اتحاد بریتانیا و عربستان سعودی برای آوردن انرژی از فضا به زمین

این پروژه که توسط شرکت بریتانیایی «اسپیس سولار» (Space Solar) انجام می‌شود، شامل قرار دادن پنل‌های خورشیدی در مدار زمین است که توسط ربات‌ها مونتاژ می‌شوند و الکتریسیته را به رادیویی باکانس بالا تبدیل می‌کنند تا به سطح منتقل شوند.

ایده جمع آوری الکتریسیته از پنل های خورشیدی در فضا و ارسال آن به زمین، ایده هایی با قدمت بیش از یک قرن است. این ایده هنوز مشخص نیست اما بین کشورهای چین، آمریکا و ژاپن که روی پروژه‌های مشابه کار می‌کنند، رقابت وجود دارد.

اتحاد بریتانیا و عربستان سعودی برای آوردن انرژی از فضا به زمین

پنل‌های خورشیدی در مدار زمین می‌گیرند و الکتریسیته را به رادیویی با فرکانس بالا تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام



منبع

اسپیس سولار در پاسخ به پرسش‌های متداول در سایت خود که پرتو انرژی هیچ خطری برای هواپیماها، ماهواره‌ها یا وحشی‌ها ندارد و نمی‌توانم از آن برای ایجاد «اشعه حیات» استفاده کنم.

بریتانیا و عربستان سعودی قصد دارند برای جذب انرژی خورشیدی از فضا و انتقال آن زمین، طی پروژه ای با همکاری یکدیگر.

علاقه به نئوم در این پروژه، به تامین برق بدون کربن برای شهر جدید است. به گزارش تایمز، نئوم و دولت بریتانیا به طور مشترک 3.5 میلیون پوند را به توسعه این پروژه اختصاص داده اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، پیشگام بریتانیا برای جذب انرژی خورشیدی در فضا و انتقال آن به زمین در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، از حمایت مالی یک دولت عربستان سعودی حمایت می‌کند.

همه پنل‌های ماهواره‌ای حدود یک مایل و ۲۰۰۰ تن وزن خواهند داشت. روی زمین، یک آنتن شبیه به شبکه که مایل‌ها عرض می‌کند و بین قطب‌ها قرار می‌گیرد، دوباره به برق تبدیل می‌شود.

«گرانت شاپس» (Grant Shapps)، وزیر بازرگانی بریتانیا گفت: پادشاهی عربستان سعودی در سفری بلندپروازانه برای مدرن کردن اقتصاد و جامعه خود است که فرصت‌های زیادی را برای کسب‌وکارهای موجود در حال توسعه بریتانیا و امکان دسترسی به انرژی‌های جهانی فراهم می‌کند. پذیرش از جمله انرژی خورشیدی بر فضای تغییر می دهد.

شرکت اسپیس سولار اعلام کرد که با شهر جدید سعودی موسوم به «نئوم»(Neom) کار می‌کند که آن را در صحرا 408 میلیارد پوند برآورد می‌کند. این طور در نظر گرفته شده است که نئوم، شهرها، ورزش‌ها، مقاصد گردشگری و مراکز تفریحی را در بر داشته باشید.

از سوی دیگر، گروه های حقوق بشری از ساختن نئوم انتقاد کرده اند. اعضای قبیله «حویطات»(Howeitat) که در منطقه بیابانی شمال غربی کشور و در نزدیکی شهر جدید زندگی می‌کنند، به دلیل اعتراض به تصرف زمین‌های خود توسط دولت، به مدت ۵۰ سال زندانی شده‌اند.

«سام آدلن» (سام ادلن)، یکی از مدیران عامل اسپیس سولار گفت: باید یک مشارکت واقعی ایجاد شود که می‌تواند تأثیر زیادی بر امنیت امنیت انرژی داشته باشد و به ایجاد یک منبع انرژی جدید کمک کند.

در هر حال، کلی این پروژه بسیار بیشتر خواهد بود و شاید به ده‌ها میلیون پوند برسد. یک بررسی که به سفارش دولت بریتانیا و توسط شرکت مشاوره «فریزر-نش»(Frazer-Nash) انجام شده است، تخمین می‌زند که یک پروژه خورشیدی فضایی تا سال ۲۰۴۰ تکمیل می‌شود.

قرار دادن پنل‌های خورشیدی روی یک ماهواره می‌تواند برای مشکلی که پنل‌های خورشیدی روی زمین با آن روبه‌رو هستند، غلبه کند زیرا همچنان می‌توانند اشعه‌های خورشیدی را هنگام شب و در هر شرایط آب و هوا جذب کنند.

اتحاد بریتانیا و عربستان سعودی برای آوردن انرژی از فضا به زمین

بخوان  دستکشی که به نابینایان خط بریل می‌آموزد