خطاهای صفحه گسترده می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد، با این حال ما به اشتباهات مشابه ادامه می دهیم


صفحه گسترده

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

اشتباهات صفحه گسترده فقط ناراحتی های شخصی را ناامید نمی کند. آنها می توانند عواقب جدی داشته باشند. و تنها در چند سال اخیر، تعداد بیشماری از داستان های ترسناک صفحه گسترده وجود داشته است.

در آگوست 2023، سرویس پلیس ایرلند شمالی عذرخواهی کرد برای نشت داده‌ای با «نسبت‌های تاریخی» زمانی که صفحه‌گسترده‌ای حاوی آمار تعداد افسران و رتبه‌شان در پاسخ به درخواست آزادی اطلاعات به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد.

دومین برگه نادیده گرفته شده در صفحه گسترده وجود داشت که حاوی اطلاعات شخصی 10000 افسر پلیس بود.

آ مجموعه ای از خطاهای صفحه گسترده در اواخر سال 2021، استخدام کارآموزان بیهوشی در ولز را مختل کرد. دفتر استخدام ملی بیهوشی (ANRO)، نهادی که مسئول انتخاب و استخدام آنهاست، به همه نامزدها برای موقعیت‌های شغلی در ولز اعلام کرد که علیرغم اینکه برخی از آنها به این هدف دست یافته‌اند، “منصوب نشده‌اند”. بالاترین امتیاز مصاحبه

تقصیر بر عهده فرآیند تجمیع داده های مصاحبه بود. صفحات گسترده از مناطق مختلف فاقد استانداردسازی در قالب بندی، قراردادهای نامگذاری و ساختار کلی بودند. بدتر از همه، داده ها به صورت دستی بین صفحات گسترده مختلف کپی و جایگذاری شدند، فرآیندی زمان بر و مستعد خطا.

ANRO تنها زمانی متوجه اشتباه شد که متقاضیان رد شده نامه های اخراج خود را زیر سوال بردند. این واقعیت که هیچ نامزد واحدی برای موقعیت های ولز قابل قبول به نظر نمی رسید باید یک پرچم قرمز بود. ظاهراً هیچ آزمایش یا اعتبارسنجی روی صفحه گسترده حیاتی اعمال نشده است، یک گام ساده که می‌توانست از این خطای حیاتی جلوگیری کند.

در سال 2021، Crypto.com، ارائه دهنده آنلاین ارزهای دیجیتال، به طور تصادفی منتقل شده است 10.5 میلیون دلار آمریکا (8.3 میلیون پوند) به جای 100 دلار به حساب یک مشتری استرالیایی به دلیل وارد کردن عدد نادرست در صفحه گسترده.

کارمندی که بازپرداخت مشتری استرالیایی را پردازش کرده بود، به اشتباه شماره حساب بانکی او را در قسمت بازپرداخت در یک صفحه گسترده وارد کرده بود. هفت ماه بود که اشتباه مشخص شد. گیرنده تلاش کرد تا به مالزی فرار کند اما در فرودگاه استرالیا با مقدار زیادی پول نقد متوقف شد.

در سال 2022، Íslandsbanki، یک بانک دولتی ایسلندی، بخشی از سهام را فروخت که به دلیل یک خطای صفحه گسترده. هنگام ادغام دارایی‌ها از صفحات گسترده مختلف، داده‌های صفحه‌گسترده به‌درستی «پاک‌سازی» و قالب‌بندی نشده بودند. پس از آن، ارزش سهام این بانک به میزان 16 میلیون پوند کاهش یافت.

موضوع تاریک فناوری اطلاعات شرکتی

موارد فوق تنها کسری از خطاهای صفحه گسترده است که به طور منظم توسط سازمان های مختلف انجام می شود.

صفحات گسترده خطرات ناشناخته ای را در قالب خطاها، نقض حریم خصوصی، اسرار تجاری و نقض انطباق نشان می دهند. با این حال، آنها همچنین برای نحوه تصمیم گیری بسیاری از سازمان ها حیاتی هستند. به همین دلیل بوده اند شرح داده شده توسط کارشناسان به عنوان “ماده تاریک” فناوری اطلاعات شرکت ها.

صنعت مطالعات نشان می دهد که 90٪ صفحات گسترده حاوی بیش از 150 ردیف حداقل یک اشتباه عمده دارند.

این قابل درک است زیرا خطاهای صفحه گسترده به راحتی ایجاد می شوند اما تشخیص آن دشوار است. من تحقیق خود نشان داده است که بازرسی کد صفحه‌گسترده مؤثرترین راه برای اشکال‌زدایی آن‌ها است، اما این رویکرد هنوز هم تنها بین 60 تا 80 درصد از همه خطاها را می‌گیرد.

جذابیت صفحات گسترده فقط در دنیای مالی وجود ندارد. آنها ضروری هستند مهندسی، علم داده و حتی در ارسال ربات به مریخ. کلید موفقیت آنها انعطاف پذیری آنهاست.

نرم افزار صفحه گسترده به طور مداوم در حال پیشرفت است و ویژگی های بیشتری در دسترس است که جذابیت آنها را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اکنون می توانید بسیاری از وظایف را در اکسل (معروف ترین نرم افزار صفحه گسترده) با استفاده از اسکریپت پایتون خودکار کنید.

اما با توجه به تمام مشکلات ذکر شده، آیا زمان آن نرسیده است که اکسل و سایر نرم افزارهای صفحه گسترده به نفع چیزی قابل اعتمادتر کنار گذاشته شوند؟

خطای انسانی

دلیل اصلی این مشکلات صفحه گسترده، نرم افزار نیست، بلکه خطای انسانی است.

مسئله این است که اکثر کاربران نیازی به برنامه ریزی یا آزمایش کار خود نمی بینند. اکثر کاربران توصیف کردن اولین قدم آنها در ایجاد یک صفحه گسترده جدید، صرفاً پریدن مستقیم و وارد کردن اعداد یا کد به طور مستقیم است.

بسیاری از ما صفحات گسترده را نیازی به بررسی جدی نمی‌دانیم. این یعنی ما می شویم از خود راضی و فرض کنیم که نیازی به آزمایش، تأیید یا تأیید کار ما نیست.

پژوهش در مورد «بار شناختی»، میزان تلاش ذهنی مورد نیاز برای یک کار، نشان می‌دهد که ساختن صفحات گسترده پیچیده به اندازه یک پزشک عمومی نیاز به تمرکز دارد. این فشار روانی شدید احتمال اشتباهات را بیشتر می کند. اما پزشکان عمومی سال‌ها قبل از اینکه واجد شرایط شوند، حرفه خود را مطالعه می‌کنند، در حالی که اکثر کاربران صفحه‌گسترده چنین هستند خود آموخته.

برای شکستن چرخه خطاهای مکرر صفحه گسترده، چندین کار وجود دارد که سازمان ها می توانند انجام دهند. اول، معرفی استانداردسازی به کاهش سردرگمی و اشتباهات کمک می کند. به عنوان مثال، این به معنای قالب بندی سازگار، نامگذاری قراردادها و ساختارهای داده در صفحات گسترده است.

دوم، بهبود آموزش بسیار مهم است. تجهیز کاربران به دانش و مهارت برای ساخت صفحات گسترده قوی و دقیق می تواند به آنها کمک کند تا مشکلات را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند.

در نهایت، پرورش فرهنگ تفکر انتقادی نسبت به صفحات گسترده حیاتی است. این بدان معناست که کاربران را تشویق می‌کند تا به طور مستمر محاسبات را زیر سوال ببرند، منابع داده خود را تأیید کنند و کار خود را دوباره بررسی کنند.

ارائه شده توسط The Conversation


این مقاله بازنشر شده است از گفتگو تحت مجوز Creative Commons. را بخوانید مقاله اصلی.گفتگو

نقل قول: خطاهای صفحه‌گسترده می‌توانند عواقب فاجعه‌باری داشته باشند، اما همچنان اشتباهات مشابه را انجام می‌دهیم (2024، 26 ژانویه) بازیابی شده در 26 ژانویه 2024 از

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.





منبع

بخوان  زمان زیادی باقی نمانده تا بهترین معاملات Oculus Quest 2 در سال 2023 را تهیه کنیم