«اطلس جامع فناوری سلامت» امسال رونمایی می‌شود



سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین و نهایی شدن اطلس جامع خبر داد و گفت: این اطلس امسال رونمایی می‌شود تا شناخت دقیق‌تری از حوزه فناوری سلامت داشته باشد.

به گزارش ایسنادکتر حمیدرضا بنفشه در ادامه با بیان این که فناوری‌های نوین در حوزه توانبخشی یک ضرورت است و باید فناوران به دنبال پژوهش‌های کاربردی باشند، گفت: راهکار کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم، حمایت از پژوهش‌های کاربردی در فناوری نیل به مرجعیت علمی و توسعه فناوری‌های نوین است.

وی افزود: در حوزه تحقیقات و فناوری، رفع نیازهای جامعه و تحقیقات را در جهت نیازهای جامعه اولویت‌بندی می‌کنیم و با توجه به مزین شدن امسال به نام «مهار تورم، رشد» از سوی مقام معظم رهبری، در نقشه راهی که ترسیم کنیم. چهار گام را مدنظر قرار دادیم که گام اول تعیین اولویت‌ها و نیازهای نظام سلامت است که در حوزه دارو، مواد دارویی، تجهیزات پزشکی و توانبخشی، درمان‌های نو، ژن درمانی، درمان‌های شناختی و .. احصاء نظام مسائل انجام می‌شود. مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه‌های وزارت علوم و … اجرا می‌شوند تا تمام ذی‌نفعان و فعالان حوزه سلامت در این جریان نیازها باشند و در جهت رفع نیازهای گام‌های عملیاتی بردند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: گام دوم نقشه راه، شناسایی موقعیت‌های ملی حوزه فناوری سلامت است که با بررسی‌های انجام شده به شناسایی توان‌ها در این راستا پرداختیم و اطلاعات جامع فناوری سلامت در این مسیر تنظیم و نهایی می‌شود. شد و امسال رونمایی می‌شود تا شناخت دقیق‌تری از حوزه فناوری سلامت داشته باشیم.

بخوان  شمارش معکوس تا پرواز آزمایشی سرنشیندار شرکت «ویرجین گلکتیک»

دکتر بنفشه گفت: در گام سوم، تقسیم کار ملی با استفاده از ظرفیت‌های نیماد و بودجه‌های حمایت از معاونت تحقیقات و فناوری بهداشت از طرح‌های فناورانه‌ای که در پاسخ به نیازهای نظام سلامت انجام می‌شود، به صورت ویژه حمایت می‌شود و در گام چهارم در صدم می‌شود. مکانی که محصولات اولیه را دارند، رفع تولید را در نظر بگیریم و کمک کنیم که محصولات اولیه در بازار عمده تولید و وارد شوند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت افزود: مسؤول اصلی مجوزهای تجهیزات پزشکی، اداره کل تجهیزات غذا و دارو است که مجوزها را صادر می کند، اما در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز کمیته تخصصی توانبخشی پزشکی را در اختیار دارد که فناوری های توانبخشی در این کمیته با این کمیته وجود دارد. حضور افراد صاحب نظر از دانشگاه‌های تخصصی با مرجعیت توانبخشی مانند دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی صاحب نظر دانشگاه هلال احمر، دانشگاه تهران و غیره مشارکت فکری و علمی دارند.

باید امروز به فکر فناوری‌های توانبخشی حوزه سالمندی باشیم

دکتر بنفشه گفت: انقلاب اسلامی، در همه زمینه‌ها باعث ارتقاء و پیشرفت شد که یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت دیجیتال خورد. آمار، از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های متعددی که باعث بهبود وضعیت سلامت عمومی مردم، افزایش محصولات درمانی و پزشکی در نقاط مختلف کشور، افزایش میزان امید به زندگی و کاهش مرگ و میر از مواردی است که نشان‌دهنده رشد و پیشرفت در حوزه سلامت است و از سویی این افزایش امید به زندگی، تکالیفی را برای مجریان، سیاستمداران و قانونگذاران ایجاب می‌کند که وقتی سن متوسط ​​افزایش پیدا می‌کند.، خدمات توانبخشی و به نوعی فناوری‌های توانبخشی باید افزایش یابد و سالمندی در آینده افزایش یابد، قطعاً سیمای جوامع بشری را خواهند کرد و باید امروز به فکر فناوری‌های توانبخشی حوزه سالی باشند.

بخوان  کشف یک ماده نو برای سلولهای خورشیدی با میکروسکوپ جدید

وی در ادامه با توجه به نیاز روبه رشد کشور به حوزه تجهیزات توانبخشی گفت: حوزه توانبخشی با هدف افزایش کیفیت زندگی دوچندانی را مخاطبان ایجاد کرده است و باید بدانیم توانبخشی صرفاً ویژه افراد دارای معلولیت نیست و برای انواع اختلالات و کم توانی ها نیز استفاده می شود. می شود.

دکتر بنفشه افزود: فناوری‌های نوین در حوزه توانبخشی مانند هوشمندسازی، توانبخشی از راه دور، تجهیزات توانبخشی هوشمند با نیازهای شخصی، هوش مصنوعی، شخصی‌سازی دستگاه‌های توانبخشی و … گامهای عملیاتی برداریم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فناوری‌های توانبخشی که سال گذشته در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می‌شود و دبیرخانه جشنواره دائمی فناوری‌های توانبخشی نیز در این دانشگاه ایجاد شده است، این با شناسایی ایده‌ها، نمونه‌های اولیه در مرکز رشد پارک‌های علم است. و فناوری توسعه، از طریق کمیته توانی دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد حمایت قرار گرفتن و تولید محصول نهایی و تجاری را برای این گروه‌ها پیدا می‌کنند.

تشکیل دبیرخانه دائمی فناوری‌های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی

وی گفت: دانش فنی در دانشگاه‌هاست و امیدواریم با تشکیل دبیرخانه دائمی فناوری‌های توانبخشی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و استمرار این رویداد فناورانه به راهبرد اصلی توسعه فناوری و حمایت از پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع نیاز جامعه است، نزدیکتر شدن و ایجاد شدن آن. به مرجعیت علمی و هدف گذاری سال نزدیک تر می شود.

به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی، دومین جشنواره فناوری‌های توانبخشی به همت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ۲۴ بهمن ماه سال جاری با همکاری و حمایت مجمع خیرین سلامت کشور؛ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری؛ معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ معاونت پژوهشی وزارت علوم، سازمان ملی استاندارد ایران؛ سازمان بهزیستی کشور؛ جمعیت هلال احمر؛ سازمان بیمه سلامت ایران سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح و بنیاد شهید انقلاب اسلامی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می‌شود.

بخوان  ایمپلنتی برای بازیابی کامل شنوایی در ناشنوایان

انتهای پیام



منبع