درسی که ناسا از حادثه کپسول فضایی روسیه گرفت

مقامات آژانس فضایی آمریکا در روز چهارشنبه گفتند که ناسا قبل از انتقال صندلی روبیو از سایت «MS-22» به دراگون، سؤالات ایمنی متعددی را در نظر گرفته است، از جمله اطمینان از وجود موارد کافی در فضاپیماهای اسپیس‌ایکس و اینکه آیا می‌توان آن را تشخیص داد. کربن را به حداقل می رساند و فرودی بیخطر انجام داد یا خیر.

این اتفاق احتمالاً بوسیله یک ریزشهاب‌ سنگ زمانی رخ داده است که این سایت به ایستگاه فضایی بین‌المللی مرتبط بوده و همچنان در آنجا قرار دارد. این حفر باعث ایجاد نشتی مایع خنک کننده در این کپسول و ناامن شدن وسیله نقلیه سایتوز معروف به «MS-22»، برای بازگرداندن فضانوردان به خانه شد.

او توضیح داد: ما شروع به صحبت در مورد این موضوع می‌توانیم که آیا اکنون می‌توانیم برای آن کاری انجام دهیم؟ او در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه، گفت که قرار است در روز ۲۶ فوریه ماموریت کرو-۶ انجام شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا در مراحل اولیه مذاکرات با اسپیس‌ایکس است تا احتمالاً فضاپیمای کرو دراگون را بهبود بخشد.

مقامات آژانس فضایی آمریکا در روز چهارشنبه(25 ژانویه) طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که ناسا در حال بررسی ارائه درخواست به اسپیس‌ایکس برای تقویت اسپر موجود روی کپسول کرو دراگون این شرکت به دنبال ایجاد یک سوراخ کوچک روی فضاپیمای روسی سایت در ماه دسامبر 2022 است. است.

مقامات روسکاسموس می‌گویند که کپسول آسیب‌دیده‌ای سایت MS-22 می‌تواند از سه خدمه خود را در صورت لزوم برای ایجاد فضای بین‌المللی در خود جای دهد. با این حال، کپسول برای بازگشت به زمین بدون خنک کننده، گرم خواهد بود. دو نفری که ممکن است این سفر را با MS-22 انجام دهند، سرگئی پرویف(Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین(Dmitry Petelin) هستند. سومین نفر یعنی فرانک روبیو(Frank Rubio)، فضانورد ناسا، در سناریوی دیگر با نام «قایق نجات» به چهار فضانورد ماموریت کرو-۵ می‌پیوند.

بخوان  بله؛ سامانه اعلام وضعیت اربعین

سارا واکر(Sarah Walker) از اسپیس ایکس گفت که این شرکت با هدف ناسا همسو است. واکر که مدیر مسئول دراگون است، همچنین تاکید کرد که تمام تجزیه و تحلیل و تحلیل‌ها تا امروز نشان می‌دهد که کرو دراگون است که اکنون به ایستگاه بین‌المللی مرتبط است به خوبی کار می‌کند.

انتهای پیام



منبع

اسپیس‌ایکس در ابتدا کپسول کرو دراگون را برای حمل هفت نفر طراحی کرد. اما کپسول هوشمندی تنها دارای چهار صندلی است و اضافه کردن روبیو به عنوان خدمه پنجم به صورت غیرمنتظره، مستلزم تغییر کاربری منابع در مدار بود.

به نظر می‌رسد پس از حادثه‌ای که برای فضای روسیه افتاده است ناسا قصد دارد برای توسعه شرکت اسپیس‌ایکس دراگون شرکت کند.

مجمع با اسپیس‌ایکس هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. استیو استیچ (Steve Stich)، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا گفت که در روز سه شنبه (24 ژانویه) در یک جلسه برنامه‌ریزی شده است، ایده‌هایی را تقویت می‌کنند.

استیچ با اشاره به کپسول باری اسپیس‌ایکس در حال حاضر حاضر در فضای بین‌المللی مرتبط است، گفت: ما به دنبال برداشتن تسمه‌های باری از کپسول «CRS-26» بودیم. او افزود: ما می‌توانیم تسمه‌ها را روی فرانک و پوشش قرار دهیم و آن را به کف کپسول دراگون محکم کنیم تا در صورت نیاز از آن استفاده شود.

آژانس فضایی روسکاسموس روسیه تصمیم گرفته است یک سایت خالی را در روز ۲۰ فوریه به فضای پرتاب کند تا سه خدا «MS-22» را به زمین بازگرداند. انتظار میرود که این سفر در ماه سپتامبر یعنی حدود شش ماه پس از شروع برنامه ریزی، انجام شود.

بخوان  مراقب ChatGPT باشید، Discord's Clyde برای تاج ربات چت هوش مصنوعی شما می آید