برنامه شلوغ فضایی چین در سال ۲۰۲۳



چین قصد دارد در سال جاری میلادی 6 ماموریت فضایی را به فضای پرتاب کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، طبق گفته پیمانکاران بزرگ فضای چین، این کشور قصد دارد در سال جاری حدود ۶۰ ماموریت پرتاب فضایی را انجام دهد.

طبق گزارش کار سالانه شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، این کشور بیش از ۵۰ پرتاب را در سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی کرده است.

این گزارش توسط “ژانگ ژونگ یانگ”(Zhang Zhongyang) مدیرکل این شرکت دولتی اعلام شد و در طی یک کنفرانس خبری گفت که برنامه های پروازهای فضایی شامل ماموریت های سرنشین دار و ماموریت های رباتیک به ایستگاه فضایی تازه مونتاژ شده تیانگونگ و اولین پرواز موشک است. حامل لانگ مارچ ۶ سی است.

بیشتر پرتاب‌ها توسط خانواده‌های حامل لانگ مارس این شرکت انجام می‌شود در حالی که بقیه موشک‌های سری اسمارت دراگون انجام می‌شوند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر پرتاب موشک، این شرکت همچنین به تحقیق و توسعه کاوشگر سیارکی “تیان ون ۲”(Tianwen ۲) و کاوشگر ماه “چانگ ای ۷”(Chang’e ۷) ادامه خواهد داد.

ماموریت «تیان ون ۲» قرار است در حدود سال ۲۰۲۵ پرتاب شود و طی آن یک کاوشگر روی یک سیارک منتخب برای جمع آوری نمونه ها و بازگرداندن آنها به زمین مستقر خواهند کرد.

ماموریت «چانگ ای ۷» نیز قرار است در حدود سال ۲۰۲۶ یک فضاپیمای پیچیده را در قطب جنوبی ماه فرود بیاورد تا آثاری از آب پیدا کند، محیط و آب و هوای آنجا و شکل زمین آن را بررسی کند.

یکی دیگر از شرکت‌های فضای دولتی، شرکت علوم صنایع هوافضای چین، قصد دارد با استفاده از موشک‌های سوخت جامد Kuaizhou ۱A و Kuaizhou ۱۱ حدود ۱۰ پرواز انجام دهد.

بخوان  خطاهای صفحه گسترده می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد، با این حال ما به اشتباهات مشابه ادامه می دهیم

به گفته این شرکت، اگر این طرح مشخص شود، در سال ۲۰۲۳ به شلوغ‌ترین سال برای خانواده موشک‌های سوخت جامد Kuaizhou تبدیل خواهد شد.

چین ۶۴ پرتاب موشک در سال ۲۰۲۲ انجام داد. در طول پرتاب‌های سال گذشته، ۵۳ پرتاب توسط موشک‌های سری لانگ مارس انجام شد، آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگ‌های ۳۰ مورد را انجام داد، در حالی که ۲۳ مورد توسط آکادمی تجهیزات فناوری پرتاب چین انجام شد. هر دو شرکت تابعه شرکت علوم و فناوری هوافضای چین هستند.

ناوگان خانواده موشک‌های سوخت جامد Kuaizhou پنج پرواز از جمله اولین ماموریت موفق مدل Kuaizhou ۱۱ را انجام داد. علاوه بر این، سه شرکت ویژه موشک چینی سال گذشته چهار پرتاب را با مدل‌های موشکی خود انجام دادند که دو مورد از آنها به دلیل نقص فنی شکستند.

از ۶۴ پرتاب چین، ۶۲ مورد موفقیت‌آمیز تنها دو شکست در پرواز موشک Hyperbola-۱ و پرتاب موشک ZhuQue-۲ رخ داد. در ژوئیه ۲۰۱۹، شرکت آی‌اسپیس(iSpace) به اولین شرکت خصوصی چینی تبدیل شد که با استفاده از موشک سوخت جامد چهار مرحله‌ای هایپربولا۱(Hyperbola ۱)، پرتابی را به مدار زمین انجام داد. از آن زمان به بعد، برخی کارها به خوبی پیش نرفتند و دو شکست در سال ۲۰۲۱ با سومین شکست متوالی در پرتاب ۲۰۲۲ همراه شدند.

چهارمین موشک هایپربولا۱ در ۱۳ ماه از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان(JSLC) در صحرای گبی پرتاب شد. طبق یک فیلم، همه چیز در اوایل پرتاب به نظر خوب می‌رسید اما به جای پرتاب، سکوت همه جا را فراگرفت. این شرکت مستقر در پکن، مفقود شدن موشک و محموله‌های آن را مورد تایید قرار داد و در ماه اکتبر فاش کرد که این شکست، باعث مشکل در سیستم کنترل وضعیت می‌شود.

بخوان  سفر روسی پیاده روی فضانوردان را به تعویق انداخت

در سال 2014 که چین بخش فضایی خود را به روی سرمایه‌های ویژه باز کرد، از شرکت‌های تجاری چینی ایجاد شد. این شرکت‌ها ساده‌ترین موشک‌های سوخت جام‌تر و نسبتا کوچک را پرتاب کرده‌اند. در ۱۴ دسامبر که شرکت لنداسکیپ(Landspace) موشک سوخت انرژی ژوک۲(Zhuque2) خود را به فضا پرتاب کرد، روند این ماجرا تغییر یافت. این پرتاب، اولین جستجوی مدارک برای پرتاب موشکی با سوخت متان در جهان بود که می‌توانست شرکت‌هایی مانند(SpaceX)، (Blue Origin) و (United Launch Alliance) را شکست دهد.

با وجود این، ژوک۲ به مدار نزدیک شود. مرحله نخست عملیات عملکرد خوبی داشت، اما مشکلی که بر مرحله دوم تأثیر گذاشت، باعث شد که ۱۴ سامانه ماهواره ای بتواند به سرعت مداری دست یابند و در اقیانوس سقوط کند.

انتهای پیام



منبع