اینترنت (internet) چیست؟ 1 بیتی

حالا اوبر مسیری را باز کرده که تاکسیهای دیجیتال زیادی در دنیا از جمله ایران بازگشایی شدند و در شهرهای بزرگ گویی سالهاست ازآنها استفاده میکنیم و بدون آنها شهر چیزی کم دارد. علت، آن چیزی است که چیز دیگری بدان مدیون است و معلول آن چیزی است که به دیگری مدیون است و این رابطه «مسؤول بودن برای و مدیون بودن به » حقیقت علیت را نشان میدهد. موضوع این باند فرکانسی چیزی است که سالها به دنبال آن بودهایم و به نقطهای رسیدهایم که نیاز به این باند فرکانسی شدت گرفته است. سلاجقه افزود: متاسفانه برخی اوقات دنبال کارهای هزینهبر میرویم که بیشتر به چشم بیاید، اما از کارهایی که هارمونی طبیعت را حفظ میکند و خیلی راحت میتواند جریانهای رام نشده را آرام کند، پیگیری نمیکنیم. رییس سازمان محیط زیست گفت: هر دستکاری در طبیعت برمبنای توانمندیها و داشتههای طبیعت انجام شود خیلی راحت میتوانیم مسائلی مثل سیلاب و مخاطرات دیگر را کنترل کنیم. معاون وزیر ارتباطات به خبرنگار ایرنا گفت: سرعت اینترنت ثابت، یکی از مسائلی است که عموما جزو عقبماندگیهای حوزه ارتباطات به حساب میآید. معاون امور زنان رییس جمهور به ارتقای ساختار مشاوران امور زنان در دولت گریزی زد و گفت: این موضوع چند ماه پیش در ستاد خانواده تصویب و سپس به بخشهای مختلف حقوقی، برنامه و بودجه و اداری استخدامی ارسال شد.

به عبارت دیگر، عقل سلیم فراتر از درک دستور صحیح زبان است. استدلال عقل سلیم یا توانایی هوش مصنوعی در درک صحیح با استفاده از دانش اولیه در مورد خصوصیات جهان، مانند این واقعیت که سگها نمیتوانند به سمت یکدیگر فریزبی پرتاب کنند، برای دههها در برابر تلاشهای محققان هوش مصنوعی مقاومت کرده است. برای درک بهتر مفهوم اینترنت، یک شرکت کامپیوتری را در نظر بگیرید که همهی کامپیوترهای آن سازمان از طریق کابل به یک دستگاه مرکزی متصل هستند، این دستگاه با استفاده از اقداماتی ارتباطات بین کامپیوترها را برقرار و به آنها نظم میبخشد. نمادهایی که برای نمایش جهان هستند، با ادراک حسی پایهگذاری میشوند. هدف اصلی از پیشنهاد و ارائه این طرح ایجاد شبکهای بود که به کاربران رایانه تحقیقاتی در یک دانشگاه امکان دهد با کامپیوترهای تحقیقاتی در دانشگاههای دیگر صحبت کنند. رئیس رگولاتوری تصریح کرد: با فضایی که در کشور ایجاد شده، امیدواریم بتوانیم مشکلات صدا و سیما را حل کنیم و آن فرکانس را در اختیار اپراتورها قرار بدهیم. رئیس رگولاتوری درباره چالشهایی که با مخابرات بر سر تعرفه دارند، خاطرنشان کرد: چالش همیشه وجود دارد و تنها مخصوص کشور ما نیست.

آنچه که مهم است مدیریت کردن این موارد است و اینکه آیا قابل مدیریت کردن است یا نه. اگرچه هیچکس در واقع کنترلکننده یا ادارهکننده و یا مالک اینترنت نیست، اما سلسله مراتب کاملاً تعریف شدهای در اینترنت وجود دارد که شامل وظایف و عملکردهای خاصی است و بر اساس آن فعالیت میکند. اینترنت نیز مانند تمامی شبکهها دارای بخشهای مختلفی است که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. عباسی اضافه کرد: ما اکنون حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک اینترنت ثابت داریم که با تکنولوژی ADSL، برخی به وسیله فیبر نوری، تعداد اندکی VDSL و بخشی نیز با وایرلس به اینترنت دسترسی دارند. ما حدود ۲۵ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب وکار داریم که از این تعداد، تقریبا ۱۰ میلیون به اینترنت ثابت متصل هستند. در مراسمی که در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، ۱۳۶۱ روستای استان سیستان و بلوچستان به شبکه متصل شدند. بر اساس اطلاعات مربوط به طرح آمارگیری «استفاده خانوارهای ایرانی از فناوری اطلاعات و ارتباطات» مرکز آمار ایران، مربوط به سال ۹۲، شکاف ضریب نفوذ اینترنت در شهر و روستاها زیاد است و ضریب نفوذ در مناطق شهری تقریباً سه برابر مناطق روستایی است.

همچنین دکتر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با به اجرا رسیدن طرح USO گفت: امروز با بهرهبرداری از این پروژه، شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود. در مقررات آمده است که حداقل سرعت ۴G باید ۲ مگابیت برثانیه باشد کمتر از این اصلا قابل قبول نیست. بسیاری از ما فکر می کنیم که نوآوری پزشکی فقط مثلا در زمینه درمان سرطان است اما باید ذهن خود را آزادتر کرد. مثلا اگر شما درحال رانندگی هستید و متوجه شدید که بر اساس سرعتتان به گروهی از بچهها خواهید زد، و احتمالا آنها را میکشید، ممکن است تصمیم بگیرید که جان خودتان را به خطر انداخته و به نردههای اطراف بزرگراه بزنید. این گفته توسط جان لوکاس فیلسوف نیز تأیید شده که منطق انسان همواره قوی تر از منطقِ ربات (ماشین)ها ست. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: گازدهی به سانتریفیوژ ها در چارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس بوده و پاسخی به تحریم های طرف مقابل است. وزیر ورزش درباره حضور روز گذشته خود در مجلس توضیح داد: دیروز بر بنده در مجلس خرده گرفتند که افرادی که از مسببان همین قرارداد ویلموتس هستند اجازه دادهاید که ثبتنام کنند در حالی که ما اجازه جلوگیری از ثبتنام نداریم و هرکس شرایطش را داشته باشد میتواند ثبتنام کند اما من به راحتی دیروز در مجلس مورد خطاب همین موضوع قرار گرفتم و فرصت دفاع هم نداشتم.

بخوان  یک بار برای همیشه، رباتیک و هوش مصنوعی با هم متفاوتند! 1 بیتی

به هر حال در عمل این درخواست رفت زیر دست آقای پوستل و سر و کله یک نفر پیدا شد به نام استیو گلدستاین که نماینده بنیاد NSF و متولی اینترنت در آمریکا بود. تاریخچه اینترنت به تحقیقات دولت فدرال آمریکا در دهه ۱۹۶۰ بازمی گردد که از طریق شبکههای کامپیوتر ارتباطات قوی و کم خطا را راهاندازی کردند. سال گذشته اپراتورها بدون توجه به اخطارهای رگولاتوری بستههای پر مصرف خود را حذف یا گران کردند و بیش از یک ماه زمان صرف شد تا بستهها به حالت عادی دربیایند. هنوز نوبت به حضور فعال رگولاتوری نرسیده و هر زمان که نیاز باشد برای دفاع از حقوق مصرفکنندگان در این جلسات حاضر خواهیم شد. در صورتیکه خرید اولیه باشد و شما مشترک فعال نباشید مبلغ ۲۵.۰۰۰ تومان بابت هزینه صدور سیمکارت و ارسال به فاکتور شما اضافه خواهد شد. بسیاری از محققان چنین می پندارند که نهایتاً تلاش های آنها با ترکیب تمامی مهارتهای ذکر شده و دست یافتن به تمامی مهارتهای انسانی یا اکثر آنها، منجر به ایجاد ماشینی با هوش عمومی خواهد شد (معروف به هوش مصنوعی قدرتمند). متاورس به نظر میرسد به ما فرصتی برای ایجاد یک تغییر مجازی ارائه میدهد؛ هویتی که میتواند از طریق تجسم در دنیای اینترنت و از طریق حس ما از سبک دیجیتال بیان شود.

سخت افزار، دومین مؤلفه اصلی اینترنت است، سخت افزارها همه چیز را از رایانه یا تلفن هوشمند، مودم، تبلتها و سیستمهای کامپیوتری و حتی کابلهایی که اطلاعات را از یک دستگاه به دستگاه دیگر برای دسترسی به اینترنت منتقل میکنند، شامل میشود. تکنولوژیهایی مانند دستیار صوتی هوشمند در بین مخاطبان سن بالا طرفدار زیادی دارد.تکنولوژیهای هوشمند، زمینه توسعه و قدرت یافتن دیگر تکنولوژیها و اپلیکیشنها را مهیا میکنند، حتی حوزههایی که در حالحاضر فکرش را هم نمیکنیم. افزایش هزینههای بخش ارتباطی در سالیان گذشته منجر به کاهش سرمایهگذاری در توسعه شبکه به ویژه در حوزهی برق و نیرو گشته است.توسعه و نوسازی شبکه سوئیچ در ۳۵ نقطه از کشور، توسعه شبکهی IP، راهاندازی مرکز سوم، بهسازی شبکه برق زیرساخت، و تنوعبخشی به مسیرهای ارتباطی با هدف ارتقای پدافند غیرعامل از پروژههای مهم شرکت زیرساخت در دو سال آینده است. دسترسی به اینترنت علاوه بر اینکه بهرهوری فعالیتها و عملیاتی که از گذشته بهطور سنتی انجام میشدهاند را افزایش میدهد، صنایع و کسبوکارهای کاملاً بدیعی را نیز تولید میکند.

یکی از این شکافها، فاصلهی میان ضریب نفوذ اینترنت در مناطق روستایی و شهری در کشورهای مختلف است. واقعیتی که دربارهی این دسترسی در تمامی کشورها وجود دارد این است که شکافهایی میان گروههای مختلف جامعه در دسترسی به اینترنت (پهن باند) وجود دارد. شهر سنگاپور پایتخت کشور سنگاپور است که رتبه ششم را در میان برترین شهرهای پیشرفته جهان به خود اختصاص داده است. اکنون هیچ باند فرکانسی در کشور موجود نداریم تا برای ارتقا ظرفیت اپراتورها به آنها اختصاص بدهیم، باید به فکر باشیم. وزارت ورزش اصلا به هیچ عنوان در انتخابات فدراسیون فوتبال اجازه ورود به خود نمیدهد اما کمک میکند که بهترین انتخابات شکل بگیرد و فدراسیون فوتبال از حالت سرپرستی هرچه زودتر خارج شود. هایدگر در تبیین رابطه تکنولوژی با حقیقت آن را «نحوه ای از انکشاف حقیقت » می شمارد، اما تکنولوژی جدید از این منظر افزودهی مهمی دارد و آن اینکه رابطهاش با حقیقت، انکشافی تعرض آمیز بوده است و در همین چارچوب بوده که انسان جدید عالم و آدم را شکل داده و همه چیز برای او به عنوان «منبع ذخیره انرژی » آشکار می شود، منبع ذخیره ای که آماده تصرف و آزادسازی به منظور تحقق اهداف این انسان است. در اوسط دهه 1980 میلادی توجه به شبکه های عصبی و ارتباط گرایی توسط دیوید راملهارت و دیگران دوباره شکل گرفت.

بخوان  رشته تکنولوژی پرتوشناسی «رادیولوژی» | 1biti

اسنودن جهان را از وجود PRISM مطلع کرد که یک برنامه نظارت جهانی توسط آمریکا بود. با این حال شاهد رفتار دوگانه و چندگانه آمریکا هستیم و اتهامی واهی که ۲۰ سال به کشور نسبت می دهند. رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب اداعاهایی در زمینه مکانها و مدارک واهی دارند که سعی می کنند از این طریق فشارها را بر ملت ایران تشدید کنند. برای مثال پروتکلها وظیفه دارند متن الفبایی یک پیام را به سیگنالهای الکترونیکی تبدیل و از طریق اینترنت آنها را منتقل کنند و دوباره در مقصد همین سیگنالها را به متن الفبایی قابل خواندن برگردانند. زمانی که بسته در مقصد دریافت شد٬ سرایند IP برداشته شده و بسته برای وجود خطا مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها، زمانی که دادههای مورد نیاز پروژه پاکسازی و ساختاریافته شدند، نیاز است که تجزیه و تحلیل اساسی روی دادهها انجام شود تا خصوصیات مختلف آنها مانند توزیع دادهها، بررسی دادههای از دست رفته و سایر موارد درک شوند. ما میتوانیم به کمک آنالیز دادهها – تجزیه و تحلیل دادههای بسیار پیشرفته، که اغلب با استفاده از تکنیکهای هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تقویت میشود – دادههای بدون ساختار و پیچیده و بسیاری از مسائل غیر ممکن را درک کرده و حل کنیم.

هوش مصنوعی از پردازش زبان طبیعی برای انجام این کار استفاده میکند که بسیار سریعتر از درک پیام پشت کد خطا است. براساس این گزارش ۱۰۲ هزار و ۹۰۳ سرپرست خانوار از بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای ثبتنام اینترنت رایگان اقدام کرده و ۶۵۵ هزار و ۶۵۹ نفر نیز از طریق بستر کد ussd ثبتنام کردهاند. به همراه یک سیمکارت رایگان در صورتی که شما مشترک فعال نباشید و خرید اولیه باشد. به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون ۷۵۸ هزار و ۵۶۲ سرپرست خانوار از سه دهک اول یارانهبگیر از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و کد USSD برای دریافت اینترنت رایگان ثبتنام کردهاند.

همچنین ۱۰۱۴۹۷۱۰ استعلام از طریق بستر کد USSd انجام شده است. هایوب در این پروژه ملی بیش از ۳۱.۰۰۰ روستا را تحت پوشش اینترنت پرسرعت بر بستر فناوری 4G قرار خواهد داد. خزعلی ادامه داد: اما دولت در جلسه گذشته توانست رای موافقت را بگیرد و با این اقدام وضعیت مشاوران زنان ارتقا می یابد البته سال ۹۲ پست مدیر مشاوره زنان گرفته شد اما زیر نظر این پست هیچ گونه ساختار و کارشناسی نبود. وی گفت: اما امروز در حد معاون وزیر یا مدیرکل خواهد بود که این به شرایط دستگاهها بستگی دارد و از نظر ساختار جهش خوبی داشته در شوراهای تصمیمگیری باید شرکت داده شوند و همینطور در آیین نامهها و دستورالعملهایی که مصوب میشود در هر دستگاه مشاوره زنان هم باید نسبت به آن نظر دهند. معاون وزیر ارتباطات درباره اینترنت سیار و برنامههایی که برای ارتقای آن دارد، افزود: هدفی که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای ما تکلیف شده، پوشش سراسری اینترنت سیار با متوسط سرعت ۱۰ مگابیت برثانیه است. در تمام دنیا این چالشها با شرکت اصلی مادر که خصوصی میشود وجود دارد، ما نیز برای حل همین چالشها حضور داریم.

عباسی درباره ارتقا کیفیت اینترنت تلفن همراه افزود: مردم باید از اتصال به اینترنت تجربه بیشتری داشته باشند و اگر الان سرعت حداقل ۲ مگابیت برثانیه است، باید حداقل را به ۴ مگابیت سایت 1biti بر ثانیه برسانیم. واقعیت مجازی (VR) در حقیقت شبیه سازی رایانه ای است که در آن فرد می تواند در یک محیط سه بعدی مصنوعی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند عینک مخصوص با صفحه یا دستکش مجهز به سنسور، محیطی ورای جهان واقعی که در آن حضور دارد را تجربه کند. این ماشین ها می توانند با تجربه یاد بگیرند و کارهایی شبیه انسان را انجام دهند. این تحقیق ساختار اینترنت ایران را ترسیم میکند و تصویری از کنترل ارائه میدهد که شبیه آن در هیچکجای جهان نیست. وی افزود: این سرعت اکنون جوابگوی نیاز مردم نیست. «علی سلاجقه» افزود: توده ابری میآید و جبههای که حرکت میکند و وارد کشور میشود، قابل پیشبینی است اما باد و مسائل دیگر به سرعت تأثیر میگذارد. Wibbitz یکی از استارتآپهای این حوزه است که در حوزه SaaS (زیرشاخه رایانش ابری) ویدئوهایی با استفاده از یک محتوای نوشتاری در یک دقیقه تولید میکند.

بخوان  مشاور و مجری راهکارهای اینترنت اشیاء 1 بیتی

تقریبا 66 سال طول کشید که کمپانی انگلیسی جِنسِن (Jensen) با مدل FF، این قابلیت را برای خودروهای سواری در نظر بگیرد و با آن غوغا کند. به مرور و با گذشت زمان به دلیل کاربردهای فراوان آن، این طرح گسترش پیدا کرد تا امروزه اینترنت در دسترس صدها میلیون نفر در سراسر جهان قرار بگیرد. طرح خدمات عمومی اجباری روستایی (USO) باهدف ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت در روستاهای سراسر کشور به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریفشده است. در این روش اطلاعات به صورت مستنداتی صفحهای بر روی شبکه اینترنت قرار میگیرند و بوسیله یک مرورگر وب قابل مشاهده هستند و هم اکنون کارکردهای بسیاری دارند. برقراری ارتباط مبتنی بر TCP/IP، با فعال شدن یک برنامه بر روی کامپیوتر مبدأ آغاز میگردد. زنجیره قالب (Blockchain) در واقع یک پایگاه داده غول پیکر است که به جای مستقر شدن در یک قدرت مرکزی، روی هزاران گره رایانه ای توزیع شده است؛ این تکنولوژی که از جمله مهم ترین فناوری های بشر ساخته در سال های بعد 2010 به شمار می رود، در ابتدا فقط برای تبادل ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین به وجود آمد ولی برخی امتیازات آن باعث شد Blockchain برای ارائه سرویس های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

متاسفانه دیروز مواردی در مجلس مطرح شد که اصلاً مرتبط با سوال بنده نبود و همین مطالب هم عنوان شد. معاون امور زنان رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه معاونت زنان برنامه یا فرهنگ سازی برای حجاب زنان دارد، گفت: ما نشستهایی را که در ارتباط با مسأله حجاب داشتیم که مسایل مختلف در آن بیان شد و برنامههای را که در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم در آن بسیاری از نظرات تصویب شده است. عباسی که سالهاست در حوزه ارتباطات فعالیت کرده و سوابق متعدد اجرایی در این زمینه دارد، در گفتوگوی اختصاصی با ایرنا، وظایفی که برای ارتقا کیفیت اینترنت، حفاظت از حقوق مصرفکننده و نظارت بر فعالیت اپراتورها به او محول شده است را تشریح کرد.

به عنوان مثال، اتصال بی سیم برای دستگاه های اینترنت اشیا را می توان با استفاده از بلوتوث، زیگ بیZ-Wave , LoRa، NB-IoT، Cat M1 و همچنین رادیو های اختصاصی کاملا سفارشی انجام داد – هرکدام مزایا و معایب خاص خود و اکوسیستم پشتیبانی منحصر به فردی دارند. این طرح ملی، بااتصال تدریجی بیش از ۱۷ هزار روستا در سراسر کشور به اینترنت پرسرعت با استفاده از فناوری 4G، یکی از مهمترین اقدامات در کاهش سطح اختلافی در میان شهر و روستا در کشور به شمار میاید. بیست و ششمین شرکت بزرگ دنیا اما این روزها در میان مردم جهان به عنوان یک تولیدکننده بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک شناخته میشود. توسعهی دسترسی شهروندان، بنگاهها و سازمانها به اینترنت پهن باند میتواند تولید اقتصادی را افزایش داده و به ارتقاء سطح رفاه شهروندان یک جامعه بیانجامد. فروشگاههای طرف قرارداد با لندو نیز همچنان در حال افزایش است. درحالیکه سیستمهای نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی بهصورت کاملا خودکار عمل میکنند و در طول 7 روز هفته، 24 ساعته بدون تأخیر کار خود را انجام میدهند. علاوه بر این با گسترش حضور هوش مصنوعی و ماشین ها در زندگی بشر، برخی مهارت های برنامه نویسان نظیر تبحر در حل مسائل، درک چگونگی کارکرد سیستم های فنی و بهینه سازی آنها بیش از پیش اهمیت پیدا خواهند کرد.

آیا با برنامه کاربردی ایرانسلمن میتوان از مانده اعتبار و وضعیت بسته اینترنتی مطلع شد؟ در مجموع، این سنسورهای متفاوت میتوانند به عنوان نوعی سیستم عصبی عمل کنند و نوعی هوش مصنوعی (AI) را ارائه دهند که وضعیت ابزار، رفتار و کاربردهای سیستمهایشان را درک میکند. البته عجیب نیست که غیرمتخصصان از این حوزه تصور درستی نداشته باشند، جالب است بدانید که نظرسنجیها نشان میدهد حتی رهبران کسبوکارهای بزرگ نیز درک جامعی از وضعیت AI ندارند. این فناوری حتی در شرایطی که توسط برنامهنویسان پیشبینی نشده است قادر به تصمیمگیری است. تکنولوژی از غذا گرفته تا مد، نقش مهمی در همه زمینهها بازی میکند. شبکههای نسل ششم، در مواجهه با مجموعه دادههای بزرگی که توسط شبکههای بسیار ناهمگن تولید میشوند، سناریوهای متنوع ارتباطی داشته و با کمک تعداد زیادی آنتن، پهنای باند را گسترش داده و نیازهای جدید خدمات شبکه را با استفاده از هوش مصنوعی کنترل میکند.