بهترین دماسنج فضایی جهان نابود شد


اولین تصاویر هات‌ست-۱ (HOTSAT-۱) پس از انتشار دانش را به وجد آورد، اما اکنون دوربین ابداعی این فضاپیما از بین رفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس،پیشرفته‌ترین دماسنج فضایی جهان، زمانی که برای اولین بار فعال شد، دانش را به وجد آورد.

اولین تصاویر ماهواره هات‌ست-۱ که در اوایل ماه اکتبر منتشر شد، با جزئیات بی‌سابقه‌ای نشان داد که چگونه دما در سطح زمین تغییر می‌کند. دوربین این ماهواره به قدری حساس بود که می‌توانست قطارها را روی زمین از روی امضای حرارتی آنها پیدا کند. اما اکنون، تنها ۶ ماه پس از پرتاب از پایگاه فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا، این فضاپیمای آزمایشی از کار افتاده است.

شرکت سازنده و اپراتور این ماهواره در روز جمعه، ۱۵ دسامبر، اعلام کرد که این فضاپیما یک «ناهنجاری» است که انتظار می‌رود بر عملیات‌های جاری آن تأثیر بگذارد.

بیانیه این شرکت ماهیت این ناهنجاری مشخص نیست، اما بی‌بی‌سی در گزارش خود اعلام کرد که سیستم آسیب دیده، دوربین حرارتی گرانبهای هاتست-1 بوده است که «اوایل این هفته» از کار افتاد. به گزارش بی‌بی‌سی، مهندسان شرکت سازنده هنوز با فضاپیما در تماس هستند، اما انتظار نمی‌رود عملیات آن را بازیابی کنند.

بهترین دماسنج فضایی جهان نابود شد

این شرکت اولین ثبت شده ۱ در ۱ در ۱ متر فضاپیمای خود را در اوایل ماه اکتبر منتشر کرد و دقیق‌ترین نگاه زمین به تولید گرما در سطح را ارائه کرد. دوربین ابتکاری هاتست-1 قادر به ثبت جزئیات کوچکی 11 فوت (3.5 متر) بود، به تحقیق این امکان را می دهد که حرارت پارکینگ های شهری را بر ساختمان های اطراف مشاهده کنند. این دوربین همچنین اطلاعاتی در مورد آتش‌سوزی‌های جنگلی ارائه می‌کند و حتی ردپای حرارتی قطاری را که در یک خط ریلی اصلی در شیکاگو حرکت می‌کرد، ثبت می‌کند.

بخوان  هنرمندان برای دریافت تصاویر با هوش مصنوعی Dall-E حقوق شاتر استوک دریافت می کنند

ترسیم چگونه گرما از ساختمان‌ها برنامه‌ریزان شهری را قادر می‌کند تا بهبودهایی را انجام دهند که می‌توانند به بهره‌برداری از انرژی بهتر و کاهش ظرفیت انتشار کربن تبدیل شوند.

هات‌ست-۱ با فناوری خود را از تمام ماهواره‌های رصد موجود می‌سازد، از جمله‌هایی که توسط آژانس‌های فضایی پیشرو جهان، مانند ناسا یا آژانس فضایی اروپا ساخته شده بودند، پیشی بگیرند.

با این حال، مرگ زودرس آن پایانی برای شرکت سازنده اش نیست. این ماهواره بیمه شده بود و این شرکت قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۵ یک جایگزین را به فضای پرتاب کند.

این شرکت قصد دارد در مجموعه‌ای از هشت تا ۱۰ ماهواره بر دما را پرتاب کند که به بررسی، برنامه‌ریزان شهری و سایر احزاب‌ها اجازه می‌دهد بر روی انتشار دما نظارت کنند.

انتهای پیام



منبع