انفجاری خورشیدی که معادل هزار هزار بمب اتم انرژی دارد

البته، با وجود سال‌ها فعالیت، علم و دانش هنوز نمی‌تواند زمان دقیق این رویدادها را پیش‌بینی کند و منابع بیشتری را برای اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ها مشخص کند.

یک رشته مغناطیسی که در بالای لکه‌های خورشیدی مشاهده می‌شود، روز یکشنبه فوران کرد و انتظار می‌رود که جرم خورشیدی بعدی در ۱۸ نوامبر رخ دهد و از نزدیکی زمین عبور کند. انتظار می‌رود محدود این جرم خورشیدی با جو زمین باعث ایجاد یک طوفان ژئومغناطیسی جزئی می‌شود که می‌تواند باعث خاموش شدن رادیویی یا نوسانات لحظه‌ای برق در شبکه‌های برق شود. همچنین انتظار می‌رود نمایشی از شفق‌های قطبی زیبا نیز بر فراز قطب شمال دیده شود.

بمب‌های الرمن

وایلر(Weiller) این بمب‌های الرمن را زمانی که روی لکه‌های خورشیدی AR3140 و AR3141 در حال وقوع بودند، ثبت کردند. این تصویر طی یک تصویربرداری ۳۰ ثانیه ثبت شده است و یک حدس می‌زند که شراره خورشیدی تمام عیار به زودی رخ دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، پس از آن که یک پدیده عکاسی به نام بمب‌های الرمن را روی سطح خورشید ثبت کرد، علاقه‌مندان به فضا به انتظار این پدیده نشستند. این تصویر توسط “Spaceweather” به اشتراک گذاشته شده و خود را بسیار زیاد در مورد نزدیک شدن چرخه خورشیدی به اوج، برانگیخت.

انتهای پیام



منبع

زمانی که این زمین می‌آیند، با لایه‌های بالای جو وارد می‌شوند و در نتیجه قطبی زیبایی در آسمان شب به وجود می‌آیند. اگر زمین ساکنان را در برابر این تشعشات خورشیدی محافظت می‌کند، اما فضاپیماها و فضانوردان از یکسانی محافظت می‌کنند و باید در برابر این پدیده‌ها از خود محافظت کنند.

بخوان  ارتش ربات‌ها برای پاکسازی نیروگاه‌های هسته‌ای بسیج می‌شوند

این انفجارها معمولاً به دلیل پیچیدگی مغناطیسی روی سطح خورشید که قطبیت آن در حال تغییر شکل است، رخ می‌دهند. نقاطی که قطب‌های این ستاره برای رسیدن به موقعیت‌های مورد نظر خود در حرکت هستند، ماده خورشیدی قطب‌های مخالف با برخورد می‌شوند، دوباره به هم مرتبط و با این انفجارها می‌شوند.

خورشید یک چرخه ۱۱ ساله را طی می‌کند که در آن، قطب‌های مغناطیسی ستاره ما جابه‌جا می‌شوند و قطب شمال به قطب جنوب تبدیل می‌شوند و بالعکس. دانشمندان خورشیدی دهه‌هاست که سطح خورشید را رصد می‌کنند تا بفهمند چگونه می‌دهند و چه تأثیری بر ما می‌گذارند.

به کار بردن واژه “کوچک” یک اصطلاح نسبی است زیرا هر بمب الرمن حدود 1026 اِرگ(erg) انرژی آزاد می‌کند که معادل 100 هزار بمب اتمی است.

با افزایش فعالیت خورشید، افزایش تعداد لکه های خورشیدی در سطح آن هستند. این لکه‌ها باعث می‌شوند که میدان‌های مغناطیسی در مناطق خاصی از خورشید باشند که به طور موقت روند همرفت را در این ستاره می‌کنند. درجه حرارت در این نواحی به طور قابل توجهی کاهش یافته و باعث می شود تا نواحی تیره تر به نظر برسند و از این رو لکه خورشیدی ایجاد شود.

دانشمندان خورشیدی با دقت به لکه‌های خورشیدی نگاه می‌کنند، زیرا آنها می‌توانند خود را به خود فوران کنند تا توده‌های بزرگی از ذرات خورشیدی، به نام جرم تاجی (CMEs)، یا بالای تشعشات خورشیدی، به نام شراره‌های خورشیدی را به سمت بیرون پرتاب کنند. کنند.

یکی از این پدیده‌ها «بمب‌های الرمن» نام دارد که به افتخار فردیناند الرمن (Ferdinand Ellerman)، فیزیک بیش از یک قرن قبل، در سال ۱۹۱۷ آنها را مشاهده کرده‌اند، نامگذاری شده‌اند.

بخوان  کشف قدیمی‌ترین نقشه از ستارگان، در زیر یک دستنوشته باستانی

یک انفجار کوچک خورشیدی قدرتی معادل 100 هزار بمب اتمی دارد و انتظار می رود به زودی شاهد یک انفجار خورشیدی باشیم.

شراره های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی