برق آبی می شود؟ – ايسنا



ایسنا/خراسان رضوی انرژی آبی، بزرگ‌ترین منبع انرژی‌های تجدیدپذیر، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل خشکسالی کاهش تولید را تجربه کرد.

به نقل از ویفروم، چین و آمریکا متحده ازجملهی هستند که شاهد کاهش چشمگیر در تولید برق آبی بودند، در حالی که نیروگاه‌های آبی نیز رشد کرده‌اند.

برق آبی، یکی از قدیمی‌ترین منابع انرژی‌های انرژی‌پذیر در جهان است که نیروی آب را به برق تبدیل می‌کند، همچنین به‌عنوان مهم‌ترین مواردی است که بیش از همه انرژی‌های انرژی‌پذیر دیگر انرژی تولید می‌شود و انتظار می‌رود تا دهه ۲۰۳۰ همچنان باقی بماند.

با این حال، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید برق آبی در سال ۲۰۲۲ تنها دو درصد افزایش یافت و نتایج گزارش جدید نشان می‌دهد که برق آبی جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تولید می‌کند نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ به‌طور قابل‌توجهی. توجهی کاهش را ثبت کرده است.

نتایج بررسی، کاهش 8.5 درصدی تولید برق آبی را به خشکسالی می دهد، به ویژه در چین که حدود سه چهارم کاهش جهانی را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، چین بزرگترین تولیدکننده برق آبی جهان از نظر موقعیت است. به طور مشابه، ایالات متحده نیز در رتبه سوم تولید جهانی آب قرار دارد که در سال جاری اعلام کرده است که شش درصد کاهش یافته است. آژانس اطلاعات انرژی آمریکا دلیل این امر را «دمای بیش از حد نرمال» می‌داند که به سرعت در شمال غربی این کشور آب می‌کند، جایی که بیشتر برق آبی تولید می‌کند.

برزیل، دومین تولیدکننده بزرگ برق آبی جهان، در سال ۲۰۲۳ انتظار سالی با افزایش تولید را دارد. این کشور در سال ۲۰۲۲ افزایش ۶۴ میلیون میلیارد ساعتی را به ثبت رساند که انتظار می‌رود با توجه به فوق‌العاده بالای آب در برزیل، امسال این روند ادامه دارد.

بخوان  استخدام در شرکت گوگل پس از ۳۹ بار شکست!

همراه با تغییر آب‌وهوا بر بارندگی که آژانس بین‌المللی انرژی آن را «نامنظم» توصیف می‌کند، کاهش قابل توجهی در افزایش نیروگاه‌های آبی رخ داده است. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید این روند به‌ویژه چین، آمریکای لاتین و اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را در آسیای جنوبی، آفریقا و تا حدی تأثیر می‌گذارد، آن را جبران می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش کرد که سرمایه‌گذاری جهانی در نیروگاه‌های آبی در سال ۲۰۲۲ بیش از یک دهم کاهش یافت و به نظر می‌رسد در این مسیر نزولی ادامه خواهد داشت.

این گزارش همچنین اشاره کرد که انرژی آبی در دو دهه گذشته در دستور کار سیاست‌های دولت برای انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد که بیشتر برای گسترش فناوری‌های بادی و خورشیدی بوده است.

گزارش خطرات جهانی 2023 مجمع جهانی اقتصاد شکست در کاهش و انطباق با تغییرات اقلیمی را به عنوان دو نکته اصلی در دهه آینده معرفی می‌کند. بنابراین، حتی با وجود تمام مکانیسم‌های حمایتی که در بالا ذکر شد، در مورد خشکسالی و سایر زیست‌محیطی‌ها، به نظر می‌رسد عملکرد نیروگاه‌های برق آبی نیز به اثربخشی تبدیل اقلیمی جهانی می‌شود.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد برای تقویت انرژی انرژی در سال ۲۰۲۳، تقویت برق آبی با حذف برخی از کنترل‌ها و ارائه حمایت مالی برای ادغام برق آبی و سایر انرژی‌های انرژی‌پذیر را توصیه می‌کند.

انتهای پیام



منبع