اولین موفقیت تجاری در جذب کربن مستقیم از هوا

استیسی کائوک، رئیس بخش پایداری در Shopify می‌گوید: توسعه یک روش دقیق و اشتراک‌گذاری آن به صورت عمومی یک گام مهم برای ایجاد اعتماد با شرکت‌های حذف کننده کربن است. این به ما مطمئن است که آنچه ما برای آن هزینه می‌کنیم، در واقع نتیجه می‌دهد.

روش DAC+S به طور مشترک توسط شرکت‌های Climeworks و CarbFix، از شرکت‌های برتر جهان برای کانی‌سازی زیرزمینی کربن دی اکسید توسعه یافته است و در سال ۲۰۲۲ توسط DNV بررسی شده است.

شرکت Climeworks اولین مشتریان خود را شرکت‌های مایکروسافت، شاپیفای(Shopify) و استرایپ(Stripe) معرفی کرده است.

تاسیسات شرکت Climeworks به اولین ارائه‌دهنده خدمات حذف کربن تایید شده در جهان تبدیل می‌شود که گاز گلخانه‌ای کربن دی‌اکسید را به طور مستقیم از جو می‌گیرد و به سنگ می‌کند و آن را در زیر زمین دفن می‌کند.

این پیشرفت به عنوان یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود، زیرا پتانسیل کاهش سطح کربن دی اکسید در جو را دارد.

شرکت CarbFix سازنده سنگ بازالت است که برای حل کردن کربن دی اکسید شده، مخلوط می‌شود و ظرف حدود دو سال، فرآیندهای طبیعی این ماده معدنی را به مواد معدنی کربنات جامد تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اولین شرکت جهان که با موفقیت کربن دی اکسید را جذب می کند و به طور دائم آن را در زیر زمین برای فروش ذخیره می کند، موفقیت خود را اعلام کرد.

کربن دی از طریق این روند، با موفقیت از حذف می‌شود و در زیر زمین مدفون می‌شود، جایی که در نهایت به سنگ می‌شود.

بخوان  موشک H3 ژاپن فردا پرتاب می‌شود

گواهینامه معتبر

هرکسی می‌تواند برای حذف کربن دی اکسید به منظور شناسایی انتشار گاز به شرکت Climeworks مراجعه کند.

وی افزود: ما به عنوان سرمایه‌گذار و مشتری Clworks، می‌دانیم که ادامه رشد بازارهای حذف و ذخیره‌سازی کربن دی‌ایم برای جهان و همچنین برای دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه مبارزه با تغییرات آب و هوا و منفی شدن کربن تا سال ۲۰۳۰ مورد نیاز است.

وی افزود: Climeworks با روش DAC+S خود با این شرکت با این چالش مواجه می‌شویم و خوشحالیم که اولین مجموعه حذف کربن را از تأسیسات خود دریافت می‌کند، زیرا می‌دانیم که دقیقاً همان چیزی است که می‌گیرم که هنگام همکاری با Climeworks در سال ۲۰۲۰ انتظار می‌رود. .

اما این هنوز هم نشان دهنده بخش ناچیزی از انتشار سالانه کربن دی اکسید در زمین است، چرا که آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داده است که انتشار CO2 در سال 2021 به رکورد 36.3 میلیارد رسیده است.

فیلیپ گودمن، مدیر بخش حذف کربن شرکت مایکروسافت می‌گوید: مایکروسافت مفتخر است که یکی از اولین شرکت‌های شرکتی است که خدمات حذف کربن دی اکسید دارای گواهینامه معتبر را دریافت می‌کند.

شرکت Climework در ژوئن 2022 اعلام کرد که دومین مرکز تجاری است که سال 36 هزار تن کربن دی از هوا جذب و زیر زمین ذخیره می‌کند، در ایسلند می‌سازد.

جذب کربن

کریستف گبالد، یکی از بنیانگذاران Climeworks می‌گوید: ارائه خدمات CDR به اولین مشتریان، نقطه عطف هیجان انگیزی است که ما به آن دست یافته‌ایم.

انتهای پیام



منبع

وی افزود: ایجاد سریع عملیات ما تنها بخشی از ماموریت Climeworks است. دیگر این است که این پذیرفتنی از استانداردهای بالای می‌کند و برای پیروی از ما تضمین می‌کند که می‌توان به CDR ما که کیفیت بالاتری دارد، بسیار بادوام و امن است، اعتماد می‌کند.

بخوان  حسگر است که می‌تواند سرطان و آلزایمر را در مراحل اولیه تشخیص دهد

صرف حذف کربن دی‌خواه و ذخیره‌سازی آن بر اساس میزان و مدت زمانی که شرکت‌ها از آن‌ها کربن دی اکسید هستند، تعیین می‌شوند. با این حال، هزینه حذف کربن، چند صد دلار به ازای هر تن است.

این روشی که به جذب و ذخیره از هوا(DAC+S) امنیت می‌دهد، توسط مامور مستقل DNV که یک شرکت پیشگام در ارزیابی کیفیت مستقیم و ارزیابی می‌شود، ارزیابی می‌شود.

طبق بیانیه مطبوعاتی شرکت Climeworks مستقر در سوئیس، این اولین بار است که یک کسب و کار انجام می دهد «حذف دائمی کربن دی اکسید» (CDR) را به مشتریان می دهد.

شرکت Climeworks علاوه بر متقاعد کردن ۷ میلیارد تومان برای پرداخت هزینه حذف کربن، بیش از ۸۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری جمع‌آوری شده است.