این آزمایشگاهی پوست را می‌توان مثل یک لباس پوشید

هرچه سلول‌ها به پوست واقعی تبدیل شوند، پوست به صورت یک قسمت دیگر از مدل جدا و روی قسمت واقعی بدن که برای آن ساخته شده است، قرار داده و سر جای خود بخیه می‌شود. حدود سه هفته طول می‌کشد تا پوست به این روش رشد کند که تقریباً همان مدت زمان لازم برای رشد ورق‌های صاف قدیمی است.

آباچی می‌گوید: ساختارهای پوستی سه بعدی که می‌توانند به عنوان لباس زیستی پیوند ساخته شوند، تعداد زیادی خواهند داشت. آنها به طور معمول به چشمگیری نیاز به بخیه را به حداقل می‌رسانند، طول جراحی را کاهش می‌دهد و زیبایی را بهبود می‌بخشد.

در آزمایش‌هایی که سه عملیات بعدی انجام شده است، پیوند ساخته‌شده از سلول‌های پوست انسان با موفقیت روی پاهای عقب موش شدند. مرحله جراحی تنها حدود ۱۰ دقیقه طول کشید و پیوندها پس از چهار هفته به طور کامل با پوست اطراف موش ادغام شدند. علاوه بر این، پیوندهای یک تکه از نظر مکانیکی قوی‌تر از زمانی هستند که از چند ورق به هم ساخته می‌شوند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا به رهبری استادیار حسن اربیل آباجی (Hasan Erbil Abaci) به دنبال ایجاد یک جایگزین سازگارتر هستند.

سیستمی که ایجاد کرده‌اند با انجام یک اسکن سه بعدی روی قسمتی از بدنی که نیاز به پیوند دارد، شروع می‌شود. این اسکن برای چاپ سه بعدی یک مدل توخالی، نفوذپذیر و در اندازه واقعی استفاده می‌شود.

پژوهشگران روشی برای ساخت پیوندهای پوستی سه آزمایشگاه بعدی توسعه داده‌اند که با کمک آن می‌توان پوست پیوندی را مانند یک لباس زیستی پوشید.

بخوان  وقتی‌ها حیاتی هستند، په‌پادها ناجی جان انسان می‌شوند

نیازی به گفتن نیست که پیش از آغاز آزمایش های انسانی، تحقیقات بسیار بیشتری انجام شود. با این وجود، امید می‌رود که در نهایت چنین پیوندهایی را که از سلول‌های رشد کرده است، دریافت کنند. حتی این امکان وجود دارد که این فناوری برای درمان بهتری برای پیوند پوست صورت باشد که در حال حاضر برای پیوند آن از بافت صورت گرفته از اهداکنندگان استفاده می‌شود.

سپس، به قسمت بیرونی مدل سلول‌های فیبروبلاست که بافت همبند پوست را تولید می‌کند، کلاژنی که پوست را تامین می‌کند و سلول‌های کراتینوسیت که لایه بیرونی پوست را تشکیل می‌دهند، اضافه می‌شود. داخل مدل یک محیط رشد ایجاد می‌شود که سلول‌های خارجی برای تغذیه می‌کند.

این آزمایشگاهی پوست را می‌توان مثل یک لباس پوشید

نتایج این پژوهش در مجله «Science Advances» منتشر شده است.

ورقهای صاف از پوست طراحی شده زیستی ممکن است برای پیوند روی قسمتهای نسبتا صاف بدن خوب عمل کنند، اما برای نواحی پیچیده‌تر دست‌ها به خوبی کار نمی‌کنند. در چنین مواردی، معمولاً چند ورقه باید به هم بخیه شود تا تمام گوشه‌ها پوشیده شوند و این یک کار پر زحمت و زمان‌بر است.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، پوست‌شده‌ی زیستی برای افراد قربانیان سوختگی نویدبخش است، اما این ماده تنها به شکل ورق‌های صاف تولید می‌شود. اکنون، روش‌های علمی برای پرورش آن در اشکال سه بعدی ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را مانند یک تکه لباس روی بدن پوشاند.