«جیمز وب» دچار نقص فنی شد

علاوه بر این، در ماه دسامبر، رصدخانه دو هفته را با مشکل فنی اسپری کرد که دائما آن را به حالت ایمن می‌فرستاد و رصدهای علمی آن را می‌کرد. مهندسان دلیل این مشکل را در نرم افزاری در سیستم کنترل کنترل تلسکوپ که جهت حرکت آن را کنترل می کند، ردیابی کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپی فضای جیمز وب در ماه دسامبر سال 2021 به فضا پرتاب شد و از ماه ژوئیه سال 2022 مشاهدات علمی خود را آغاز کرد و با تصاویر شگفت انگیز و دادهای انقلابی خود جهان را مبهوت کرد. اما این تلسکوپ در روز 15 ژانویه، بر اساس بیانیه‌ای که در روز ۲۴ ژانویه توسط ناسا منتشر شد، با جدی‌ترین تهدید منتشر شد. ابزار تصویر مادون قرمز نزدیک و بالا‌نگار بدون شکاف جیمز وب با مقاومت در برابر پروازی ارتباط درون ابزاری که باعث ایجاد نرم‌افزار آن می‌شود. شنیدن این بیانیه‌گر مادون قرمز نزدیک است و می‌رود بدون شکاف‌مز وب در حال حاضر نمی‌تواند برای انجام فعالیت‌های علمی مورد استفاده انجام شود.

به گفته ناسا، در شرایط عادی، تصویرگر مادون قرمز نزدیک و بزرگ‌نگار بدون جیمز وب می‌تواند در چهار حالت مختلف کار کند. این ابزار می‌تواند به عنوان یک دوربین در زمانی که سایر ابزارهای جیمز وب مشغول فعالیت هستند یا می‌توانند نشانه‌های نور را برای مطالعه سیارات فراخورشیدی بررسی و تحلیل کند یا تصویربرداری با کنتراست بالا انجام دهد. همچنین حالتی دارد که برای یافتن کهکشانهای دوردست طراحی شده است.

بر اساس بیانیه ناسا در آن زمان، این تلسکوپ فضایی در روز ۲۰ دسامبر به فعالیت‌های عادی خود بازگشت.

بخوان  توسعه ابزاری برای تشخیص آسم کودکان

در ماه نوامبر، مهندسان علت این مشکل را ردیابی و شروع به توسعه دستورالعمل‌هایی برای استفاده از ایمن از آسیب دیدگی با نام سنج دید متوسط ​​کردند.

همه‌ی کاوشگرها و فضاپیماها گاهی اوقات دچار مشکل می‌شوند و حتی قدرتمندترین تلسکوپ‌های فضایی نیز از این قاعده مستثنی استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسند تلسکوپ فضای جیمز وب بار دیگر ناتوان فنی شده است.

تصویرگر مادون قرمز نزدیک و نزدیک‌نگار بدون شکاف جیمز ابزاری نیست که با مشکل اولین می‌شود. در ماه اوت، یک چرخ توری در داخل ابزار مادون قرمز میانی این رصدخانه(MIRI) شروع به نشان دادن علائمی از اصطکاک کرد. این چرخ تنها در یکی از چهار حالت مشاهده ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین این مشاهدات را نشان می‌دهد در حالی که ابزار ما در میانی فعالیت‌های خود را در سه حالت دیگر ادامه می‌دهند.

انتهای پیام



منبع

این ابزار با همکاری سازمان فضایی کانادا ساخته شده است، بنابراین ناسا و آژانس فضایی کانادا برای این مشکل با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مقامات ناسا نوشتند که هیچ نشانه‌ای از خطر برای سخت‌افزار این تلسکوپ وجود ندارد و این رصدخانه و سایر ابزارهای آن همگی در سلامت کامل هستند. مشاهدات علمی که بر این ناتوانی فنی تأثیر می‌گذارند، برنامه‌ریزی خواهند کرد.