در مجله معتبر نیچر منتشر شده، هوش مصنوعی در ارزیابی و تشخیص عملکرد قلب در مقایسه با ارزیابی‌های اکوکاردیوگرافی انجام شده توسط متخصصان سونوگرافی بهتر عمل می‌کند.

در سال ۲۰۲۰، موسسه‌ی قلب اسمیت و دانشگاه استان‌فورد یکی از اولین فناوری‌های هوش مصنوعی را برای ارزیابی عملکرد قلب، توسعه داد. تحقیقات آنها نیز در مجله نیچر منتشر شد.

انتهای پیام



منبع

اویانگ می‌گوید این امید است که در مواقعی که پزشکان صرفه‌جویی کنند و بخش‌های خسته‌کننده‌تر تصویربرداری تصویربرداری به حداقل برسد. با این، متخصص قلب، داور نهایی خروجی مدل‌های هوش مصنوعی حال می‌ماند.

بخوان  توسعه سلول‌های خورشیدی به کاغذ ضخامت!

دیوید اویانگ (David Ouyang)، متخصص و محقق اصلی کارآزمایی بالینی و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: این کارآزمایی شواهد دقیقی ارائه می‌دهد که از هوش مصنوعی به روشی جدید می‌توان کیفیت و اثربخشی تصویربرداری اکوکاردی را برای بسیاری از بیماران بهبود بخشید.

همه مطمئن هستند که این فناوری زمانی که در سراسر نظام بالینی در سیدرز-ساینای و نظام‌های بهداشتی در سراسر کشور به کار گرفته می‌شود، مفید خواهد بود.

این یافته‌ها نشان داد که متخصصان درصد قلب با ارزیابی تنها از روش‌های طبیعی درست بوده و ۱۶.۸ از ارزیابی‌های انجام شده توسط هوش مصنوعی به اصلاحات نیاز دارند. این در حالی است که متخصصان قلب 27.2 درصد از ارزیابی های اولیه انجام شده توسط متخصصان سونوگرافی را اصلاح کردند.

کمک هوش مصنوعی باعث صرفه‌جویی در وقت متخصصان قلب و سونوگرافی شد.

این یافته‌ها بر اساس اولین کارآزمایی بالینی تصادفی از عملکرد هوش مصنوعی در بررسی قلب و مراقبت به دست آمده است که توسط متخصص موسسه قلب اسمیت (Smidt) و بخش هوش مصنوعی در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای رهبری می‌شود.