برگزاری تور فناوری دانشجویی برای افزایش شرکت های فناور علوم انسانی



معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با تأکید بر توسعه واحدهای فناور در حوزه علوم انسانی و اسلامی و صنایع نرم‌افزار، گفت: دبیرخانه ملی در فناوری‌های علوم انسانی و اسلامی را اخیرا راه‌اندازی کردند. شرکت‌های این حوزه در کل ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را تشکیل می‌دهند و در حوزه صنایع خلاق و نرم‌افزار نسبت به استانداردهای بین‌المللی کمتر است. به همین منظور فناوری را به‌زودی در تهران و قم با حضور دانشجویان علوم انسانی برگزار می‌کنند تا دانش‌آموزان بدانند برای این حوزه نیز شرکت‌های فناور را می‌توان ساخت.

به گزارش ایسنا، سجاد محمدعلی‌نژاد امروز (سه شنبه) در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران کشور برگزیده که همزمان با سومین روز هفته پژوهش و فناوری در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به نمایشگاه دستاورهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار گفت: در این نمایشگاه که از ۲۰ تا ۲۲ آذر در مصلای امام خمینی(ره) برپاست، دو هزار و ۲۰۲ محصول جدید عرضه شده است که ۴۵ درصد آن‌ها در سطح ۴ و ۵ و در آستانه تجاری شدن قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین برای جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران ۱۷۵ فناور به کارگروه مربوطه از طرف دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی معرفی شدند که تعداد ۱۲ نفر در مجموع تقدیر می‌شوند.

معاون و فناوری وزیر علوم به تعداد پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: بعد از دو سال تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، امروز 54 پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد 29 پارک استانی، 12 پارک دانشگاهی و سایر پارک‌ها دستگاه‌ها هستند. .

بخوان  مایکروسافت با تبلیغات مرورگر Edge در ویندوز 11 به عمق جدیدی فرو می‌رود

وی افزود: همچنین بیش از ۱۲ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و رشدی نزدیک به ۵۰ درصد از آنها را در پارک‌ها دارند و بیش از ۱۱۳ هزار نفر در مجموعه پارک‌های علم و فناوری شاغلان هستند که ۴۰ درصد شاغلان و ۲۰ رشد می‌کنند. درصدی واحدهای فناور را نشان می دهد. افزون بر این، فروش شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری سال ۱۳۵ همت بوده است.

محمدعلی‌نژاد درباره خاص ویژه در ۲ سال گذشته معاون فناوری و نوآوری، گفت: رشد تعداد واحدهای فناور پارک‌ها و پردیس‌ها و گردش مالی مرهون این سیاست‌ها است.

وی به دو موضوع جدی در حوزه فناوری پرداخت و توضیح داد: خلق فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و درآمدهای ناشی از آن در خلق فناوری، یکی از دغدغه‌های ماست. در همین راستا یکی از سیاست‌های ما حمایت از پایان نامه‌های کاربردی است که می‌توان فناور را به خوبی با حضور استاد و دانشجو شکل دهد. در سال اول ۱۰ درصد از پایان نامه‌ها را حمایت می‌کنیم، دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران در این طرح پیشرو بودند و این طرح پایلوت را به طرح ملی تبدیل می‌کردند.

محمدعلی‌نژاد به حجم زیاد درخواست‌ها برای راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: خلق فناوری از خروجی پژوهش‌ها ناشی می‌شود.

وی ادامه داد: هدف ما سوق ارائه مجموعه تیم‌های دانشجویی شامل انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های دانشجویی به فناورانه است تا این افراد به تیم‌هایی در حوزه فناوری تبدیل شوند.

آیین‌نامه ماده ۵ قانون جهش دانش‌بنیان به‌زودی اعلام می‌شود

بخوان  عکس جدید «تلسکوپ فضایی جیمز وب» از شگفتی‌های اورانوس

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با تأکید بر توسعه واحدهای فناور در حوزه علوم انسانی و اسلامی و صنایع نرم‌افزار، نشان خاطر کرد: دبیرخانه ملی در فناوری‌های علوم انسانی و اسلامی را اخیرا راه‌اندازی کردند. شرکت‌های این حوزه در کل ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را تشکیل می‌دهند و در حوزه صنایع خلاق و نرم‌افزار نسبت به استانداردهای بین‌المللی کمتر است. اما در دنیا تعداد شرکت های کاربردی با علوم انسانی برابر است.

وی افزود: به همین منظور فناوری را به‌زودی در تهران و قم با حضور دانشجویان علوم انسانی برگزار می‌کنند تا دانشجویان بدانند در این حوزه نیز می‌توانند شرکت‌های فناور را ایجاد کنند و کارآفرینی باید توسط خود آن‌ها اتفاق می‌افتد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با تاکید بر خلق ثروت از پژوهش، گفت: ماده ۵ جهش تولید دانش‌بنیان که آیین‌نامه آن به‌زودی اعلام می‌شود، بر مالکیت فکری پژوهش و فناوری به عنوان مهم‌ترین خروجی دانشگاه‌ها می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امروز صندوق‌های پژوهش و فناوری این مالکیت فکری را می‌پذیرند، ولی بانک‌ها هم باید بپذیرند. کارگزاری‌های مشخص تشکیل می‌شود تا به دانشگاه در این زمینه کمک کند، وظیفه ارائه خدمات را برای هر دانشگاه داشته باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «جریان اقتصاد نوین» (جان)، گفت: صنعت صنعت را با بخش پژوهش و فناوری با تأسیس سامانه «جان» افزایش می‌دهد تا رویش شرکت‌های فناور بر اساس آن نیازمندی‌ها و از ترکیب و سنتز بین شرکت‌های مختلف باشد. نیازها را رفع کنیم.

انتهای پیام



منبع