با ستاره جنجالی این روزهای دنیای فناوری آشنا شوید



کیو-استار(Q*) هوش مصنوعی است که این روزها خبرساز شده و گفته می‌شود می‌تواند حیات بشر را تهدید کند اما این هوش مصنوعی جدید چیست و چرا ظهور آن باعث نگرانی شده است؟

به گزارش ایسنا، خبر اخراج و استفاده از سم آلتمن از شرکت فناوری اُپن‌آی‌آی‌ بسیار خبرساز بوده و همراه با اخبار آلتمن، اخبار مبنی بر هوش مصنوعی قدیمی موسوم به Q* با استفاده از کیو-استار منتشر شد که گفته می‌شود دلیل اخراج آلتمن بوده و می‌تواند رخ دهد. عامل بشریت باشد.

پروژه کیو استار در جامعه هوش مصنوعی ایجاد شده است. آنچه پیش‌تر اشاره شد، همه چیز با اخراج سم آلتمن توسط هیئت مدیره شرکت اُپن ای‌آی متشکل از آدام دی آنجلو، توشا مک کاولی، ایلیا سوتسکور و هلن تونر آغاز شد. پس از آن، مایکروسافت به آلتمن شغلی را برای سرپرستی تیم تحقیقاتی جدید یک هوش مصنوعی پیشرفته پیشنهاد داد.

در همین، نزدیک به ۷۰۰ کارمند از ۷۷۰ کارمند شرکت اُپن ای‌آی نامه‌های سرگشاده نوشتند و در آن به آلتمن قول وفاداری می‌کردند و می‌کردند که در صورت عدم حلال هیئت مدیره و عدم بازگشت آلتمن به شرکت را ترک کرده و به مایکروسافت. میپیوندند.

تبعید چهار روزه آلتمن به گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد علت اخراج منجر شد. از اختلاف با اعضای هیئت مدیره بر سر محصولات گرفته شده تا عدم وجود ارتباطی دائم و تفاوت در ایمنی ایمنی مصنوعی.

در حالی که همه این روایت‌ها در فضاهای مختلف پخش می‌شوند، گزارش می‌شود که چندین پژوهشگر از کارکنان اُپن ای‌آی به هیئت مدیره کشف یک هوش مصنوعی قدرتمند که به طور بالقوه می‌تواند حیات بشریت را کند، نامه نوشته است.

و به دنبال آن نگاه‌ها به سوی این مدل مرموز مصنوعی مصنوعی است که می‌توانم این هرج و مرج را در اُپن‌ای‌آیید. لازم به ذکر است که در مورد دریافت این نامه ابهاماتی وجود دارد. برای مثال پایگاه خبری ورج(The Verge) گزارشی است که یک منبع آگاه است، توسط هیئت مدیره را تکذیب کرده‌اند.

با این گزارش گزارشی از اینفورمیشن(The Information)، اوایل سال جاری گروهی به رهبری دانشمند ارشد اُپن ای‌آی به نام ایلیا سوتسکور به پیشرفت در زمینه دست‌های مصنوعی هوش مصنوعی می‌پردازد که در ادامه به آن‌ها می‌توان مدل ساخت از مصنوعی مصنوعی را داد. نام کیو استار بسازند. گزارش گزارش‌ها این مدل جدید می‌تواند مسائل اساسی ریاضی را حل کند. این پیشرفت باعث نگرانی در میان کارکنان شده است. آن‌ها می‌کردند که برای «تجاری‌سازی» چنین مدل پیشرفته‌ای را تجربه نمی‌کنند.

بخوان  حذف ویژگی خرید زنده فیس بوک به نفع ریلز اینستاگرام

وقت آن رسیده است که با کیو-استار بیشتر آشنا شویم.

کیو-استار در واقع الگوریتمی است که به تنهایی قادر به حل مسائل ریاضی پایه است و حتی می‌تواند مسائلی را داشته باشد که بخشی از داده‌های آموزشی آن نبوده‌اند را نیز حل کند.

این یک جهش قابل توجه به سمت هوش مصنوعی مصنوعی یا هوش عمومی مصنوعی(AGI) به حساب می‌آید. هوش مصنوعی از هوش مصنوعی های کنونی پیشرفته است. مدل‌های فعلی قادر به تولید متن و تصویر هستند اما هوش جامع مصنوعی می‌تواند هر کاری را انجام دهد که یک انسان به انجام آن می‌پردازد. این هوش مصنوعی قادر به درک مفاهیم بوده است، مسائل پیچیده را حل می‌کند، خلاق است و با محیطی که دارد. این هوش مصنوعی مانند مغز از داده ها برای تصمیم گیری و تصمیم گیری از میکند. اشتباه می کند و از اشتباهاتش درس می‌گیرد. گفته می‌شود که سوتسکور پیشرفتی در این زمینه کسب کرده و به این نوع از دستکاری مصنوعی دست یافته است. مدل کیو استار نیز به عنوان محصول این پیشرفت استدلالی پیشرفته مشابه انسان نشان داده شده است. گزارش‌ها این پیشرفت‌ها از یک نوآوری بزرگ‌تر توسط گروهی از تحقیقات علمی مصنوعی با ادغام گروه‌های Code Gen، Math Gen در اُپن ای‌ای است. این گروه برای افزایش قابلیت‌های استدلال مصنوعی در کارهای علمی بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کیو-استار می‌تواند ریاضیات را در سطح دانش‌آموزان ابتدایی انجام دهد. این حجم هر چند کوچک را نسبت به آینده هوش مصنوعی امیدوار کرده است.

ریاضی به عنوان مرزی برای توسعه هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود. هوش‌های مصنوعی مولد اولیه در نوشتن، ترجمه و پیش‌بینی کلمه بعدی قابلیت‌های بالایی دارند با این حال یک آزمایش ریاضیات را انجام می‌دهند، وقتی تنها پاسخ درستی وجود دارد که نشان می‌دهد که هوش مصنوعی باعث می‌شود بیشتر به هوش انسانی پیدا شود.

ماشین حساب می‌تواند تعداد معدودی از عملیات‌های ریاضی را بدهد، هوش جامع مصنوعی می‌تواند یاد بگیرد و موارد مختلف را به همت می‌دهد. این یک گام رو به جلو در زمینه مصنوعی مصنوعی است. به گفته یک منبع آگاه، انجام ریاضیات در سطح دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دستاوری است که به دست آمده اما محققان نسبت به موفقیت کیو-استار در آینده خوشبین هستند.

بخوان  نجات جان کودک در آخرین لحظه + فیلم

یک هوش مصنوعی با قابلیت حل مسائل ریاضی شاید بیشتر ترسناک به نظر نرسد پس چرا این پیشرفت جدید باعث نگرانی علمی می شود که آن را تهدید کننده حیات بشریت می‌خوانند؟

گزارش‌ها، نامه‌ها، نگرانی‌های مربوط به بالقوه این سیستم در تسریع پیشرفت علمی را تشریح کرده و همراه با کفایت باکتری‌ها توسط اُپن‌آی‌آی زیر سوال برده می‌شود. گزارش گزارش رویترز ظاهرا این مدل جدید از هوش مصنوعی‌های داخلی را برانگیخته و اعلام می‌کنند که می‌توانند عامل خطرساز باشند.

به گفته یک منبع آگاه، این پیشرفت به طور بالقوه امکان ایجاد مدل‌های مصنوعی مصنوعی بسیار قوی‌تر را می‌کند. اعتقاد بر این است که این هشدار یکی از اخراج آلتمن نیز بوده است. آلتمن در سخنرانی خود در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به آن اشاره کرده بود.

چرا باید نگران پیشرفت کیو-استار باشیم؟

استدلال منطقی پیشرفته و درک مفاهیم انتزاعی

تمام گزارش‌های موجود در اینترنت نشان می‌دهد که کیو-استار استدلال منطقی و درک انتزاعی را دارد.

این یک جهش فوق‌العاده است زیرا هیچ مدل هوش مصنوعی قادر به انجام آن نبوده است. دادل حalی کah desطح aymelی ، ، یک یک یک یک پیش پیشrفt memحsub umی‌شwd amی‌شntund amی‌tundhand bh ymahtarnd bh arehtartahahahnahmathmathmahmathmahthmamathmahmathmahnی غیerahmahnی ادر برت پیش بیانی یa ddrک آnneha beز پیش nebaشd.

ارائه شده و قوانین برنامه ریزی

سوفیا کالانوفسکا(Sophia Kalanovska)، محقق به بیزنس ایندر(Business Insider) گفته است که نام Q* دلالت بر تلفیقی از دو روش شناخته شده هوش مصنوعی شبیه به Q و جستجوی A* دارد. او گفت که این مدل جدید می‌تواند مفید باشد را با قوانین برنامه‌ریزی شده توسط انسان ترکیب کند و این ممکن است آن را قوی‌تر کند و همه کاره‌تر از هر مدل واقعی مصنوعی دیگری باشد. اصولا، این موضوع می‌تواند یک مدل مصنوعی مصنوعی ایجاد کند که نه تنها از داده‌ها یاد می‌شود، بلکه مانند انسان‌ها استدلال را نیز به کار می‌گیرند، که کنترل‌کننده یا پیش‌بینی آن را می‌کند.

کیو-استار مدل‌های مصنوعی مصنوعی کنونی قادر به تولید ایده‌های جدید است و این آن را قادر می‌سازد تا تصمیم گیری کند یا انجام دهد که خارج از کنترل یا درک انسان است. برای انجام حرکات مختلف در وضعیت‌های مختلف دنبال می‌کند. یکی از نقاط قوت این روش، استفاده از این روش بدون داشتن مدل معینی از محیط است.

بخوان  حس کردن دما در اندام مصنوعی برای اولین بار امکان پذیر شد

الگوریتم A استار یک الگوریتم مسیریابی است که برای پیمایش و یافتن مسیر در گراف استفاده می‌شود. به دلیل کامل بودن، بهینه بودن(یافتن جواب بهینه) و مناسب بودن این الگوریتم، استفاده از آن می‌شود.

یک جهش عظیم به سمت هوش جامع مصنوعی

کیو-استار به عنوان گامی به سوی دستیابی هوش جامع مصنوعی تلقی می‌شود. موردی که موضوع مورد بحث در جامعه مصنوعی مصنوعی بوده است.

لازم به ذکر است که آلتمن نسبت به هوش جامع مصنوعی خوشبین بوده و در مصاحبه خود گفته است که ممکن است در دهه آینده به آن دست یابیم. این نوع مصنوعی مصنوعی است که یک هوش مصنوعی را می‌بیند، و به کارگیری دانش در حوزه‌های مختلف را می‌پردازد. هوش جامع‌های طبیعی احتمالاً می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها از قابلیت‌های انسانی پیشی بگیرد و این ممکن است منجر به بروز مسائلی در کنترل آن، حفظ ایمنی و مشکلات اخلاقی شود.

قابلیت توسعه ایده های جدید

در حال حاضر، مدل‌های هوش مصنوعی در درجه اول اطلاعات را بازیابی می‌کنند و سپس آن‌ها را می‌گیرند اما کیو-استار نقطه عطفی خواهد بود، زیرا می‌تواند به‌عنوان ایده‌های جدید تولید کند و مشکلات را حتی قبل از آن حل کند. نقطه ضعف این توانایی می‌تواند این باشد که می‌توان مصنوعی را قادر به تصمیم گیری یا تصمیم گیری کرد که خارج از کنترل یا درک انسان است.

عواقب ناخواسته و استفاده

قابلیت‌های پیشرفته کیو-استار نیز می‌تواند به سوء استفاده از احتمالی یا پیامدهای ناخواسته منجر شود. اگر یک مصنوعی به این بزرگی و قدرتمندی به دست افراد نادرست بیفتد، می‌تواند برای بشریت پیام‌های شومی به همراه داشته باشد. اگر کسی آن را با نیت خوب به کار بگیرد، تصمیم گیری پیچیده و تصمیم گیری کیو-استار می‌تواند به نتایجی برسد که برای بشریت مضر نیست.

نظرات ذکر شده بر اساس آن چیزی است که در فضای اینترنت در رابطه با پروژه کیو-استار مورد بحث قرار گرفته است و لازم است ذکر شود که هیچ اطلاعات رسمی در مورد این پروژه وجود ندارد.

این‌ها در مورد نیاز به بررسی متفکرانه و نیاز به استفاده‌های اخلاقی و ایمنی قوی در توسعه فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی داخلی دارند.

انتهای پیام



منبع