واکسن سرطان از همیشه نزدیکتر است



شرکت‌های مشهور داروسازی جهان سخت به دنبال ساخت واکسن برای درمان سرطان هستند و برای دستیابی به آن به خود بدن متوسل می‌شوند و می‌گویند دستاویز خوبی نیز برای درمان یکی از مخوف‌ترین بیماری‌های بشر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزویک، همینطور است که محققان سرطان مرزهای را درک می کنند که پایه آن را در مورد سرطان گسترش می دهند، شرکت های بیوتکنولوژی از قبلاً آموخته اند برای ایجاد سیستم ایمنی انسان در برابر سرطان استفاده می کنند.

یکی از هیجان انگیزترین پیشرفت ها، واکسن های سرطان هستند. تحقیقات از هوش مصنوعی برای شناسایی جهش‌هایی که در تومورهای سرطانی استفاده می‌شوند، می‌توانند سیستم ایمنی را تشخیص دهند، سپس واکسن‌های شخصی‌سازی را ایجاد کنند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار طراحی شود تا آنها را ببرد و از بین ببرد.

در سال ۲۰۱۷ شرکت مدرنا (Moderna) با همکاری شرکت غول داروسازی به نام مرک (Merck)، برنامه‌های خود را برای شروع آزمایش‌های انسانی با واکسنی شخصی‌سازی‌شده که تومورهای جامد را هدف قرار می‌دهد، اعلام کرد.

آنها برای ساختن یک واکسن خاص برای هر بیمار، با تعیین توالی دی‌ان‌ای سلول‌های سالم و سرطانی بیمار شروع می‌کنند. با مقایسه این دو، آنها صدها و گاهی هزاران جهش در سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کنند.

سپس از هوش مصنوعی برای انتخاب 34 جهش در هر بیمار استفاده می‌شود که ممکن است باعث ایجاد پاسخ قوی از سیستم ایمنی می‌شود.

این شرکت‌ها برای آموزش الگوریتم‌ها با مراکز پزشکی دانشگاهی همکاری کرده‌اند تا به نمونه‌های بیوپسی دسترسی پیدا کنند.

هوش مصنوعی همچنین اصول اولیه ایمونولوژی (ایمنی‌درمانی) را در مورد اینکه کدام یک از ویژگی‌های تغذیه‌ها و اسیدهای آمینه به راحتی توسط سلول‌های ایمنی بدن تشخیص داده می‌شود، به کار می‌رود.

بخوان  مایکروسافت سرویس اشتراک جدید Copilot Pro را معرفی کرد که دستیار هوش مصنوعی ویندوز 11 را با 20 دلار در ماه شارژ می کند.

مدرنا بر اساس این، در حال کار روی یک واکسن آران‌ای(RNA) شخصی است که وقتی به بیمار تزریق می‌شود، واکنش بزرگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بدن ارتشی از سلول‌های ایمنی را که به طور خاص برای جستجو و حمله به سلول‌هایی که هر کدام را انجام دهند، انجام دهد. یک از ۳۴ محصولات ایمنی را بیان می‌کنند، تولید می‌کنند.

واکسن‌های RNA که برای تولید و آکسن کوید-۱۹ استفاده می‌شوند، دستورالعمل‌هایی را به سلول‌ها وارد می‌کنند که باعث می‌شود با یک ویروس یا تومور (اما نه خود ویروس یا تومور) مرتبط باشند. این واکسن باعث می شود که بدن به اندازه کافی تولید شود که سیستم ایمنی احتمالاً آن را تشخیص دهد و آن را به عنوان تشخیص خارجی نشان دهد و شروع به تولید سلول های ایمنی کند که برای جستجوی آن و از بین بردن آن طراحی شده است.

استفان سل، شرکت فناوری می‌گوید: این شرکت بر این باور است که سیستم ایمنی بدن می‌تواند سرطان را شکست دهد. این باور از یک واقعیت ساده ناشی می‌شود. این که در افراد سالم، سیستم ایمنی به طور معمول سلول‌های سرطانی قبل از تبدیل شدن به تومور می‌کشد. به همین دلیل است که طراحی درمان‌ها بر اساس امضای ژنتیکی سرطان هدف، منطقی‌تر از هدف طبیعی سرطان بر اساس بخشی از بدن است.

وی افزود: آنچه امروز می‌دانیم و ۲۰ سال پیش نمی‌دانستیم این است که سرطان همیشه یک بیماری مربوط به دی‌ان‌ها و ناشی از جهش آن است. مردم قبلاً در مورد سرطان به عنوان یک بیماری فکر می کنند که در یک یا چند اندام ظاهر می شود. اما توصیفی که در آن توده وجود دارد، در مورد مکانیسمی که باعث ایجاد این سرطان می‌شود، این است که چه ژن‌هایی باعث این سرطان می‌شوند و کدام ژن‌ها عامل سرطان و رشد و رشد سرطان هستند، چیزی به شما نمی‌گوید.

بخوان  تولد نوزادی عجیب در هندوستان! + تصاویر

مدرنا و مرک در ماه ژوئن ۲۰۲۳ گزارش دادند که تقریباً ۶۸ درصد از بیماران مبتلا به ملانوما (شایع‌ترین سرطان پوست) در مرحله ۳ و ۴ به واکسن پاسخ مثبت دادند. ۳۲ درصد نیز مشاهده کردند که سرطان‌شان پس از این درمان به گسترش خود ادامه می‌دهند یا جان خود را از دست می‌دهند.

بانسل می‌گوید: ما هنوز نمی‌دانیم که چرا این واکسن روی برخی افراد اثر می‌کند و روی برخی دیگر نه. خیلی چیزها وجود دارد که هنوز در سیستم ایمنی نمی‌دانیم، اما من کاملاً خوشبین هستم. تقریباً هر هفته یک مقاله جدید یا بینش جدید به وجود می‌آید که به این حوزه کمک می‌کند.

شرکت ژنتک(Genentech) یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در سانفرانسیسکو نیز در حال توسعه واکسنی است که برای حمله به تومورهای تکی طراحی شده است. این شرکت با شرکت با شرکت BioNTech همکاری کرده است، شرکتی که مانند مدرنا نیز نقش خود را در ایجاد واکسن‌های mRNa برای کوید-۱۹ در طول همه‌گیری دیدنی می‌شود.

ایرا ملمن معاون ایمون سرطان شرکت ژنتک و همکارانش در ماه مه مطالعه‌های را در مجله نیچر (Nature) منتشر کردند که در آن جزئیات اثر واکسن خود را بر روی ۱۶ فرد مبتلا به یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان‌های لوزالمعده (پانکراس) منتشر کردند. بقای پنج ساله حدود ۱۲ درصدی است، شرح داده شد.

واکسن آنها سلولهای T را فعال کردند که قادر به تشخیص سرطان پانکراس در نیمی از بیماران بودند. یک سال و نیم پس از درمان، همه آن بیماران بدون سرطان باقی ماندند.

همچنین به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های یکی از بیمارانی که توسط واکسن تولید شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های‌های توموری که به بیماری‌هایی که از آن‌ها کشف شده است، از بین برده می‌شوند. در مقابل، برای آن هشت بیمار که سیستم ایمنی آنها به واکسن پاسخ نمی دهد، سرطان آن‌ها به طور متوسط ​​در عرض یک سال عود کرد.

بخوان  خطر خطرناک سیارک ۴ میلیون ساله برای زمین

ماه گذشته، مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن با ثبت نام اولین بیمار از ۲۶۰ بیمار در نزدیک به ۸۰ نقطه در سراسر جهان آغاز شد. انتظار می‌رود نرخ موفقیت این واکسن در سال‌های آینده بهبود یابد.

انتهای پیام



منبع