کنترل کنترل هوا به سبک کره جنوبی


هوا یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط زیست به شماره می‌رود که عامل تعداد قابل توجهی از موارد مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. کره جنوبی در سال‌های اخیر، راه‌حل‌های مختلف را برای مقابله با هوا در پیش گرفته شده است که بسیاری از آنها بر روی پیشرفت‌های حوزه فناوری هستند.

به گزارش ایسنا، هوای پاک یکی از اولویت‌های همه جوامع جهان به شماره می‌رود و به عنوان یکی از اولویت‌های ملی در کره جنوبی مشخص شده است. به همین دلیل، این کشور فوری را برای محافظت از سلامتی شهروندان خود در برابر هوای آغاز کرده است. از جمله این می‌توان به مقابله با آلاینده‌ها، افزایش پوشش گیاهی، کنار گذاشتن موتورهای دیزلی و حرکت به سمت سیستم حمل و نقل پایدار اشاره کرد.

در عصر حاضر، تماشای هوای پاک به مزیت تبدیل می‌شود که مردم بیشتر از این که به ویژه در شهرها توجه کنند، لذت بردن از آن را می‌دانند. با توجه به مشکلات بهداشتی ناشی از هوا، دولت‌ها در سراسر جهان برای از بین بردن آن تلاش می‌کنند.

هوا مهم‌ترین بحران زیست‌محیطی است که سالانه بیش از هفت میلیون مورد مرگ زودرس را به دنبال دارد. برای شفاف‌تر کردن ماجرا می‌توانم در نظر گرفتن هوای تازه به عنوان یک مزیت این معناست که ۹۰ درصد از هوای ناپاک مردم را می‌گیرند و با خطر ابتلا به آسم، بیماری قلبی و سرطان ریه روبرو هستند. به طوری که هوا بر سلامتی انسان تأثیر می‌گذارد، کره زمین را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و همان عوامل هوای ناشی از تغییرات اقلیمی هستند.

بدیهی است که این پدیده در محیط‌های شهری، یک مشکل حاد به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد در برخی از کشورهای شدیدتر از دیگر است زیرا با سبک زندگی مردم و ماهیت اقتصاد هر کشور تناسب دارد. برای مثال، کره جنوبی یکی از بالاترین سطوح هوا را به ویژه در سئول پایتخت خود شاهد بود که بین سالهای 2013 تا 2013، بالاترین سطح شهر ذرات سمی در هوا را نسبت به پایتختهای بزرگ مانند پاریس و لندن داشت. تخمین می‌زند که این سطح از هوا عامل ۱۶ درصد موارد مرگ‌ومیر در سئول در سال ۲۰۱۰ بوده و سطح ذرات سمی «PM۲.۵» در آنجا به دو برابر توصیه‌شده بین‌المللی رسیده است. این ذرات به عمق ریه‌ها، قلب و خونی نفوذ می‌کنند و بزرگترین خطرات را برای سلامتی انسان به همراه دارند.

در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه ناشی از آن، آلاینده‌های هوای کره جنوبی تا ۲۷ درصد کاهش یافت. با وجود این، شکاف ناشی از همه‌گیری نمی‌تواند محقق شود که در کره جنوبی شهرت دارد، پنهان می‌شود. این مطمئن، گرد و غبار ریز یا «گرد و غبار زرد» است. طوفان گرد و غبار زرد، ذرات مضری مانند گوگرد، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و سایر مواد سرطان‌زا را به همراه دارد. این ذرات فقط کره جنوبی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند، بلکه بر بقیه شرق آسیا نیز تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل، نیاز به راه‌حل‌هایی برای نجات دادن آینده احساس می‌شود.

بخوان  فضای حداقل ۳۷ در انسان را تغییر می دهد

از این رو، مقامات کره جنوبی با بهره‌گیری از برتری خود در حوزه فناوری سعی می‌کنند خود را برای کاهش هوای محقق کنند. این چشمانداز، راه را برای تولد بسیاری از نوآوری‌های کیفی هموار می‌کند. دولت کره جنوبی در این راستا، طرح «برنامه جامع مدیریت گرد و غبار ریز» را ایجاد کرد که بلندپروازانه‌ترین برنامه به نظر می‌رسید. هدف از این طرح، کاهش انتشار ذرات PM2.5 تا 35.8 درصد در سال 2022 بود.

در این میان، ایالت کره جنوبی یک فهرست را از مناطقی تهیه می‌کند که دارای مدارس، مهدکودک‌ها یا امکانات مورد نیاز سالمندان هستند و آسیب‌های جدی را برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای و تبدیل آنها به مناطق پاک در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد می‌کند. این محدود کردن استفاده از وسایل نقلیه دیزلی قدیمی و کاهش ساعات کار در تاسیسات عامل بود. دولت کره جنوبی، برنامه‌هایی را نیز برای کاشت درختان نزدیک به هم در کنار رودخانه‌ها و جاده‌ها برای هدایت هوا به مرکز شهر اعلام کرد.

علاوه بر این، سئول اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ ترد خودروهای دیزلی را از تمام ناوگان بخش عمومی و حمل‌ونقل انبوه ممنوع خواهد کرد.

برای حفاظت از کره جنوبی، این کشور تصمیم می‌گیرد دستگاه‌های تصفیه هوا را در کلاس‌های درس سراسر کشور نصب‌کننده و یارانه‌ای را برای استفاده از سوخت «گاز نفتی مایع‌شده» یا «ال‌پی‌جی» (LPG) در اتوبوس‌های مدارس اختصاص‌دهنده که آسیب می‌بینند. کمتری را به محیط زیست می‌رسانند.

جنگل‌هایی در مسیر باد

دولت کره جنوبی اخیرا اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، مناطق جنگلی را در پایتخت این کشور افزایش دهد. این یکی از جدیدترین پروژه های دولت برای خنک کردن و پاک کردن هوای کلانشهر سئول با گسترش مناطق جنگلی است. فاز اول این پروژه در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد.

کنترل کنترل هوا به سبک کره جنوبی

هدف اصلی این پروژه، ایجاد مسیرهای موسوم به «مسیر باد» است که درختان را در خود جای داده اند و کوههای اطراف سئول را به مناطق داخلی شهر برای ساخت و ساز می کنند. به گفته مقامات سئول، هوای تازه تولید شده از کوه‌ها را می‌توان به داخل شهر هدایت کرد که از گرمای محبوس‌شده رنج می‌برد. در نتیجه، سطح دما و آلاینده‌های هوای کاهش می‌یابد.

پروژه فاز دوم، تعداد درختان کاشته‌شده در فاز اول را تا دو منطقه در جنوب و شمال سئول گسترش می‌دهد. روند درختکاری طی سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ دنبال خواهد شد.

بخوان  آب دهان انداختن کارشناس در مناظره زنده تلویزیونی! + فیلم

مقامات سئول امیدوار هستند که تا سال ۲۰۳۰ فضای سبز را ۳۰ درصد افزایش دهند و ۸۰ درصد از سفرهای درون شهری را به شیوه‌های حمل‌ونقل ثابت مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی اختصاص‌دهنده دارند.

ارتش رباتها در برابر هوا

از آنجایی که ربات‌ها یک بخش جدایی‌ناپذیر از چشم‌انداز فناوری کره جنوبی هستند، چرخش ربات‌های خودران به «۵جی»(۵G) در مجتمع‌های صنعتی برای نظارت بر کیفیت هوا و ارائه داده‌های کیفیت هوا در لحظه آغاز می‌شوند. به عنوان مثال، شش ربات خودکار به صورت شبانه‌روزی در یک مجتمع صنعتی که حدود ۵۰ سال قدمت دارد، می‌چرخند و با یک برج کنترل و ۲۰ ایستگاه نظارت بر هوا کار می‌کنند. شرکت مخابراتی «ال‌جی یوپلاس» (LG Uplus) در سال ۲۰۲۱ با شهر جونجو در کره جنوبی همکاری کرد تا یک سیستم بررسی هوا را با استفاده از ربات‌های خودکار و تجهیزات اندازه‌گیری کیفیت هوا در این مجتمع صنعتی به نمایش بگذارد. اطلاعات جمع آوری شده در روند کار ربات ها برای مدیریت شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

کنترل کنترل هوا به سبک کره جنوبی

ربات‌های مجهز به حسگرهای گوناگون می‌توانند پدیده‌های غیرعادی مانند آتش یا دود را برای جلوگیری از تشخیص حوادث ایجاد کنند. اطلاعات جمع آوری شده پیرامون کیفیت هوا، ایجاد یک پایگاه داده و بهبود کیفیت زندگی استفاده می شود.

ال‌جی یوپلاس در سپتامبر ۲۰۲۰، یک ربات خودکار متصل به ۵جی را در یک پالایشگاه نفت در شهر سئوسان به نمایش گذاشت. این ربات از اتصال به ۵جی و روشهای مسیریابی بر ماهواره، برای گشت و گذار در اطراف پالایشگاه استفاده کرد.

پهپادهایی که به جنگ هوا می‌روند

در حالی که ربات‌ها بر روی زمین نظارت می‌کنند، پهپادها نیز به اندازه‌گیری کیفیت هوا می‌پردازند و گازهای گلخانه‌ای و سمی را در بخش‌های ساختمانی و صنعت بررسی قرار می‌دهند و همچنین، مواد سواحل را به مدت بیش از ۲۰ دقیقه تا مسافت می‌کنند. چهار کیلومتری زیر نظر دارند.

کنترل کنترل هوا به سبک کره جنوبی

به محض اینکه هر یک از پهپادها تراکم بالاتر از آلاینده‌ها را تشخیص دهد، یک اختیار به مرکز کنترل می‌فرستد تا بازرس‌ها به محل مورد نظر بروند و وضعیت آنجا و مطابقت با آن با قوانین و مقررات رای بررسی کنند. در صورت مشاهده تخلف، مسئول مرکز نظر با جریمه‌های اداری و پاسخگویی قانونی روبه‌رو خواهد شد.

اولین ماهواره کره جنوبی برای بررسی کیفیت هوا

«وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی» اعلام کرد که به کیفیت هوا و هفت نوع آلاینده هوا را به ساکنان خود ارائه خواهد داد. داده‌ها از محیط زیست ماهواره‌ای این کشور به دست می‌آیند که در سال ۲۰۲۰ به مدار زمین پرتاب شد و به همین دلیل، نیازی به تکیه بر ماهواره‌های خارجی نیست.

در یک گام مهم برای بررسی کیفیت هوای جهان، کره جنوبی با موفقیت ماهواره‌ای خود موسوم به «کئولیان ۲بی»(Cheollian ۲B) را به مدار زمین پرتاب کرد. این ماهواره برای اولین بار از یک شبکه سه‌تایی به شماره می‌رود که در نهایت قرار است آسیا، آمریکای شمالی و اروپا را پوشش دهند. این ماهواره در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ با موشک «آریان ۵»(Ariane ۵) شرکت «آریان‌اسپیس»(Arianespace) از «مرکز فضایی گویان» در فرانسه به مدار زمین پرتاب شد.

بخوان  یک لایه پنهان در وجود زمین وجود دارد

کنترل کنترل هوا به سبک کره جنوبی

روی ماهواره کئولیان ۲بی، یک دستگاه «طیف‌سنج پایش محیط زمین‌ایستا»(GEMS) قرار دارد. این دستگاه برای برنامه‌ریزی هشدارهای اولیه در مورد مناطق خطرناک در سراسر منطقه و آسیای جنوبی و نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی بلندمدت شده است.

محیط زیست محیط زیست زمین‌ایستا در طول ماموریت ۱۰ ساله خود، مواد شیمیایی مانند دیاکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، فرمالدهید، اُزُن و سایر ذرات معلق در هوا را بررسی خواهند کرد. انتظار می‌رود که این دستگاه با مشاهده ریزگردها و گردوغبار در شرق آسیا برای اولین بار، منبع ریزگردهای PM2.5 را که به کره جنوبی سرازیر می‌شوند شناسایی کند.

ماده‌ای که پیش‌سازان را جذب می‌کند

«موسسه مهندسی عمران و فناوری ساخت کره جنوبی»(KICT) در واکنش به این مشکل بزرگ هوا، پیشرفت چشمگیری است. پژوهشگران این موسسه یک ماده خلاقانه طراحی کرده اند که برای جذب گازهای نیتروژن و دیاکسید گوگرد طراحی شده است. این دو ماده، پیش‌سازهای حیاتی برای ریزگردها هستند.

این ماده جدید به طور منظم در اتاق عمل می‌کند و یک جایگزین با انرژی کار روش‌های سنتی ارائه می‌دهد که به انرژی و بالا آمدن نیاز دارند.

هسته اصلی این نوآوری در یک ماده نانوکامپوزیت سرامیکی ساخته شده از اکسیدهای سدیم منگنز نهفته است. این ماده یک مکانیسم دوگانه جذب و تجزیه را به کار می‌برد و گازهای گازهای اکسید نیتروژن و دی‌ید گوگرد را به طور خودکار به یون‌های سولفات و نیتریت کم‌ضرر تبدیل می‌کند.

یکی از قابلیت‌های قابل توجه به این ماده، قابلیت احیای آن است که امکان بازیافت و استفاده از مکر را از طریق روش‌های شیمیایی ساده می‌کند.

دکتر «جیول بائه» (Jiyeol Bae) سرپرست این گروه پژوهشی، این پیشرفت را برجسته کرد و گفت: با توسعه این نانومواد جدید، امکان پیاده‌سازی سیستمی وجود دارد که می‌تواند میزان پیش‌سازهای ریزگرد را در محیط‌های شهری با یک روش مقرون‌به‌صرفه کاهش دهد. . همه این تلاش‌ها به عموم مردم کمک می‌کنند تا از هوای پاک و سالم‌ها بمانند.

به‌رام این پیشرفت‌های پیش‌رونده، چالش‌هایی پیش روی پژوهشگران وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به تولید، ملاحظات برای کاربرد کاربرد و ادغام با زیرساخت‌های فعلی کنترل اشاره کرد. این چالش‌ها برای گذر از موفقیت آزمایشگاهی و رسیدن به کاربرد در دنیای واقعی بسیار مهم هستند.

انتهای پیام



منبع