الایدیهایی که برای حفظ چرخه خواب و بیداری کمک می کنند



پژوهشگران یک الای‌دی (LED) با دو طول طراحی طراحی کرده‌اند تا از ساعت زیستی بدن ناشی از قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلسپژوهشگران الای‌دی‌های «انسان‌محور» را طراحی و آزمایش کردند که طول‌های متفاوتی از نور آبی را به روز یا شب بودن بسته‌اند، ساطع می‌کنند و تأثیر مخرب نور مصنوعی بر ساعت زیستی بدن ما را کاهش می‌دهند.

پژوهشگران امیدوارند تولیدکنندگان نمایشگرها، یافته‌های آنها را برای تولید ال‌ای‌دی‌های جدید خود به کار گیرندگان می‌برند.

از آنجایی که ساعت زیستی یا بیولوژیکی بدن ما یا به عبارتی ریتم شبانه‌روزی ما با چرخه طبیعی نور صبح تا تاریکی شب هماهنگ است، مهم است که از نور به درستی استفاده کنیم یا به درستی در معرض نور قرار بگیریم. اما در جامعه امروزی، بسیاری از ما در معرض نور مصنوعی و فراوانی در داخل خانه قرار داریم که می‌توانیم شبانه روزی را از بین ببریم و مانع از خوابیدن شویم.

نور آبی بیش از هر رنگ دیگری بدن برای آماده شدن برای خواب را مختل می‌کند، زیرا مغز ما را فریب می‌دهد تا فکر کند هنوز روز است و احساس آرامش شبانه ما موسوم به «ملاتونین» را سرکوب می‌کند.

ملاتونین یک فرآورده طبیعی است که در گیاهان و جانوران می‌شود. این ماده در جانوران به عنوان مغزی می‌شود که توسط غده پینه‌آل در مغز در شب می‌شود و با کنترل چرخه خواب و بیداری مرتبط است.

مقدار این مقدار در شب به من و در نزدیکی ظهر به حداقل می‌رسد. ملاتونین در روزهای کوتاه فصل زمستان ممکن است زودتر یا در برخی موارد دیرتر شروع شود. این تغییر در روند ملاتونین ممکن است در ایجاد علائم عاطفی فصلی (افسردگی زمستانی) نقش داشته باشد. میزان ملا طبیعیتونین با افزایش سن به کاهش پیدا می‌کند. در برخی از سالمندان ممکن است تولید ملاتونین به حد ناچیزی برسد یا به طور کامل قطع شود.

بخوان  هک حساب و نسخه داروخانه‌ها برای فروش در بازار سیاه

سلول‌های گانگلیونی ذاتاً حساس به نور در شبکیه چشم ما به شکل ویژه به جذب نور آبی با طول موج ۴۸۰ نانومتر حساس هستند. گفتنی است که مطالعات پیشین نشان داده است که طول موج‌های ۴۶۰ تا ۵۰۰ نانومتری ریتم شبانه‌روزی ما را تنظیم می‌کند.

پژوهشگران برای طراحی درمان‌های ریتم بدن ناشی از نور آبی، یک الای‌دی به اصطلاح «انسان‌محور» هستند که برای ارائه نوع مناسب نور آبی در زمان مناسب طراحی شده است.

آنها با توجه به نور از این که دو طول موج متفاوت بر رویتم شبانه‌روزی تأثیرگذارند، دو الای‌دی ساخته‌اند که یکی در طول روز طول موج ۴۸۰ نانومتری و دیگری در طول موج ۴۵۰ نانومتری منتشر می‌کند. سپس این دو الایدی در لامپها تعبیه شدند. همچنین فسفر در این لامپ ها محصور شد تا مقداری از نور آبی را مانند لامپ های معمولی قرمز و سبز تبدیل کنند.

لامپهای الای‌دی انسان‌محور موسوم به HC-LED همراه با لامپهای ال‌ای‌دی معمولی(c-LED) در وسایل نصب شده در سقف یک اتاق بدون پنجره به میز، تردمیل و تخت قرار گرفته و ۲۲ داوطلب مرد بالغ برای این مطالعه انتخاب شدند و به تصادفی در معرض نور HC-LED یا c-LED (۴۸۰ نانومتر) قرار گرفتند.

همه شرکت‌کنندگان در معرض هر دو نوع نور و همچنین نور روز یا شب قرار دارند و به مدت سه روز در اتاق ماندند. در حالی که استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی های هوشمند و رایانه ها مجاز بود، اما آنها دارای فیلتر نور آبی بودند.

سطح‌های ملاتونین از طریق نمونه بزاق داوطلبان در ۱۵ نقطه زمانی از جمله بین نیمه‌شب تا ۳:۰۰ صبح و شرایط نوری متفاوت طی ۵۰ ساعت گرفته و سنجیده شده است.

بخوان  VLC Media Player با اعتراض دادگاه به ممنوعیت هند پاسخ داد

پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور HC-LED سطح ملاتونین شرکت‌کنندگان در شب 1.2 درصد افزایش می‌دهند و ملاتونین در روز را در مقایسه با قرار گرفتن در معرض نور ال‌ای‌دی معمولی 21.9 درصد کاهش می‌دهند.

پژوهشگران امیدوارند تولیدکنندگان لامپ‌های ایدی و نمایشگرهای الکترونیکی یافته‌های آنها را برای تولید الایدی‌های خود به کار گیرندگان می‌رسانند.

چند نمایشگرها از جمله نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و مانیتورهای از حالتی برای جلوگیری از نور آبی در شب(BLAN) پشتیبانی می‌کنند، اما هیچ حالتی وجود ندارد که سرعت ملاتونین را با افزایش نور آبی در طول روز سرکوب کند.

لامپهای الای‌دی انسان‌محور که انتظار می‌رود با کنترل باند طول نور که مستقیماً با ملاتونین مرتبط است، ریتم شبانه‌روزی بدن را بهبود بخشید، یک گزینه مفید برای حفظ یک ریتم شبانه‌روزی سالم در زندگی مدرن امروزی بشر است، جایی که افراد زمان بیشتری را داخل می‌کنند. خانه می‌گذرانند و در معرض نور مصنوعی هستند.

این مطالعه در مجله ACS Omega منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع