برچسب دقیق بر سلامتی با کمک یک!

هدف اصلی این فناوری، ارتقای نظارت بر سلامت انسان از طریق دستگاه‌های پوشیدنی است. این برچسب فوق نازک به عنوان پوست دوم عمل می‌کند و مستمر را در زمینه فعالیت‌های فیزیولوژیکی مختلف ارائه می‌دهد. برچسب با ترکیب فناوری نانو و هوش مصنوعی، ماشین‌ها را قادر می‌سازند تا با بدن انسان بهتر ارتباط برقرار کنند و نتایج مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشند.

«ونلونگ چنگ» (Wenlong Cheng) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: تجهیزات الکترونیکی نرم افزار نوظهور این پتانسیل را دارند که در قالب برچسب های پوشیدنی مانند پوست دوم برای نظارت بر سلامت انسان و ایجاد پل عملی بین هوش طبیعی و مصنوعی هستند.

زیست‌محیطی این فناوری به صراحت در مقاله اصلی مورد بحث قرار نگرفته است. با وجود این، به دلیل ماهیت فوق نازک برچسب، احتمالاً به منابع کمتری در طول فرآیند تولید نیاز دارد که بالقوه مواد و مصرف انرژی در مقایسه با دستگاه‌های پوشیدنی حجیم‌تر می‌انجامد. تحقیقات بیشتر برای ارزیابی جامع پیامدهای زیست‌محیطی برچسب نیاز است.

این نوآوری دارای پتانسیل بسیار زیاد است اما بسیاری از آن برای دریافت آن وجود دارد. یکی از چالش های مهم آن، برنامه نویسی و شخصی سازی حسگرها برای پاسخگویی به ویژگی های منحصربه فرد افراد است.

پیش‌بینی می‌شود که حدود یک میلیون دلاری بازار مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ افزایش داشته باشد و به ارزش خیره‌کننده نزدیک به دو تریلیون دلار برسد. با افزایش آگاهی در مورد سلامت و سلامت شخصی، استفاده از فزاینده‌ای برای دستگاه‌های نظارتی پیشرفته وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نانومگزین، یک کشف علمی پیشگامانه آخرین تحولی را در زمینه نظارت بر سلامت ایجاد کرده است. پژوهشگران «دانشگاه مانش»(دانشگاه موناش) استرالیا، یک برچسب پوستی بسیار نازک ساخته شده است که به یک حسگر پیشرفته مجهز است و می‌تواند در ۱۱ منبع حیاتی سلامت انسان را کنترل کند.

بخوان  ویدیو/ با عکس و متن انیمیشن بسازید

این نوآوری قابل توجه با بهره‌گیری از قدرت فناوری نانو و هوش مصنوعی، ما را به آینده‌ای نزدیک می‌کند که در آن ماشین‌ها می‌توانند به طور یکپارچه با انسان در ارتباط قرار گیرند. این پیشرفت تحقیقاتی، پتانسیل بسیار زیادی را برای افزایش مراقبت‌های بهداشتی شخصی‌سازی‌شده و شکاف بین فناوری و امنیت انسان دارد.

«زانیوئن جی» (Zongyuan Ge) از پژوهشگران این پروژه گفت: آنجا که همه انسان‌ها با ما متفاوت هستند، برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی حسگرها با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌تر است تا آن‌ها را برای افرادی که می‌توانند بسازند.

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، یک برچسب جدید به حسگر ابداع کرده است که بسیار نازک است و می‌تواند نظارت دقیقی را برای سلامتی کاربر خود داشته باشد.

این فناوری با ارائه نظارت مستمر و غیر تهاجمی برای کنترل‌های حیاتی سلامتی می‌تواند حوزه مراقبت‌های بهداشتی را متحول کند. برچسب‌های فوق‌ نازک با جمع‌آوری و تحلیل و تحلیل داده‌های مربوط به گفتار، ضربان قلب، تنفس، لامسه و حرکت گردن، اطلاعات ارزشمندی را در مورد سلامتی کلی ارائه می‌دهد. این برچسب‌ها، کاربران خود را قادر می‌سازند تا تصمیم‌های آگاهانه‌ای را در مورد سلامتی خود بگیرند و همچنین به متخصصان حوزه مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند تا مداخلات شخصی‌سازی‌شده و به موقع انجام دهند.

انتظار می‌رود که در پنج تا ۱۰ سال آینده، ادغام فناوری نانو و هوش مصنوعی با دستگاه‌های پوشیدنی نظارت بر سلامت، پیشرفت چشمگیری داشته باشد. الگوریتم‌های شخصی‌سازی‌شده و حسگرهای اصلاح‌شده، امکان نظارت مناسب را برای افراد فراهم می‌کنند که به مداخله دقیق‌تر و فعال‌تر میانجامد می‌پردازند. با رشد بازار می‌توانیم افزایش دسترسی و مقرون‌به‌صرفه بودن این فناوری‌ها را پیش‌بینی کنیم که به نفع جمعیت بیشتر است و افراد را برای کنترل سلامتی و داشتن خود توانمندتر می‌سازند.

بخوان  عرضه تاکسی‌های خودران هیوندا تا سال ۲۰۲۳

توسعه الگوریتم‌های پیچیده‌ای که می‌تواند داده‌های بیومتریک متنوع را به طور مستقیم تفسیر کنند و به آنها پاسخ دهند، یک کار پیچیده است. علاوه بر این، اطمینان یافتن از ادغام یکپارچه این فناوری در سیستم‌های بهداشتی موجود و رسیدگی به اطلاعات مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، ملاحظات حیاتی برای اجرای موفقیت‌آمیز آن است.

انتهای پیام



منبع

این پژوهش، در مجله «Nature Nanotechnology» به چاپ رسید.