برترین های جهان تکنولوژی در سال 2022 (بخش نخست) 1 بیتی

در تعریفی که اکثر دانشمندان بر آن اجماع دارند رفتار ساده انسانی هوشمند و پیچیدهترین رفتار یک مورچه یا موریانه غیر هوشمند تلقی میشود. هدف هوش مصنوعی، نزدیک نمودن رفتار و پاسخ یک سیستم کامپیوتری به الگوهایی است که انسان بر اساس آنها رفتار میکند و پاسخ میدهد. کوگیتو احتمالاً یکی از قویترین نمونههای سازگاری رفتار هوش مصنوعی است که امروزه در بازار وجود دارد. این پروژه به دنبال ساخت رابطی ذهنی است که به کاربران این اجازه را می دهد تا بدون نیاز به دستگاهی جانبی با استفاده از ذهنشان برنامه هایی وابسته به واقعیت مجازی را کنترل کنند. الگوریتم های هوش مصنوعی میتواند سطح زمین را برای ایجاد صنعت کشاورزی آنالیز کند و همینطور میتواند به مشکلات گزارش شده از طرف کشاورزان رسیدگی کند تا آنان بدون مشکلی بتوانند محصولات خود را افزایش دهند. این تیم بعد از سالها تحقیق درزمینهی هوش مصنوعی مکالمه، متقاعد شده است نمونههایی که چندین مهارت مکالمه را ترکیب میکنند، کارکرد بهتری از نمونههایی دارند که در هرلحظه از یک مهارت برای گفتوگو بهره میبرند. یک رشته مهندسی با تمرکز بر طراحی و ساخت رباتها است.

الگوریتمهای هوش مصنوعی ضعیف از طریق مدلسازی هوش انسان ساخته میشوند و به جای داشتن تواناییهای شناختی کامل، مانند مغز انسان، قادرند وظایف خاصی را انجام دهند. شما میتوانید همینحالا با برقراری مکالمه با هوش مصنوعی جدید متا، نتایج تلاشهای آن را آزمایش کنید. مثلا اگر برنامه ای ساختهاید که نیاز به تحلیل صحبتهای انسان دارد، میتوانید از کتابخانه NLTK استفاده کنید. استدلال، منطق، تصمیم گیری ؛ این ها توانایی هستند که شما از آنها استفاده می کنید. هوش مصنوعی در تعیین علایق ما و ارائه تبلیغات چنان موفق عمل کرده است که صنعت تبلیغات دیجیتال جهانی از دویست و پنجاه میلیارد دلار عبور کرده است و پیش بینی شده که این صنعت در سال 2019 از سیصد میلیارد عبور می کند.

موجوداتی که ممکن است در آینده به اسم انسانهای عظیم یا انسان فرامرزی بشناسیم. برای آماده شدن برای چنین روزی و پیشرفت در ساخت ماشینهای هوشمند نه تنها باید هوش مصنوعی این ماشینها را آموزش دهیم، بلکه نیاز است تا چگونه میتوانیم از مرزهای انواع هوش مصنوعی گذر کنیم و مرزهایی که ماشینها را از ما انسانها و ما را از ماشینها جدا نگه میدارد را بشناسیم. این ماشین، زبان طبیعی را درک میکند و قادر به پاسخگویی به سؤالات پرسیده شده از آن است. هنگام استفاده از هوش مصنوعی حافظه محدود در یادگیری ماشین، شش مرحله باید دنبال شود: داده های آموزشی باید ایجاد شود، مدل یادگیری ماشین باید ایجاد شود، مدل باید قادر به پیش بینی باشد، مدل باید قادر به دریافت بازخورد انسانی یا محیطی باشد، آن بازخورد باید به عنوان داده ذخیره شود، و اهمه ین مراحل باید به عنوان یک چرخه تکرار شوند. زمانیکه دسترسی به کامپیوترهای دیجیتال در اوسط دهه 1950 ممکن شد، تحقیقات هوش مصنوعی شروع به بررسی احتمال تبدیل هوش انسانی به حرکات نمادین کرد. متا یکی از فعالترین شرکتها در حوزهی تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی میباشد.

ساخت این نوع هوش مصنوعی، که دههها و شاید قرنها با آن فاصله داریم، هدف نهایی محققان هوش مصنوعی است و علاوه بر قدرت درک برانگیختن احساسات دیگران، خودش نیز دارای نیاز، باور و امیال خاص خود است. بیشترین تمرکز این رشته در بهبود بیماران و کاهش هزینهها است. Blender Bot 3 از فیلترهایی بهره میبرد که باید پاسخهای تهاجمی را تاحدود ۹۰ درصد کاهش دهد؛ اما متا اذعان میکند که این چتبات ممکن است توهم داشته باشد. بیشترین کاربرد آن در بهبود نتایج بیماران و کاهش هزینه ها است. هوش مصنوعی سؤالات و بحثهای زیادی را به وجود آورده است. مهارت های خاصی برای کار کردن با هوش مصنوعی وجود دارد.

حالا کامپیوتکس بعد از CeBIT، دومین رویداد کامپیوتری بزرگ دنیا و بزرگ­ترین رویداد تکنولوژی آسیا به سایت 1biti حساب می­آید. این دستاورد به عنوان یک گام بزرگ رو به جلو در صنعت هوش مصنوعی تایید می شود. در نهایت، زمانی که ما به هوش مصنوعی عمومی دست یابیم، ماشینها هوشیاری و مهارتهای تصمیمگیری خواهند داشت که مشابه با تواناییهای شناختی کامل انسان است. حتی در کشورهای درحالتوسعه و نهچندان پیشرفته مثل هند در سالهای اخیر از هوش مصنوعی استقبال خوبی شده است. به همین دلیل، میتوان این واقعیت را بیان کرد که هنوز بسیاری از بخشهای این دانش ناشناخته باقی مانده و هر برنامهی مبتنی بر هوش مصنوعی که امروز با آن مواجه میشویم، تنها یک قسمت بسیار کوچک از این دانش وسیع به شمار میرود. Dota2یک بازی استراتژیک است که در آن بازیکنان باید هر ثانیه تصمیم بگیرند و مبارزه با بازیکنان حرفه ای در چنین بازی با فعالیت بدنی بالا دستاورد بزرگی برای هوش مصنوعی محسوب می شود.

بخوان  نانو تکنولوژی چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟ | 1biti

در ادامه به بررسی انواع هوش مصنوعی که در لیست زیر آمده میپردازیم و برای هر کدام مثالهایی را بیان خواهیم کرد. Deep Blue میتوانست مهرههای روی هر کدام از خانههای شطرنج را تشیص دهد و بفهمد که هر کدام از آنها چگونه حرکت میکنند. بیشتر افراد با شنیدن عبارت هوش مصنوعی، به یاد رباتهای فیلم های علمی تخیلی و بازیهای کامپیوتری و به خصوص شطرنج میافتند. البته که ساخت چنین موجودی به همین سادگیها نیست و هنوز که هنوز است بشر موفق به ساخت آن نشده و فعلاً در حد همان خیالپردازیهای فیلمهای علمی – تخیلی مانده است. شاید در حال حاضر به نظرتان این موضوع ایده جذابی برای یک فیلم علمی تخیلی باشد و به این زودی ها تحقق نیابد. پروفسور راسل برای روشنتر شدن موضوع مثال ترسناکی میزند. عملکرد اولیهٔ برنامه نویسی هوش مصنوعی ایجاد ساختار کنترلی مورد لزوم برای محاسبهٔ سمبولیک است. سادهترین خصوصیت یک ارگانیسم هوشمند قابلیت تطبیق با شرایط جدید است.

میتوان گفت AI واژه دقیق تری است. همانند اینترنت، هوش مصنوعی این امکان را دارد که اقتصاد را به طرز چشمگیری بازسازی کند، اما تأثیرات دقیق آن هنوز بر ما آشکار نیست. همچنین بهرهمندی از هوش مصنوعی میتواند به بهبود وضعیت تولید و افزایش راندمان و بهرهوری بخشهای مختلف اقتصادی کمک شایانی کند. هوش مصنوعی میتواند رتبه بندی دانش آموزان را به صورت خودکار انجام داده و این امر به معلمان زمان بیشتری میدهد. اگر تا به حال در قسمت چت با بخش پشتیبانی یک سازمان صحبت کردهاید، احتمالا مخاطب شما هوش مصنوعی بوده. اما به این فکر کنید که دنیا چه شکلی می شود اگر هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی قرار بگیرد و به کمک آن بیاید. هوش مصنوعی دیگر یک امید واهی نیست. هوش مصنوعی قابلیت پردازش مقادیر بزرگی از داده ها را دارد، می تواند تصاویر را پردازش کند، چت بات های مناسب را معرفی کند و پیش بینی کند که در آینده قرار است چه چیزهایی به ترند روز تبدیل شوند. هوش مصنوعی در مورد شبیه سازی رفتار هوشمند در ماشین آلات مختلف است. در نتیجه هوش مصنوعی محدود رفتار هوشمند را برای کارهای خاصی مدل میکند. غیر هوشمند بودن رفتار این موجود زمانی روشن میشود که بعد از خروج آن از کندو، غذایی که با خود آورده کمی جابجا شود.

این تراشهها با استفاده از سیلیکون و متشکل از آنالوگهای فیزکی طراحی شدهاند که شامل نئورونها و سیناپسها (ارتباط بین نئورون) هستند و به صورت اختصاصی برای فعالیت در بستر شبکههای عصبی طراحی شدهاند. بهتر است که همه این مراحل را به صورت تدریجی پیش برد؛ یعنی ابتدا از شبکههای عصبی ساده استفاده کرد و پس از درک کامل آنها و به مرور زمان شبکهها را پیچیدهتر کرد. فعالیت میکنند و این بانوان قرار است آینده هوش مصنوعی را شکل بدهند. خلبان اتوماتیک حرکات خلبان انسان را ضبط میکند و الگوهای یادگیری را به کمک استفاده از هوش مصنوعی تولید میکند. این مسئله به ماشین کمک میکند تا بفهمد که چه زمانی باید لاین رانندگی خود را عوض کند و یا چه زمانی برای جلوگیری از برخورد باید ترمز کند و یا از سرعت خود بکاهد. همچنین براساس گزارشها، CES ۲۰۲۰ بهترین زمانی است که الجی نمونه اولیه (پروتوتایپ) تلویزیون شفاف OLED خود را معرفی کند. حتی ممکن است به زودی جایگزین برخی از معلمان شود.

هوش مصنوعی که به وسایل نقلیه اجازه میدهد بدون راننده حرکت کنند، نمونهای از هوش مصنوعی ضعیف است؛ اما این سیستمها با یک چالش جدی مواجهند. بدون شک هوش مصنوعی یکی از پیچیدهترین و خارقالعادهترین ابداعات بشر تاکنون بوده است. بهنوشتهی ExtremeTech، نام ربات هوش مصنوعی جدید متا برگرفته از رویکردی است که مهندسان این شرکت برای ساخت آن استفاده کردهاند. دسته دوم سیستمهای هوش مصنوعی هستند که میتوانند دیدی به گذشته داشته باشند. این دسته از روشها، مستقل از مسأله (Problem-Independent) هستند و مشخصات آنها برای حل مسائل بهینهسازی مختلف، یکسان خواهد بود. زبان های برنامه نویسی لیسپ و پرولوگ علاوه بر اینکه از مهمترین زبان های مورد استفاده در هوش مصنوعی هستند خصوصیات نحوی و معنایی آنها باعث شده که آن ها شیوه ها و راه حل های قوی برای حل مسئله ارائه کنند. حتی اگر بتوانیم با در نظر گرفتن همه جوانب از تعریف یک هدف محدود و یکبعدی اجتناب کنیم، راهحلی که هوش مصنوعی برای حل مسئله اسیدی شدن آب اقیانوسهای پیدا میکند فرآیندی شیمیایی است که یکچهارم کل اکسیژن اتمسفر را مصرف خواهد کرد. از این دو تعریف میتوان به یک همپوشانی بین این دو مفهوم رسید واضح است. برخلاف هوش مصنوعی محدود که دادهها را کلاسبندی میکند و الگوی بین آنها را پیدا میکند، هوش مصنوعی عمومی هنگام پردازش دادهها از خوشهبندی و ارتباطها استفاده میکند.

بخوان  ده راه هوش مصنوعی می‌تواند شما را شکست ناپذیر کند

در حال حاضر، رباتها دارای یک ذهن مجزا از ذهن انساها نیستند. آنها فکر نمیکنند و دارای احساسات نیستند و برای جواب سوالاتی که از آنها میپرسیم برنامهریزی شده اند. هوش مصنوعی تلاشی بر وادار کردن کامپیوتر ها برای انجام اموری است که انسان ها برای انجام آن فکر می کنند و کامپیوتر ها قادر به انجام آن ها نیستند. یادگیری عمیق زیرمجموعه یادگیری ماشینی است که بدون مداخله انسان خودش را آموزش داده و دقتش را بالا میبرد. درصورتیکه شما نیز به دنبال یادگیری هوش مصنوعی هستید، ابتدا دوره ها و منابع مختلف آموزش هوش مصنوعی را بشناسید و ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای یکی از رسالتهای خود بهمنظور توسعه فناوریهای نوظهور و کاربردی در حوزههای مرتبط با هوشمندسازی طرحی با عنوان جهش هوشمندسازی را طرحریزی کرده است. همانطور که در مقدمه نیز بیان شد، هوش مصنوعی به دنبال هوشمند کردن فعالیتهاست و این هدف میتواند با توجه به ماهیت فناوریهای مختلف در آنها ظهور و بروز پیدا کند.

هوش مصنوعی یا به طور اختصار AI شاخه ای گسترده از علوم رایانه ای است که با هوشمندسازی ماشینها، آن ها را قادر به انجام وظایفی می کند که به طور معمول نیاز به هوش انسانی دارند. هوش مصنوعی محدود که به آن هوش مصنوعی ضعیف (Weak AI) نیز گفته میشود، نوعی هوش مصنوعی است که بر روی یک وظیفهی خاص متمرکز است. همچنین این شرکت توضیح میدهد که شواهدی مبنی بر اینکه هکر قصد داشته فایلهایی را رمزگذاری کند نیز وجود داشته اما موفق به انجام این کار نشده است. هدف یادگیری ماشینی این است که کامپیوتر (در کلیترین مفهوم آن) بتواند به تدریج و با افزایش دادهها بازدهی بالاتری در وظیفهٔ مورد نظر پیدا کند. برای افزایش کارایی سیستم، هوش مصنوعی، دادههای ورودی را طبقهبندی میکند و سپس به سوالات با سرعتی باورنکردنی پاسخ میدهد. امی ریمر، مهندس تحقیقاتی در جگوار کندروور، نشان میدهد که چطور میتوان در بزرگراه با یک خودروی فوقپیشرفته Range Rover بدون راننده، رانندگی کرد.

همین مسئله قدمی ابتدایی برای درک هوش انسان و شبیه سازی آن برای ماشین میباشد. در شبکه عصبی مصنوعی، قابلیت یادگیری شبیه مغز به جای برنامه ریزی از قبل آماده شده وجو دارد (یادگیری از طریق تجربه)، همچنین یادگیری در این سیستم درنتیجه فعالیت در کل شبکه است. این دقیقا حالتی شبیه به انسان است. نمونه هایی از این گونه از نرم افزارها نیز، نرم افزارهایی است كه در آزمون های استخدامی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر هوش مصنوعی به عنوان یکی از گرایش های رشته تحصیلی دانشگاهی مهندسی کامپیوتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. پهپادها و رباتهای ساخته شده با هوش مصنوعی محدود، در عمل قادرند مجموعهی محدودی از اقداماتی را که برای آنها برنامهریزی شدهاند، انجام دهند. از آنجایی که این نوع هوش مصنوعی مانند مغز انسان توانایی شناختی کاملی ندارد، برنامهریزی و آموزش الگوریتمها در مورد خطرات احتمالی و موقعیتهایی که وسیلهی نقلیه ممکن است با آن روبرو شود، دشوار است. ماشینها، بدون این که نیاز باشد انسانها برایشان برنامهریزی کنند، قادرند به صورت مستقل کارهایشان را انجام دهند.

بخوان  خدمات هوش مصنوعی 1 بیتی

طرح درس در این آموزش به نحوی در نظر گرفته شده است که هم برای دانشجویان مقطع کارشناسی و عموم علاقه مندان مفید باشد و هم افرادی که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و یا آزمون دکتری را دارند، بتوانند از این فیلم های آموزشی، برای منظور خود استفاده نمایند. طول مدت این دوره ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه و مدرس آن مهندس سعید مظلومی راد است. با درنظر گرفتن کیس شارژ، عمر باتری این محصول ۲۰ ساعت درحالت فعال بودن حذفنویز، و ۳۰ ساعت درحالت عادی خواهد بود. این هوش مصنوعی حتی ادعا کرد اهل تگزاس است و داستانهایی درموردی مادرش تعریف کرده و درحالیکه ساعت واقعی ۳:۳۰ دقیقه عصر را نشان میداد، اصرار میکرد که آن لحظه ساعت ۵ عصر است که این توهمی واقعی قلمداد میشود. پیشنیاز درس هوش مصنوعی، درس ساختمان داده و الگوریتمها است. ای او تی در مورد اتصال دستگاه ها و استفاده از داده های تولید شده از آن ماشین ها است. شاید بسیاری تشکیک ایجادکنند عدد دو درصد از کجا استخراج شده است، ولی این عدد برای تقریب ذهن گفته شده است که همان معیار بهرهوری حداکثر ۲ درصد از ظرفیت ذهنی انسانها مبنای قیاس قرار گرفته است. گاه سیستمهایی طراحی میشوند که قدرت تجزیه و تحلیل آنها از انسان بیشتر است، ولی باز از الگوهای ما استفاده میکنند.

برای شرایط غیر اورژانسی، بیماران میتوانند با استفاده از سیستم AI بیمارستان علائم خود را تجزیهوتحلیل کنند، علائم حیاتی خود را وارد سیستم کنند و بررسی کنند که به مراقبت پزشکی احتیاج دارند یا نه. به عنوان مثال، داشتن دانش کافی در زمینهی پزشکی در پروژه های هوش مصنوعی که از داده های پزشکی درحال استفاده هستیم. هوش مصنوعی محدود میتواند در زمینههای مراقبتهای بهداشتی کمک جدیای به پزشکان کند. هوش مصنوعی میتواند دانش آموزان را ارزیابی کرده، با نیازهای آنها سازگار شود و در یادگیری دروس به آنها کمک کند. چهرههایی چون ایلون ماسک و بیل گیتس و استیو ووزنیاک هم پیش و پس از او در مورد پیشرفت هوش مصنوعی هشدار دادهاند. این نوع سیستمها هم از تئوری ذهن برخوردار هستند و هم دارای خودآگاهی هستند و دارای “من” میشوند. آیا ماشین از ذهن، هوشیاری و حالت های ذهنی دقیقاً همانند بشر، برخوردار است؟ وی حتی می گوید که ساخت چنین چیپی برای مغز انسان بیشتر از آنکه مشکلی برای علم باشد، مشکلی برای جوامع انسانی است. دکتر موران سرف که یکی از دانشمندان حوزه عصب شناسی است که در حال تحقیق و بررسی برای انجام پروژه ای در این زمینه در سیلیکون ولی می باشد، در این رابطه در مصاحبه اش با CBS Chicago می گوید :«تصور کنید که مغز شما به اینترنت وصل است و هر زمانی که به سوال خاصی فکر می کنید به ویکیپدیا می رود و جواب سوالتان را پیدا می کند.

بخش بعدی مقاله «چگونه هوش مصنوعی یاد بگیریم» به بررسی برخی از مفاهیم مهم و کاربردی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پرداخته میشود. هرچند این الگوریتمها بسیار سادهاند اما در آینده وقتی سیستمهای هوش مصنوعی قدرتمندتر شوند و ما بیشتر بر آنها متکی شویم، شرایط میتواند بسیار بدتر شود. این پرسش مطرح میشود كه آیا كامپیوتر میتواند بفهمد؟ چنین نیمه رساناهای نازک اتمی ای برای برنامههای پرکاربرد یادگیری ماشینی با انرژی کارا مورد استفاده قرار میگیرند، جایی که ساختار اصلی دستگاه برای عملیات منطقی و ذخیره دادهها استفاده میشود. اکنون تولید اتومبیل های خود ران که کاملا مستقل از انسان نیستند، آغاز شده است و هدف اصلی این است که ماشین هایی صد در صد خود ران تولید شود که امنیتشان در مقایسه با وسایل نقلیه امروزی بسیار بالا باشد. هوش مصنوعی ضعیف یا محدود تنها هوش مصنوعی است که امروزه وجود دارد. بیشتر اوقات، قسمت پشتیبانی سایتها یک چت بات منطبق بر هوش مصنوعی است که وظیفه پاسخگویی به سوالات رایج مشتریان را دارند.