حفظ رتبه ۱۷ جهانی ایران در حوزه علوم اعصاب/توسعه علوم شناختی سرمایه‌گذاری بسیاری از می‌طلبد



مشاور عالی ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری این حوزه را در 10 حوزه برتر علمی در دنیا ذکر کرد و گفت: ما در رتبه 17 جهانی را در این حوزه اختصاص داده‌ایم که برای ارتقای آن به امکانات اختصاص داده شده است. بیشتر نیاز است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی جغتایی در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی که امروز در سالن بین‌المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود، مغز را یک حوزه بین رشته‌های دانست که در متخصصان حوزه‌های بالینی، روانشناسی، مهندسی و علوم اعصاب پایه و بالینی برگزار می‌شود. همکاری دارند.

وی علوم اعصاب را جزء لیست Top 10 linen science aportunities دانست و یادآور شد: ظهور علوم در نیمه دوم قرن بیستم منجر به رشد حوزه های مختلف زیستی، دانش IT و بیوالکترونیک، رشد مقالات علمی، نقشه برداری مغز و هوش مصنوعی شده است.

جغتایی با بیان این که از این رو در سال‌های اخیر، بسیاری از مطالعات در حوزه اعصاب بالینی و در دنیا انجام شده علوم است، پایه‌گذاری شده است: در کنار این تحقیقات، پروژه‌های بزرگی در دنیا اجرا می‌شوند، به گونه‌ای که در آمریکا و اروپا پروژه‌هایی در حوزه انجام می‌شود. مغز در محورهای ترسیم مدارهای مغزی، فعالیت های الکتریکی و شیمیایی، مدارهای الکتریکی با کارکردهای شناختی و یکپارچه سازی داده های مغز اجرا شده است.

وی با اشاره به برخی از پیش‌بینی‌ها درباره تحقیقات آینده علوم اعصاب، یادآور شد: این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد. از این رو دو حوزه بسیار مهم نوروتکنولوژی و ارتباط بین هوش مصنوعی و عصب‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است.

بخوان  جایزه «بهومیک» به حامیان «تلسکوپ فضای جیمز وب» اهدا می‌شود

مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی ریاستجمهوری با اشاره به رشد ثبت پتنت در این حوزه، گفت: از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ ثبت پتنت رشد داشته است و در ایران علیرغم غیرقانونی صورت گرفته رتبه ما ۱۷ در این حوزه را در جهان حفظ کرده است. کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رتبه ایران در حوزه علوم شناختی در منطقه اول است، خاطر نشان کرد: از سوی ستاد توسعه این حوزه محلی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به ۴۰ آزمایشگاه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تاسیس رشته‌های علوم اعظم و راهاندازی اشاره کرد. مجله علمی پژوهشی اشاره کرد.

انتهای پیام



منبع