اعطای «نشان هوشا» به اسباب‌بازی‌های شناختی/اعطای نشان الزامی می‌شود.



دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از اعطای «نشان هوشا» در حوزه اسباب‌بازی‌های حوزه شناختی خبر داد.

به گزارش ایسنا دکتر محمد مهدوی در نشست خبری امروز که در حاشیه دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: حوزه‌های اولویت‌دار فناوری توسط معاونت علمی ریاست‌جمهوری از طریق توسعه زیر ساخت‌ها و ورود به بازارها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی یکی از حوزه‌های اولویت دار معاونت علمی رای علوم شناختی دانست که سند آن ۱۰ سال قبل به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و: ستاد توسعه علوم شناختی تصمیم گرفت ۳ دوره را پشت سر گذاشته شود. در نسل اول نسبت به هویت بخشی به حوزه علم و فناوری این حوزه بر اساس سند راهبردی با تربیت نیروی انسانی اقدام شد و در نسل دوم پژوهش‌های هدفمند و ایجاد زیر ساخت‌هایی هچون آزمایشگاه ملی مغز مورد توجه قرار گرفت.

مهدوی اضافه کرد: در نسل سوم این ستاد می‌توان با توجه به نیروی انسانی موجود در کشور، قابلیت‌های موجود را به اثربخشی محصولات و خدمات تبدیل و توسعه استانداردها تبدیل کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی یادآور شد: ما در کنار فعالیت‌های متداول در حوزه‌های تربیت نیروی انسانی و توسعه کشورهای بین‌المللی، به منظور ارائه محصولات و خدمات به بازار حمایت‌های مالی به شرکت‌ها در قالب خدماتی چون سرمایه‌گذاری بذری می‌دهیم.

مهدوی اظهار کرد: در کنار این نیاز به سازماندهی و استانداردسازی داریم. از این رو مؤسسه اعتباربخشی با مشارکت در دستگاه‌هایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد علوم شناختی که ابزارها و اسباب‌بازی‌های ساخته شده برای ارزیابی قرار می‌دهند، تشکیل می‌شوند.

بخوان  Brave Summarizer در بازی نتایج جستجوی هوش مصنوعی با Bing و ChatGPT روبرو می شود

وی تاکید کرد: اسباببازیهایی که دارای شرایط لازم باشند، مشمول دریافت «نشان هوشا» خواهند شد. این نشان نوعی اسباب‌بازی است که در ۳ سطح طلایی، نقره‌ای و برنز به صاحبان طرح ارائه می‌شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری‌جمهوری خاطر نشان کرد: این نشان در حال حاضر اختیاری است و به نشانی برای سازندگان اب‌بازی ملزم خواهد بود.

مهدوی افزود: اعطای این نشان دادن به اسباب‌بازی نمی‌شود، بلکه شامل آزمون‌ها نیز می‌شود که به روند بررسی‌های ما اضافه می‌شود.

انتهای پیام



منبع