ارائه گزارش اولین هواشناسی دقیق از مریخ توسط مریخ‌نورد «استقامت»

«MEDA» چرخه‌های روزانه باد را اندازه‌گیری کرد و تندبادهای شدید شرقی را با سرعت 82 فوت (25 متر) در ساعت حوالی ظهر، بادهای ضعیف با سرعت 23 فوت (7 متر) در ثانیه بعد از ظهر و تغییر جهت باد مشاهده کرد. در شب و عدم وزش آن بین ساعت ۴ صبح تا ۶ صبح به وقت محلی بود.

آگوستین سانچز-لاوگا(Agustín Sánz-Lavega)، از نویسندگان این گزارش از گروه علوم سیاره‌ها در دانشگاه باسک در اسپانیا می‌گوید: فشار و یکی از جو مریخ در دوره‌هایی از روز مریخی در نوسان است.

استقامت ۵۰ درجه هوا در دهانه جیزر را منفی ۶۷ درجه فارنهایت(منفی ۵۵ درجه سانتیگراد) اندازه‌گیری کرد، اما این دما می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۱۰ درجه فارنهایت(تا ۶۰ درجه سانتیگراد) به بین روز و شب درجه باشد. هوا نیز به طور روزانه و به طور روزانه به صورت نوسان بود زیرا در قطب‌ها در اوایل هوای تابستانی با گرمای هوا می‌شد و جو نازک را تقویت می‌کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ثابت شده که آب و هوای مریخ بر فراز محل فرود مریخ نورد «استقامت» در دهانه جیزرو متلاطم و متنوع است.

نتایج به دست آمده بر روی لایه سطحی جو(ASL) که با سطح مریخ تماس دارد بررسی می شود که از فصل بهار تا اوایل تابستان در نیمکره شمالی سیاره سرخ در حال حاضر بوده است. گرما و جرم به شکل گرد و غبار بین سطح و لایه سطحی جو رد و بدل می‌شوند و هر ناحیه بر دیگری تأثیر می‌گذارند.

بخوان  ۵ ترفند ساده برای افزایش سرعت مرورگر

«استقامت» به گزارش تازه‌ای از آب و هوای مریخ منتشر کرده است که داده‌های این مریخ‌نورد ناسا، میزان دما در دهانه جیزرو منفی ۶۷ درجه فارنهایت (منفی ۵۵ درجه سانتی‌گراد) است.

عواملی که خورشید در روز سطح و جو پایینی را گرم می‌کند، حفره‌های هوای شروع به بالا رفتن می‌کنند و تلاطم ملایمی ایجاد می‌کنند که به برخی از نوسانات دمایی مشاهده می‌شود. تلاطم در زمان غروب خورشید می‌شود و با کاهش دما، هوا دستکم برای مدت کوتاهی ساکن می‌شود.

استقامت رتبه، بازگشت ناپایداری به جو پایینی را در حدود ساعت دو بامداد به وقت محلی در مریخ اندازه گیری کرد. موارد مشابه نیز توسط فرودگر اینسایت ناسا مشاهده شد که پس از چهار فعالیت در سیاره سرخ به ماموریت خود در ماه دسامبر پایان رسید. سیستم «MEDA» ۱۳ سخت شده است که این پدیده از سطح گرم مریخ است که توسط بادهایی با سرعت ملایم ۶.۵ تا فوت(۲ تا ۴ متر) در محل تقویت می‌شود.

«MEDA» که توسط دانشمندان اسپانیایی به رهبری خوزه آنتونیو رودریگز –مانفردی(José Antonio Rodríguez-Manfredi) از مرکز اختربی در مادر ساخته شده، شامل پنج حسگر به اندازه دکمه است که به طور معمول هوای مریخ را در چهار ارتفاع مختلف اندازه گیری می کنند. . دو حسگر باد را اندازه‌گیری می‌کنند و حسگرهای دیگر را نیز برای اندازه‌گیری تشعشع، گرد و غبار، گرم کردن و فشار هوا در این مریخ‌نورد قرار می‌دهند.

درک جو امروزی مریخ نه تنها به دلیل کنجکاوی علمی مهم است، بلکه می‌توان بر عاملیت‌های فرود بر روی سیاره سرخ تأثیر بگذارد. علاوه بر این، ۱۰ قوطی حاوی نمونه خاک مریخ است که توسط استقامت در حوالی دهانه جیزرو بر روی زمین رها شده است، به طور مداوم در شرایط جوی برای چندین سال قرار می گیرند. ماموریتی برای بازیابی آنها در آینده در حال حاضر برنامه ریزی شده است و قرار است در ۲۰۳۱ بر روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید.

بخوان  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید

انتهای پیام



منبع

مریخ‌نورد استقام ناسا به حسگرهای آب و هوایی مختلف، که مجموعا سیستم آنالیزکننده پویایی محیط مریخ(MEDA) نامیده می‌شوند، مجهز شده است. بیشتر آنها در داخل بالا و روی عرشه مریخ‌نورد قرار دارند و برخی نیز در آن هستند. دانشمندان امروز گزارش آب و هوای سیستم «MEDA» را طی ۲۵۰ روز مریخی طی کردند که هر کدام حدود ۴۰ دقیقه از یک روز زمینی هستند، منتشر کرده‌اند و یافته‌ها را جوی پویا و شگفت‌انگیز در نزدیکی سطح سیاره سرخ توصیف می‌کنند.